Kezdhetik a böngészést a Netflix előfizetési csomagjai között azok, akik jelszómegosztással, magyarul ingyen és illegálisan nézik a streamszolgáltató műsorait. A Netflix ugyanis kedden e-mailben értesítette az előfizetőket több mint száz országra kiterjedő szolgáltatási területén, hogy vége a műsornak, egy előfizetéssel kizárólag egy háztartásban lehet nézni filmeket, sorozatokat.
Egyelőre figyelmeztetést küldtek ki, a leválasztásra és a gondolkozásra még hagynak időt, hiszen előfizetőket semmiképp sem akarnak veszíteni, inkább a zugnézőket szeretnék bevonni a szolgáltatásért fizetők táborába. A streamingpiacon dúló ádáz verseny és a piac telítődése arra ösztökélte a Netflixet, hogy a régóta halogatott lépést megtegye, noha az első negyedévről szóló gyorsjelentésben még
óvatosan fogalmaztak az egy előfizető = egy háztartás modellről, tartva a tömeges lemorzsolódásról.
Március végén a Netflix fizető ügyfeleinek száma globálisan 232,5 millió volt, de becsléseik szerint ennél százmillióan többen nézték a filmjeiket – az utóbbiak feketén. Nyilvánvalóan akik eddig előfizettek a Netflixre, és elégedettek a szolgáltatással, azok – ha anyagi helyzetük megengedi – továbbra is a cégnél maradnak, viszont az oldalági kapcsolataikat kénytelenek lesznek rövidre zárni, azaz a jelszó átadásával a kedvezményezett rokonok és ismerősök már csak a hangyafocit élvezhetik a képernyőn.
De nem feltétlenül. A 103 ország előfizetőihez kiküldött e-mail a kiskaput bezárja ugyan, de egy rést hagy rajta: az előfizető háztartás egy plusz hozzáférést vehet magának, ez az opció az Egyesült Államokban, a Netflix legnagyobb piacán havi 8 dollárba kerül, s a „szárnynéző” megőrizheti profilját és ajánlásait is. Mondjuk, ennyi pénzért nálunk már alanyi jogon is előfizethet valaki a szolgáltatásra.
Mint kiderült, Magyarországon ezt az opciót havi 990 forintért fogják kínálni.
De a reklámdús verziót is meg lehet rendelni, ahogy azt a fő rivális Disney+ is kínálja – nem is eredménytelenül. A hétvégén az Alphabethez tartozó YouTube jelentette be, hogy kiirthatatlan, átugorhatatlan reklámokkal tűzdeli teli a nagyobb nézettségű videóit, s a hirdetések ellen azzal sem lehet védekezni, ha a felhasználó leállítja és újraindítja a klipet. Persze előfizetéssel ez ellen is védőpajzsot lehet állítani.
A Netflix szolgáltatói szempontból teljesen jogos lépése a nem fizető nézők kiszűrésére nem lehetett meglepetés,
ezt a törekvését már tavaly ősszel nyilvánosságra hozta, s azóta teszteli a várható hatást, mire végül úgy döntöttek, hogy vége az ingyenzenének, a zugnézők elvesztése semmilyen komolyabb anyagi konzekvenciával nem jár, sőt, a becsatornázott „régi-új” nézőkkel pluszbevételre tehetnek szert, ahogy a hirdetéses csomagokkal is.
Az egyes régiókban azonban eltérő konstrukciókat és árazást vezetnek be, gondolva a szociális különbségekre. Mint megírtuk, Ázsia leggazdagabb üzletembereinek top 10-es listáján törzshellyel rendelkező Mukes Ambani streamcsatornája például évi négyezer forintért (!) kínál indiai előfizetőinek prémium-streaminghozzáférést Bollywood legfájintosabb filmjeivel és véget nem érő szappanoperáival.
Az ilyen konkurenciával a kínálat mellett csak a megfelelő árazással lehet felvenni a versenyt. Az indiai krikettközvetítések jogát elveszítő Disney-nél hosszasan tudnának erről mesélni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.