Meghiúsulhatnak a Stellantis nagy-britanniai autóipari beruházásai, ha hatályba lépnek a Brexitet követő kereskedelmi szabályok, ezért a csoport az Európai Unióval kötött szerződések sürgős újratárgyalására ösztökéli a brit kormányt. A BBC úgy tudja, hogy a többi között a Vauxhall, a Peugeot, a Citroen, az Opel és a Fiat autómárkát birtokló, amerikai-olasz-francia cég az javasolja, hogy 2024-ről 2027-re tegyék át az új vámszabályozás bevezetését.
Ennek lényege, hogy az elektromos autók kereskedelmére a 45 százalékos költségszabály vonatkozik, azaz a brit földön gyártott villanyautók komponenseinek ekkora hányadát vagy odahaza, vagy az Európai Unióból kell beszerezniük a vámmentességhez. Ha ez nem sikerül, akkor
a kontinensre csak 10 százalékos vám megfizetésével exportálhatják az autóikat, ami jókora versenyhátrányba hozná a Stellantist és a többieket is.
A cégcsoport elkötelezte ugyan magát az angliai villanyautó-gyártás mellett, de a jelenlegi működési keretek között nem tudja garantálni a 45 százalékos szabály betartását. A kölcsönösség jegyében ugyanez vonatkozik egyébként az Európai Unió területéről a szigetországba exportált villanyautókra is.
Ha azt vesszük, hogy egy villanyautó bekerülési költségének 40-50 százalékát még mindig az akkumulátor teszi ki, akkor érthető a Stellantis vezetőinek aggodalma. A Carlos Tavares vezette cégcsoport időt akar nyerni, amíg Nagy-Britanniában is felépülnek az ellátást szolgáló akkumulátorgyárak, de ezen a területen az ország meglehetősen csehül áll, sorra mondják vissza a beruházásaikat a gyártók az olcsóságot ígérő közép-európai gyártást favorizálva.
A Kínából érkező akkumulátorok pedig megdobnák a Stellantis költségeit.
Tavaresék a hírt nem kommentálták, ám a háttérben nyilván erőteljesen lobbiznak a vámegyezmény bevezetésének elhalasztásáért. Ütőkártya a zsebükben, hogy a tervezett beruházásaikat áttelepíthetik a kontinensre, és az egykor világhírű brit autógyártás kálváriája ezzel tovább folytatódhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.