A cégére kivetett 60 milliós büntetés behajtásával került újra a hírek élvonalába Schobert Norbert, az idén májusban visszavonult üzletember. A NAV végrehajtás előzménye, hogy a Gazdasági Versenyhivatal megbírságolta a céget a fogyasztókat megtévesztő magatartás, s az élelmiszerekre vonatkozó európai uniós szabályok megsértése miatt. Konkrétan a termékek hatásával, összetételével és a diéták eredményességével kapcsolatban volt megtévesztő a Norbi Update termékek forgalmazója.
De mi ez ahhoz képest, amit évtizede a tőzsdén buktak azok a vigyázatlan kisbefektetők, akik 990 forintért lejegyezték az agyonhájpolt és messze túlárazott Norbi Update Lowcarb részvényt. Már a kibocsátást is fel kellett függeszteni egy hétre, mert a tőzsdére beadott írásos dokumentumok és a jegyzési kampány kommunikációja eltért egymástól. A felfüggesztést és halasztást követően 2014 novemberében vezetették tőzsdére a papírt, melynek árfolyama egyetlen árva és erőtlen felszúrást követően, közel két éven át meredeken zuhant, s 2016 októberében 156 forintos záróárral fejezte be dicstelen pályafutását.
A befektetői fórumok tanúsága szerint, a Norbi Update termékeknél megszokott reklámkampány ellenére is ambivalensen fogadták a kisbefektetők a részvényt. Pedig André Agassi visszavonult profi teniszező volt a cég reklámarca egy éven át. Eredetileg 3 éves szerződést kötöttek, sőt, a roadshow alatt azzal csalogatták a befektetőket, hogy majd Agassi is részvényes lesz.
A negatív vélemények arra fókuszáltak, hogy a részvényeladásból befolyó pénzből, ami jó esetben a 2 milliárd forintot is meghaladhatta volna, legfeljebb 840 milliót szántak tőkeemelésre. Optimális esetben a kibocsátók legalább egymilliárdot kivettek volna a cégből. Ami annak volt csalhatatlan jele, hogy maguk a nagytulajdonosok sem bíztak igazán a saját álmukban, amit el akartak adni.
Bár a Norbi Update Lowcarb 2,2 millió darab részvényt kínált eladásra 990 forintos darabáron, s a minimális értékesítési terv 800 ezer darab volt, amennyi a tervezett tőkeemeléshez mindenképpen kellett. Végül a 2014. október 3-án lezárult nyilvános értékesítése során 831 764 darab részvényt jegyeztek le a befektetők. A jegyzés vezető szervezője a 2015 márciusában botrányos körülmények között felfüggesztett Buda-Cash Brókerház volt. A jegyzés nem volt igazán sikeres, de a minimális célt sikerült megközelíteni a 823 millió forintos tőkebevonással. A közkézhányad 16 százalék lett, míg Schobert Norbert és Schobert Réka tulajdonrésze 42-42 százalékra süllyedt a kibocsátás nyomán.
Egy 2015 januári rendkívüli tájékoztatás alapján az a feltételezés is napvilágot látott, hogy pár hónapig volt egy bujkáló nagybefektetője a társaságnak, aki állítólag 207 070 darabot jegyzett, amiből Schobert megvásárolt 107 ezer darabot 949 forintos áron. De az 5 százalékos bejelentési küszöb eléréséhez 250 ezer darab kellett volna.
Nagyobb gondot jelentett, hogy rövid tőzsdei pályafutása alatt a Norbi Update többször nem tett eleget a tájékoztatási kötelezettségének. Ami az MNB bírságokon túl, eleve aláásta a befektetői bizalmat. Arról nem is szólva, hogy a jegyzés során nemzetközi terjeszkedést ígértek: már az első évben hét országban szerettek volna megjelenni. Országonként 50-100 tagú bolthálózatot terveztek. Ám a nagyívű terjeszkedés elmaradt. A hazai 112 üzletből álló bolthálózat pedig nem kínált olyan növekedési sztorit, ami részvényvásárlókat vonzott volna. A társaság 2013-as árbevétele 400 millió forint volt, a jegyzéskor még azt tervezték, hogy 2016-ra elérik 2 milliárd forintot, de ez illúziónak bizonyult.
A házaspár a kisbefektetők pénzén akart nagyot álmodni, úgy hogy a részvényt jegyzők megkapták a cég egy kis szeletét, s vele együtt az összes jövőbeli kockázatot, továbbá a tőzsdei bevezetés és Andre Agassi minden költségét, mindezt egy illikvid papír formájában.
Alig két év alatt olvadt le a piaci kapitalizáció 85 százaléka,
vagyis a Norbi Update márkanév alatt kínált alacsony szénhidrát tartalmú termékcsalád pénzégető hatása egészen rendkívüli volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.