Politikai, pénzügyi, és persze adatvédelmi okai is vannak annak, hogy az amerikai kormányzat egy évek óta tartó csörte keretein belül igyekszik betiltani a TikTokot az Egyesült Államokban. A projekt sikere azonban erősen kérdéses.
A rövidvideós közösségimédia-platform betiltásának elsődlegesen adatvédelmi okai vannak: a TikTok ugyanis egy kínai vállalat, a ByteDance terméke, és mint olyan, kínai állami fennhatóság alá esik. Az amerikai törvényhozókat ez pedig aggasztja: mivel az adatokat Kínában tárolja a cég, és a vállalat felügyeletét is a kínai kormányzat látja el, tartanak tőle, hogy a ByteDance - kellően erős kormányzati nyomás estén - kiadja számukra az amerikai felhasználók adatait, kompromittálva ezzel azok adatbiztonságát.
A kínai propaganda elterjedésétől is tartanak,
mivel úgy vélik, a kormányzati befolyás akár még ahhoz is elég lehet, hogy megtévesztő tartalmú videókkal bombázzák emiatt az amerikai felhasználókat.
Igen is, meg nem is. Az amerikai elnök elméleti síkon egy elnöki rendeleten keresztül elrendelhetné a tiltást, ahogy ezt Trump 2020-ban már meg is tette – utasítását azonban szövetségi bírók megsemmisítették, így minden bizonnyal ez Biden esetén sem lenne másként: a jelenlegi elnök ezért felszólította az idegen befektetésekkel foglalkozó bizottságot (CFIUS) a helyzet felülvizsgálatára.
Az elnökön túl azonban
a Kongresszus is megpróbálhatná saját módján betiltani a TikTokot, mégpedig törvényeken keresztül
– ezekhez azonban kétpári támogatás szükséges, a demokraták pedig általánosságban nem pártolják az ötletet, legalábbis abban az esetben, ha a javaslat célja kifejezetten a TikTok ellehetetlenítése.
Az információs és kommunikációs technológiát veszélyeztető biztonsági fenyegetések megjelenésének korlátozásáról szóló törvénytervezet (RESTRICT) azonban minden bizonnyal átmegy majd a törvényhozáson, mivel kétpárti támogatást élvez: ez a törvényjavaslat lehetővé tenné a kormányzat számára, hogy korlátozza, vagy akár be is tiltsa a külföldi érdekeltségű technológiákat az országban, így a TikTokot is – ezt pedig ilyen formában már a demokraták is pártolják.
A TikTok elleni hadjárat elsődlegesen az adatvédelmi fonalra van felfuttatva, ez azonban a kínai érintettség nélkül kivételesen gyenge lábakon állna: a vállalat ugyan gyűjti a felhasználók videómegtekintési szokásait, az appon belül elküldött üzeneteket, a felhasználó helyzetét, IP-címét, telefonja típusát, de még az eszközön tárolt telefonszámokat is, a Facebook például náluk jóval több adatot zsebel be, Zuckerberg ténykedése azonban mégsem zavarja a honatyákat, mivel az adatokat az országban tárolja a cég.
Ennek okán a TikTok azt is mérlegeli, hogy Amerikába mozgatja adatközpontjait a Project Texas keretein belül,
hogy ezt a támadási felületet felszámolja – az is elképzelhető ugyanakkor, hogy ez nem lesz elég, és a ByteDancenek el kell adnia részesedését a TikTokban, hogy elkerülje annak betiltását.
Az amerikai kormányzat ezenfelül a Kínával egyre csak erősödő geopolitikai ellentétek nyomán is örömmel venné, ha a milliárdos nagyságrendű felhasználóbázissal rendelkező cég befolyása visszahúzódna az amerikai fiatalok körében –
ennek azonban a hirdetési piac nagyjai is kedvezményezettjei lennének.
A Tiktok ugyanis az online reklámpiac nagyjainak a lábára is rálépett már az elmúlt időszakban, mivel a Meta és a Google személyében egy kivételesen erős versenytársra tett szert – a platform felhasználóinak 68,5 százaléka 34 év alatti, aki körében a TikToknak jelentősen jobb eléréssel rendelkezik, mint a két amerikai vetélytárs. A TikTok-reklámok emellett olcsóbbak és bizonyos mérések szerint sokkal hatékonyabbak is, mint a Facebook hirdetései.
Rengeteg amerikai államban már hónapok óta nem használhatják a TikTokot a kormányzati tisztviselők a munkaeszközeiken, ahogy az Európai Bizottság tagjai, de a francia kormányzati alkalmazottak sem tölthetik le az appot. Indiában és Afganisztánban pedig a lakosság sem fér hozzá a TikTokhoz – ezekben az országokban a kormányzat az internetszolgáltatókon keresztül tartatja be a szabályozást.
Szabályozni kell a TikTokot, de szélmalomharc a tiltással próbálkozni – VG PodcastA világ számos országában bizonyos mértékben tiltani kezdték a kínai TikTok közösségimédia-alkalmazást. A világ egyik legnépszerűbb videómegosztó portálja reformot hozott a közösségi média és a marketing világába, ám a kínai anyavállalat miatt a kormányok potenciális nemzetbiztonsági kockázatot látnak benne. |
A lakossági tiltással Montana amerikai állam is megpróbálkozik, jövő év elejétől lép életbe a szabályozás – ez ellen mind a felhasználók, mind a TikTok képviselői jogorvoslati kérelemmel éltek már előzetesen is, így a tiltás realitásának vizsgálata a jogászok asztalára került. Montana a korlátozásokat kijátszó felhasználókat nem büntetné, csak az alkalmazásboltokat, melyek elérhetővé teszik az appot január elseje után, mégpedig napi 10 ezer dollárra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.