BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Inflációra és a repülőgépgyártás lassúságára panaszkodik a fő légiipari beszállító

Elmarad a várt ütemtől az utasszállító repülőgépek gyártása, így kevesebb alkatrészre van szükség, ami csökkenti a beszállítóként tevékenykedő Spirit profitját is. A vállalat a koronavírus-járvány óta nehezen talál magára.

Az utasszállító repülőgépek alkatrészeinek egyik legfontosabb beszállítójának számító Spirit AeroSystems költségeit idén 215 millió dollárral dobta meg a Boeing 787 Dreamliner, valamint az Airbus A220 és A350 repülőgépek vártnál lassabb gyártási folyamata. Helyzetét tovább rontották a sztrájkok, a munkaerőköltségek növekedése, valamint az alapanyagok áremelkedése – jelentette ki Tom Gentile, a vállalat vezérigazgatója egy befektetői konferencián.

Delta Air Lines Airbus A220 In LaGuardia Airport In New York
Fotó: AFP

Gentile szerint a Spirit szerződései nem fenntarthatók, és arra kérte Boeingot, valamint az Airbust, hogy vállaljanak át többet az infláció okozta veszteségekből – írja a Reuters. A cégvezér kiábrándítónak nevezte az Airbus A220-as gyártási ütemét, mivel a Spirit által várt 100 helyett valószínűleg csak 65-70 repülőgép készül el az idén. Korábban azt prognosztizálták, hogy a program 2025-ben lesz nyereséges, azután, hogy legkevesebb

havonta 14 darabot szerelnek össze ebből a típusból.

A késlekedések miatt úgy tűnik, hogy ez nem tartható, és a Spirit is csak később tud profitot realizálni. A Boeing esetében is bizonytalan Dreamlinerek szállítása, ezért a cég tárgyalásokat kezdett a repülőgépgyártókkal. 

Ehhez érdemes hozzátenni, hogy augusztusban a Boeing azonosított egy új problémát 737 MAX repülőgépeknél, amely a repülőgép hátsó nyomáskiegyenlítő válaszfalán  a Spirit által végzett szerkezeti összeszerelési munkálatokból ered. 

A beszállító egyébként nem először hibázott, ezért a 737-esek különösen érzékeny részén lévő, nem megfelelő rögzítőfuratok miatt újra felvetődött, hogy a két cég együttműködése hogyan alakulhat a jövőben. 

Mindez a Spirit eredményén is meglátszik: a második negyedévben ugyan a vállalat nyeresége éves szinten 8,5 százalékkal, 1,36 milliárd dollárra nőtt, de a nettó veszteség 69 százalékkal, 206 millió dollárra emelkedett éves összevetésben.

A Spirit AeroSystems árfolyama 5 éves
 

A vállalat részvényárfolyama Gentile szavai után több mint 7 százalékkal gyengült. A kurzus a koronavírus-járvány előtt 100 dollár felett is járt, azonban a pandémia után bezuhant, és azóta nehezen talál magára. A Spirit vezetői először augusztusban utaltak arra, hogy újra kell tárgyalni a szerződéseket.

Kihasználták alkupozíciójukat, aranyéletük lesz az amerikai pilótáknak

Az American Airlines pilótái is jóváhagyták a munkáltató és a szakszervezet között kötött béralkut, így a három meghatározó légitársaságnál a következő négy év teljes munkabékében telhet el – hacsak a stewardessek fel nem lázadnak. A következő négy évben összesen 9,6 milliárd dollárral többet keresnek majd az American Airlines pilótái.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.