Az Adidas lassacskán túlteszi magát a Yeezy-botrányon, s a vállalhatatlan, rasszista kijelentései miatt tavaly novemberben kirúgott rapper, Kanye West nevével fémjelzett kollekció kiárusításával új fejezetet nyithat. Erre utal a szerda reggel publikált harmadik negyedéves gyorsjelentés, amelyben a készletek gyors apadásáról számolnak be.
A raktárkészlet – benne az eredetileg 1,2 milliárd eurós értéken nyilvántartott Yeezy kollekcióval – az egy évvel ezelőtti szintről 23 százalékkal, 4,85 milliárd eurósra olvadt, ebben a főszerepet az obskúrus rapsztár amúgy nagy népszerűséget élvező kollekciójának a kiárusítása játszotta.
A Yeezy cipők és ruházati termékek sorsát illetően az Adidas eleinte bizonytalan volt, zárolta őket, majd jól felfogott üzleti érdekeit előtérbe helyezve döntött a leakciózásuk mellett. A készletből meg nem nevezett mennyiségben jótékonysági célokra is jutott. A készletek leépítésénél a kereskedők ráadásul megfontoltan jártak el, ott és akkora kedvezményt adtak, hogy azzal a profitmarzsuk ne sérüljön nagyon.
A lényeg, hogy a Yeezy kollekció helyét új termékek vegyék át a polcokon – és ez sikerült is. A rivális Pumától januárban érkezett Björn Gulden vezérigazgató menedzselése mellett az Adidas eltávolodott a veszteségzónától, s olyan új, retrós megjelenésű termékekkel irányította ismét magára a vásárlók figyelmét, mint a Samba, a Gazelle, a Campus és a Spezial szabadidőcipő-kollekció.
Nem is szólva a hihetetlen marketingsikert hozó Adizero Adios Pro Evo 1 „csúcscsukáról”, amelyben futva az etióp Tigist Assefa két perccel, 2 óra 11 perc 53 másodpercre javította a női maratonfutás világcsúcsát szeptember végén Berlinben.
Gulen ezzel kapcsolatban a csúcstechnológia kereskedelmi forgalomba való átültetésének gyorsaságával is büszkélkedett, amivel egyrészt versenyelőnyt szerezhetnek, másrészt az innovációból származó üzleti haszon mielőbb megjelenhet az aktuális gyorsjelentések számaiban.
Gulden színre lépésével a viszonteladóikkal való viszony is javult, az új vezetés jobban törődik velük, szemben az előzővel, amely a saját értékesíti hálózatra tekintett top prioritásként.
A vezérigazgató optimista, az őszi–téli kollekció fogadtatása kedvező, s tartani tudják magukat az októberben felfelé módosított éves üzleti tervük célszámaihoz.
Valamennyi piacunkon a forgalom növekedését tapasztalom
– tette hozzá. A szeptemberrel zárult negyedévre ez még nem vonatkozik, azt az Adidas még 6,4 százalékkal alacsonyabb, 5,999 milliárd eurós bevétellel zárta. Bruttó marzsa ugyanakkor 20 bázisponttal 49,3 százalékra nőtt, ehhez az indoklás szerint a logisztikai-szállítási költségek meredek csökkentése és a vártnál szűkebb kedvezményekkel operáló leárazások járultak hozzá elsősorban.
Az idei első kilenc hónap 309 millió dolláros tiszta nyereségéből a harmadik negyedév 259 millió eurót szállított, 25,4 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbinál, de akkor még a Yeezy rendesen hozta a profitot az Adidas konyhájára. Főképp Észak-Amerikában és Ázsiában.
Most az észak-amerikai eladások árfolyamhatásoktól szűrten 8,8 százalékkal, 1,484 milliárd euróra estek vissza, a többi piacon viszont már pluszban jártak. Az Európát, Afrikát és a Közel-Keletet felölelő EMEA-régióban 1,9, Kínában 5,7, Ázsia többi részén és Ausztráliában 6,8, míg Latin-Amerikában 12,8 százalékos pluszforgalmat regisztráltak.
Akut kezelendő problémát Észak-Amerika és Kína jelent az Adidas számára, az előbbinél a készletek egészséges szintre való leszorítása még folyamatban van, az utóbbinál pedig újra kell pozicionálni a német sportszergyártó márkát.
Kínában a második negyedévben még 16,7 százalékos éves bővülést mértek, onnan zuhant a dinamika 5,7 százalékosra. Az Adidas Kínában még ma is a hszincsiangi ujgurok rabszolgaként történő foglalkoztatása elleni fellépésének következményeit nyögi – akárcsak a globális piacvezető Nike –, a bojkott idején pedig a helyi konkurensek előretörése rontott a helyzetén.
Amerikában Anthony DeVante Edwards válogatott kosárlabdázó köré építenek most brandet, vele szerződtek az AE1 márkanéven a negyedik negyedévben forgalomba került kosarascipők promotálására.
A Minnesota Timberwolves NBA-csapat 22 éves fiatalja sztárságban nem mérhető ugyan Kanye Westhez, de intelligenciában messze veri a rappert.
Az Adidas pedig nem szeretne rövid időn belül újra megpörkölődni az Egyesült Államokban. S végül ki tudja, lehet, hogy vele akkorát húz az Adidas, mint anno a Nike a félig-meddig még ismeretlen Michael Jordan magához láncolásával.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.