BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Long,Beach,,California,-,April,03,,2023:,The,Nike,Store

A Nike nem tudta kihasználni az Adidas botlását

Alaposan bekavart az infláció a Nike életébe: a vásárlók megfontoltabban költekeznek, miközben a gyártási költségek a magasba szöknek, belemarva a piacvezető sportszergyártó nyereségébe.

Rosszul alakultak a dolgok a Nike májussal zárt negyedik üzleti negyedévében és a kilátások sem túl biztatak. A felszökött infláció miatt megfontoltabbá vált fogyasztók a sportszergyártó két kiemelt piacán is visszafogottabban költekeztek, s ezt a Covid-korlátozások feloldását követő kínai felpattanás sem tudta ellensúlyozni. 

Beijing Winter OlympicsA picture shows the Nike Store at Wangfujing in Beijing, China on Jan. 10, 2022, ahead of the Beijing Winter Olympic Games. ( The Yomiuri Shimbun ) (Photo by Koki Kataoka / Yomiuri / The Yomiuri Shimbun via AFP)
Kínában közel 20 százalékkal nőtt a Nike forgalma a zéró-Covid politika feladását követő időszakban.
Fotó: AFP

A legfontosabb, észak-amerikai piacon a Nike forgalma mindössze 5 százalékkal bővült (5,35 milliárd dollár), ez a korábbi növekedési tempóhoz képest gyertyaláng fényességű az elemzői megítélés szerint. Ez egyébként várható volt, kereskedelmi partnerei, köztük a Foot Locker a korábbinál óvatosabban adta le rendeléseit a Nike termékeire is 

Az Európa, Közel-Kelet, Afrika régió 3 százalékos bővülése pedig szinte már stagnálással felérő, itt 3,35 milliárd dollárt kasszírozott a vállalat. Kína viszont 16 százalékos növekedéssel, 1,81 milliárd dollárral járult hozzá a Nike bevételéhez. Összességében a Nike az egy évvel korábbi 12,23 milliárdról 12,83 milliárd dollárra tudta növelni a negyedéves forgalmát, ez 240 millió dollárral jobb annál, amit a Refinitiv elemzői vártak. 

Egyedül a Nike-nál külön soron szereplő Converse márka szégyenkezhet negatív előjellel, 

a kosarascipőket kínáló üzletág eladásai egy százalékkal 583 millió dollárra csökkentek. Ehhez képest a Nike saját márkái, a Jordan és a LeBron20 magasabbra ugrottak és zsákolni is sikerül nekik, legalábbis ezzel büszkélkedik a Nike csütörtök késő este publikált gyorsjelentése

Különösen szembeötlő, hogy a Nike nem tudott valóban profitálni legfőbb versenytársa, az Adidas kudarcából, amit a Kanye West botránynak „köszönhetnek” a németek. 

FRANCE - LOGO NIKEFrance, Paris, 2023-05-06. Nike sign in Paris, 6th of may 2023. Photography by Fiora Garenzi / Hans Lucas.France, Paris, 2023-05-06. Boutique Nike a Chatelet, Paris, 6 mai 2023. Photographie par Fiora Garenzi / Hans Lucas. (Photo by Fiora Garenzi / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP)
Az európai forgalom csupán 3 százalékkal nőtt a májussal zárult üzleti negyedévben.
Fotó: AFP

Mint ismert az Adidas szerződést bontott az amerikai rapperrel, akinek Yeezy kollekciójából a nyakán maradt dollármilliárdos értékű raktárkészletén most próbál bármi áron túladni. Viszont az Adidasszal szemben a Nike legalább nyereséges, bár az 1,03 milliárd dolláros adózott eredménye 28 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, az egy részvényre eső profit (EPS) pedig 90 centről 66 centre esett, szemben a Refinitiv elemzőinek 72 centes konszenzusával. 

A Nike bruttó árrése 140 bázisponttal, 43,6 százalékra esett 

az üzleti évet záró negyedévben, ebben nagy szerepe volt, hogy a felhalmozott raktárkészleteiket súlyos árkedvezményekkel kellett csökkenteniük, ezzel szemben gyártási- és bérköltségeik folyamatosan nőttek, de ettől valamennyi termelő vállalat szembesült az utóbbi időkben. A Nike raktárkészletét 8,5 milliárd dollárra sikerült levinni, azaz elérték, az egy évvel korábbi szint nem növekedett tovább. 

John Donahoe vezérigazgató közleményében elismerte, hogy a jelen inflációs környezetben a marzs továbbra nyomás alatt marad, s ez nyugtalanítja a befektetőket. Az elemzőket kevésbé, a cég teljesítményét követő 38 szakértő többsége ma is vételre javasolja a részvényt, 135 dolláros átlagos célárral. Ez 18 százalékos prémiumot tartalmaz a gyorsjelentés publikálása előtti záró árhoz viszonyítva.

 

A Nike arra számít, hogy a júniussal megkezdődött első üzleti negyedévét 0–3 százalék közötti forgalombővülés jellemzi, szemben az elemzők 5,8 százalékos átlagos várakozásával. 

A teljes, 2024-es üzleti év már jobban alakulhat, 4–6 százalék közötti bevételgyarapodással, 

de optimális esetben még az elemzők által felvázolt 6,3 százalékos plusz elérése sem teljesíthetetlen feladat.

A marzs erodálódása és a gyatra kilátások egyaránt közrejátszottak abban, hogy a Nike árfolyama a gyorsjelentés publikálását követő órákban 4,4 százalékkal csökkent a New York-i tőzsde piaczárást követő elektronikus kereskedésében. Ezzel egyébként lenullázva a globális piacvezető Nike idén „felhalmozott” 3 százalékos árfolyamnyereségét.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.