Partnerségre léptek az Uberrel az eddig az amerikai fuvarmegosztó vállalattal elkeseredett harcot vívó, és utasaikat jellegzetes fekete kocsijaikkal szállító londoni taxis vállalkozók – írja a CNN.
Az új partnerség keretében a fekete taxikat üzemeltető sofőrök hozzáférnek az Uber útajánlataihoz, míg a fuvarmegosztó cég ügyfelei egy mobilos alkalmazáson keresztül egyetlen gombnyomással jelezhetik, hogy fekete taxival kívánnak utazni, és nem mellesleg, ha a rendelést leadták, egy előzetes kalkulációt is kapnak a várható fuvardíjról.
Az első londoni taxisofőrök már regisztráltak is az Ubernél, holott a szolgáltatás csupán a jövő év elején indul – állítja az amerikai cég.
A legendás fekete taxik elválaszthatatlanul hozzátartoznak a brit fővároshoz, a londoniak és az idelátogatók egyaránt szeretik őket, ezért büszkék vagyunk rá, hogy együtt dolgozhatunk
– közölte Andrew Brem, az Uber UK vezérigazgatója.
Az Uber útja a londoni taxisokkal való partnerségig kifejezetten rögösnek bizonyult. A San Franciscó-i cég 2012-ben érkezett a Temze partjára, és gyorsan növekvő hálózatával hamar kivívta a város hagyományos fekete taxisainak a haragját. Az utóbbiak a londoni kormány segítségével egymás után dolgozták ki az új jogszabályokat, amelyek révén sikeresen versenyezhettek a fuvarmegosztóval. Hét éve, 2016-ban például kötelezővé tették a bankkártyás fizetés elfogadását.
A friscói vállalat emellett hosszas jogi csatározásra kényszerült az angol főváros hatóságaival is, amelyek 2017-ben, majd 2019-ben is megpróbálták megfosztani működési engedélyétől. Az Uber azonban mindkét esetben sikeresen fellebbezett a döntések ellen, és végül engedélyt kapott a további működésre.
A hagyományőrző britek nem véletlenül védték foggal-körömmel a város fekete taxijait, hiszen a sofőröknek már 1865-ben le kellett tenniük a csak Tudás (Knowledge) néven ismert vizsgát, ami részint abból áll, hogy meg kell jegyezniük a leggyorsabb útvonalakat London bonyolult közlekedési hálózatán belül, részint több ezer nevezetességet és utcát kell memorizálniuk. Az Uber sofőrjei ezzel szemben egyszerűen az alkalmazás navigációs rendszereire hagyatkozhatnak.
Idén egyébként a hivatalos adatok szerint mintegy 15 100 engedéllyel rendelkező hagyományos taxi kering Londonban.
„Sok minden változott azóta, hogy az Uber Londonba települt, például sok taxist ismerek, aki először Uber-sofőrként kezdte az ipart” – mondta a CNN-nek Hameed Hameedi, az első londoni taxisofőr, aki az Ubernél regisztrált.
Hameedi 2015-ben tette le a „Tudást”, és mint kifejtette, főként azért csatlakozott, mert
így nem kell az utcán utasokra vadásznia, ami igencsak időigényes. A több fuvar pedig több pénzt jelent a taxisoknak
– tette hozzá.
A londoni partnerséget alig több mint egy évvel azután kötötték, hogy az Uber bejelentette, az óceán túloldalán az ikonikus New York-i sárga taxik üzemeltetőivel is megállapodást kötött.
Az Uber és a helyi taxiscsoportok között a múltban kialakult mély ellentétek ellenére az idei évtől New York és London mellett, már Párizsban, Rómában és többtucatnyi más nagyvárosban is az amerikai vállalat alkalmazásain keresztül kapják a fuvarokat a taxisok.
A londoni megegyezés hírére nem igazán lódultak meg az Uber részvényei, kedden 0,3 százalékkal, szerdán a tengerentúli tőzsdenyitás előtti online kereskedésben pedig újabb 0,6 százalékkal, 56,6 dollárra drágultak.
A Londoni Tőzsde Csoport (LSEG) elemzői konszenzusa amúgy 61 dolláros medián célár mellett vételre ajánlja a papírokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.