Nagyratörő terveket vázoltak fel pár évvel ezelőtt a vezető német autógyártók: felpörgetni az elektromosautó-gyártást és behozni a lemaradásukat a Teslával szemben. Ehhez képest most úgy áll a verseny, hogy globálisan a Tesla egymaga több villanyautót adott el – 889 015 darabot – az idei első fél évben, mint német riválisai együttvéve. A Mercedes, a Volkswagen csoport, a BMW és a Porsche 592 ezerig jutott a Bloomberg előzetes összesítése szerint.
Pontos adatokat e héten esedékes gyorsjelentésükben közölnek a német autógyártók, de nagy meglepetés nem várható tőlük. A németek egyrészt besültek a 2015. szeptember közepén az Egyesült Államokban kirobbant dízelbotrányba, az ott az ablakon kidobott több mint 30 milliárd euró most hiányzik is a kutatás-fejlesztési kasszából.
Másrészt több éves fáziskéséssel kezdték csak komolyan venni az elektromos átállást, amire a Tesla a mindent elsöprő stratégiáját alapozza. Harmadrészt pedig a németek ha nem is veszítették el a világ legnagyobb autópiacát, azaz Kínát, de erősen visszaszorultak, s különösen fájó számukra, hogy a lenézett kínai riválisok a fejükre nőttek, s az elektromos autók eladásában már előttük is járnak.
A hazai piacon pedig a Berlin melletti Grünheidében tavaly március végén átadott Gigafactory ontja a Tesla Model Y crossovereket az európai piacra, s értékesítésük olyan olajozottan megy, hogy ma már a hivatalos német eladási statisztikák sem a Volkswagennel kezdődnek. A két autógyártó eladásainak bővülése közötti különbség 30 százalékpont volt a júniussal zárult három hónapban, azaz a Tesla még jelentősen növelni is tudta az előnyét.
A Tesla mérföldekkel jár a német autógyártók előtt valamennyi fontos piacán
– szögezte le a Bloomberg érdeklődésére Matthias Schmidt autóipari elemző. Hozzátette, a németeken egyre nagyobb a nyomás, hogy a tömeggyártás felpörgetésével csökkentsék az egy járműre eső költségeiket, s mielőbb rentábilissá tegyék villanyautós üzletágukat. Ez nem lesz egyszerű abban a környezetben, ahol a Tesla a még mindig magas, de egyre szűkebb haszonkulcsára (18,2 százalék) támaszkodva diktálhatja az árcsökkentési verseny feltételeit.
Ahogy Elon Musk alapító-vezérigazgató a múlt heti gyorsjelentésük publikálásakor kifejtette: készek a profitmarzs rovására tovább csökkenteni a fogyasztói áraikat, mert az a legfontosabb, hogy a megemelt kapacitásaikat maximálisan ki tudják használni, s 2030-ra meglegyen az évi 20 millió darabos értékesítési volumen.
Járják a maguk útját, a többiek pedig kénytelen-kelletlen alkalmazkodnak hozzájuk – ahogy tőlük telik.
Különösen fájó a németek számára, hogy elveszítették az őket mindig is jellemző technikai fölényüket, s nem csak a Tesla, de a kínaiak és a dél-koreaiak is feljöttek a szintjükre. Az Audit jellemző Vorsprung durch Technik, azaz „Előny a technológiában” reklámszlogen 1971-es bevezetésekor még igaz volt, mára viszont eltávolodott a valóságtól.
Európa legnagyobb gazdaságában az inflációs nyomás, a szakképzett munkaerő hiánya és a magas energiaárak tovább növelik az EV-váltás okozta strukturális kihívásokat. Nem véletlen, hogy a müncheni Ifo gazdaságkutató intézet szokásos havi felmérésében a 2008-as pénzügyi válságot idéző várakozásokról számoltak be az autóipar szereplői.
Az még hagyján, hogy a saját piacukon verte őket meg a Tesla, az igazi tragédia a kínai vesszőfutásuk. A németek az utóbbi évtizedekben a belső égésű motorral szerelt modelljeiket csiszolgatták a tökéletességig, s uralták velük az értékesítéseket, és nem vették komolyan a figyelmeztető jelzéseket.
Kínában 2030-ra az újautó-piac 90 százalékát az elektromos autók viszik el, s ezen a piacon súlyos lemaradásban vannak a németek.
A Mercedes-Benz elektromos szedánja, az EQS eladásai is mélyponton voltak egészen a tavalyi év végéig, amikor is a cég lefaragott a listaáraiból, hogy kedvet csináljon a vásárlásokhoz. A Volkswagen elektromos szériájának, az ID.x-nek a modelljei is keservesen indultak Kínában, ahol a dinamikusan fejlődő BYD állva hagyta őket, egyrészt azért, mert a kínai népléleknek megfelelő extrákat és vezetési élményt kínált a vásárlóknak.
Ennek nyomán a BYD az eladásoknál már le is hagyta a VW-t az első fél évben. A német vállalat EV-eladásai ráadásul csökkentek azon a piacon, amely 20 százalékos bővülést könyvelhetett el ebben az időszakban. Hasonló pályát fut az Audi is, amelynél már le is vonták a személyi konzekvenciákat, és júniusban menesztették a cég éléről Markus Düsmannt, ők felelőssé téve a gyenge kínai eladásokért és az elektromos modellpaletta csigalassúságú bővüléséért. Düsmannt szeptembertől a VW csoport stratégiai vezetője, Gernot Döllner követi majd az Audi élén.
Elon Musk azonban egy esélyt hagyott riválisainak a felzárkózásra, ez pedig a szűkös modellválaszték. A Tesla legutóbb három éve jelentkezett új modellel, az Y-nal, a legnagyobb darabszámban értékesített Model 3 szedán pedig hat évvel ezelőtti konstrukció, s az első ráncfelvarrást idén ősszel eszközlik rajta.
Azaz a Tesla számos piaci rést hagy, amelyekre a riválisaik lecsaphatnak. A másik, ami a németeknek besegíthet, az iparági konszolidáció, sok autógyártó ugyanis garantáltan belebukik az árversenybe, ám a ma még mindig tisztes nyereséggel dolgozó német cégek nem lesznek ezek között.
Az is segíti a németeket, hogy az Egyesült Államok gyakorlatilag nem engedi be a kínai autógyártókat az országba, míg a világ második legnagyobb autópiacán a németek jelentős gyártókapacitásokat építettek ki, élvezve a washingtoni kormányzat nyújtotta különféle támogatásokat.
A németek következő, az évtized közepén sorozatgyártásra érett új generációs EV-platformjai megváltoztathatják a dolgokat
– húzza alá Michael Dean, a Bloomberg Intelligence elemzője. Az egyszerűsített, sztenderdizált platformoknak köszönhetően jelentősen csökkenhet a villanyautók előállítási költsége, a legújabb technológiai vívmányokat beépítve pedig a fogyasztók érdeklődését is magukra irányíthatják. Dean szerint hatalmas hiba lenne pálcát törni a német autóipar felett, s ezt a hibát nyilván Elon Musk sem fogja elkövetni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.