BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Árfolyamszakadék felé vette az irányt a Ford

Idén minden egyes eladott elektromos járművére nagyjából harminchétezer dollár veszteséget könyvel a vállalat, míg a hagyományos gépjárműveknél a garanciális költségek milliárddolláros növekedése okoz gondot.

Ahogy kinyitottak a tengerentúli tőzsdék, már az első percekben közel 9 százalékot zuhant a Ford. Nem csoda, hiszen a csütörtöki zárás után közölt gyorsjelentésből kiderült, hogy a vállalat ebben az évben minden egyes eladott elektromos járművére nagyjából 37 ezer dollár veszteséget könyvel. Ráadásul a robbanómotoros üzletág is gyengébben teljesít, mint a rivális General Motors hagyományos üzletága. A Ford kurzusa már a nyitás előtti kereskedésben is 4 százalékot süllyedt, s ezt a tendenciát megerősítette a pénteki piac.

Opening Ford Cologne Electric Vehicle Center12 June 2023, North Rhine-Westphalia, Cologne: A Ford Explorer is seen in assembly during the pre-opening ceremony of the Ford Cologne Electric Vehicle Center. The Cologne plant will be Ford's first EV (Electric Vehicle) Center in Europe. Photo: Marius Becker/dpa (Photo by MARIUS BECKER / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: AFP

Bár a Ford negyedéves, 2,2 milliárd dolláros korrigált üzemi eredménye felülmúlta a tavalyit, de csúnyán elmaradt az elemzők által várt 2,7 milliárd dollártól. Miközben a versenytárs GM harmadik negyedéves működési eredménye 3,6 milliárd dollár volt. 

Jim Farley vezérigazgató az elemzői konferencián transzparenciával próbálta oldani a hangulatot. A Ford új Model E divíziója mintegy 1,3 milliárd dolláros működési veszteséget könyvelhetett el a negyedévben, ami több mint kétszerese az egy évvel korábbi veszteségnek, annak ellenére is, hogy az értékesítés volumene 44 százalékkal nőtt. 

A Tesla árcsökkentései a Fordot is lépéskényszerbe hozták a Mustang Mach-E piacán, 

miközben a vállalat tetemes beruházásokat hajtott végre a következő generációs járművekbe, hogy javítsa azok gazdaságosságát. Ám csütörtökön megerősítették, hogy lassítják az EV-beruházások ütemét. A vállalat így 4,5 milliárd dolláros veszteséget jelez az idei évre a Ford Model E divízióban.

 

A hagyományos gépjárművek szegmense egy sajátos költségtényezővel szembesült. 

A garanciális javítások költségei 1,2 milliárd dollárral nőttek a tavalyi adathoz képest. A probléma nem új, a többéves gondot súlyosbítja az infláció.

Jim Farley az elemzőkkel folytatott telefonbeszélgetés során a termékportfólió összetettségében látja a probléma gyökerét. A múlt héten új operatív igazgatót neveztek ki, hogy kézben tartsa a Ford-alkatrészek „ipari hátterét”.

Jó hír, hogy a vállalat már megállapodott a sztrájkoló munkásokkal, miközben a Stellantis és a GM még nem jutott el az egyezségig.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.