BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Kokomo - Circa September 2021: Stellantis logo at the transmission factory. The Stellantis subsidiaries of FCA are Chrysler, Dodge, Jeep, and Ram.

Tönkreteheti a Brexit a brit autóipar jövőjét

A brit autóipar sokat veszíthet, a 2024-től hatályos vámszabályok alól nem kap átmeneti halasztást.

Meghiúsulhatnak a Stellantis nagy-britanniai autóipari beruházásai, ha hatályba lépnek a Brexitet követő kereskedelmi szabályok, ezért a csoport az Európai Unióval kötött szerződések sürgős újratárgyalására ösztökéli a brit kormányt. A BBC úgy tudja, hogy a többi között a Vauxhall, a Peugeot, a Citroen, az Opel és a Fiat autómárkát birtokló, amerikai-olasz-francia cég az javasolja, hogy 2024-ről 2027-re tegyék át az új vámszabályozás bevezetését. 

Kokomo - Circa September 2021: Stellantis logo at the transmission factory. The Stellantis subsidiaries of FCA are Chrysler, Dodge, Jeep, and Ram.
Fotó: Shutterstock

Ennek lényege, hogy az elektromos autók kereskedelmére a 45 százalékos költségszabály vonatkozik, azaz a brit földön gyártott villanyautók komponenseinek ekkora hányadát vagy odahaza, vagy az Európai Unióból kell beszerezniük a vámmentességhez. Ha ez nem sikerül, akkor 

a kontinensre csak 10 százalékos vám megfizetésével exportálhatják az autóikat, ami jókora versenyhátrányba hozná a Stellantist és a többieket is. 

A cégcsoport elkötelezte ugyan magát az angliai villanyautó-gyártás mellett, de a jelenlegi működési keretek között nem tudja garantálni a 45 százalékos szabály betartását. A kölcsönösség jegyében ugyanez vonatkozik egyébként az Európai Unió területéről a szigetországba exportált villanyautókra is. 

Ha azt vesszük, hogy egy villanyautó bekerülési költségének 40-50 százalékát még mindig az akkumulátor teszi ki, akkor érthető a Stellantis vezetőinek aggodalma. A Carlos Tavares vezette cégcsoport időt akar nyerni, amíg Nagy-Britanniában is felépülnek az ellátást szolgáló akkumulátorgyárak, de ezen a területen az ország meglehetősen csehül áll, sorra mondják vissza a beruházásaikat a gyártók az olcsóságot ígérő közép-európai gyártást favorizálva. 

French cars are parked on a temporary parking in Malbouhans, eastern France on November 25, 2022. - Due to a lack of truck drivers, the Stellantis plant of Sochaux is not able to export all its cars and has to stock them on the Lure-Malbouhans desaffected airport, about 40 km from the industrial site.
Fotó: AFP

A Kínából érkező akkumulátorok pedig megdobnák a Stellantis költségeit. 

Tavaresék a hírt nem kommentálták, ám a háttérben nyilván erőteljesen lobbiznak a vámegyezmény bevezetésének elhalasztásáért. Ütőkártya a zsebükben, hogy a tervezett beruházásaikat áttelepíthetik a kontinensre, és az egykor világhírű brit autógyártás kálváriája ezzel tovább folytatódhat.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.