Az akkumulátorok újrahasznosítására fogad a világ legnagyobb vagyonkezelője. Ami azért érdekes, mert a BlackRock már nem lelkesedik a népszerű ESG-befektetésekért. Ám annál izgalmasabbnak tartja az elektromos járművek újrafelhasználható akkumulátor-alkatrészeinek fémhulladékból vagy régi akkumulátorokból történő előállítására szakosodó startupokat. Nincs egyedül. Egy másik nagy alapkezelő, a Goldman Sachs Asset Management is úgy véli: az akkumulátorokat újrahasznosító startupok túlélik a tiszta energia piaci viharait, és a kormányzati támogatások elapadása után is komoly keresletre számíthatnak.
Ezek a cégek egy olyan piacon is elboldogulnak, ahol nem támaszkodhatnak jelentős szubvencióra vagy állami támogatásra
– hangsúlyozta Meghan Sharp, a BlackRock és a szingapúri Temasek Holdings vegyesvállalata, a Decarbonization Partners globális vezetője.
Ömlik a befektetők pénze az akksiprojektekbe.
Az Ascend Elements akkumulátor-újrahasznosító startup már az első finanszírozási körben 460 millió dollárt gyűjtött, ami másfél milliárd dollárra értékelte az induló céget. Beszállt a Decarbonization Partners, a BHP bányaóriás, a Pacific Investment Management és a Pimco. Egy másik startup, a Redwood Materials, szintén egyetlen finanszírozási körben, egymilliárd dollárhoz jutott, ami 5 milliárdos cégértékelések felel meg.
Az akkumulátorokat újrahasznosító cégek a
nagy nyertesei a Biden-kampánynak,
amely adójóváírásokkal csalogat az Egyesült Államokba kulcsfontosságú iparágakat részben a klímacélok miatt, részint a Kínától való függés csökkentése érdekében.
Washinton az akkumulátorok újrahasznosítását és feldolgozását kulcsiparágnak tekinti, mert
a környezetvédők ellenállása és az engedélyezési szabályok megnehezítik
a gyártáshoz elengedhetetlen ásványok, például a nikkel és a lítium amerikai bányászatát. Az utóbbi az e-autógyártás egyik szűk keresztmetszete. Ráadásul Kína a vezető szereplő az elektromos járművek ellátási láncában.
Sok más tiszta energiával foglalkozó vállalathoz hasonlóan a legtöbb akkumulátor-újrahasznosító sem nyereséges. Ez nem okozott gondot az alacsony kamatlábak időszakában, de a Fed kamatemelési periódusa elapasztotta az olcsó pénzforrásokat. Az utóbbi időben több cég is csődöt jelentett az e-autó-szektorban. Ám
a Biden-adminisztrácó ösztönzői újabb lendületet adtak a startupoknak,
például azzal, hogy adókedvezménnyel támogatják a hazai eredetű alkatrészeket beépítő elektromosautó-gyártókat. Ez kapóra jött a hulladékanyagokat feldolgozó cégeknek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.