Elképesztő, 90 milliárd dolláros értékeltség mellett tervez belépni az amerikai piacra a Shein kínai szupergyors divat áruház – írta meg a Bloomberg az ügyhöz közel álló, nevük elhallgatását kérő forrásokra hivatkozva. Ez a közel százmilliárd dolláros értékeltség a nemrég piacra lépő Birkenstock papucsgyártó IPO-értékének közel tízszerese, míg az idei év legnagyobb tőzsdei bevezetését lebonyolító Arm csipgyártó értékeltségének másfélszerese.
A 80–90 milliárd közti célár már csak azért is erősen túlzónak hathat, mivel a Shein legutóbbi, idén májusi tőkebevonásán mindössze 50-60 milliárd dolláros értékeltséget tudott elérni.
A zárt körű tőkebevonásokon elért számok ugyan nem feltétlenül tükrözik az IPO-n elérhető értékeltségeket, de egyértelműen rávilágítanak a vállalat és a befektetők eltérő kilátásai közti szakadékra: míg a befektetők körében egyre nagyobb szerepet kapnak a versenytársak térnyerése nyomán kialakuló félelmek, a kényszermunka felhasználásáról szóló vádak lehetséges következményei és a szerzői jogi aggályok, a vállalat saját jövőképében mindezek alig kapnak helyet, lehetséges kihatásaik nagyságát pedig rendre igyekeznek minimalizálni.
A vállalat azonban az impozáns piacra lépési törekvések ellenére nem adott meg várható időpontot az IPO számára.
Ebben annak is nagy szerepe lehet, hogy a Shein valós értékét kifejezetten nehezen tudják belőni a piacok: a cég tavaly még százmilliárd dolláros árcédulát tudott elérni egy zárt körű tőkebevonás keretében, az azóta kialakult geopolitikai és gazdasági bizonytalanság jelentősen csökkentette a befektetők érdeklődését a kockázati eszközök, így a Shein tulajdonrészei iránt is.
Világhódító Shein és Temu: megállíthatatlan a kínai e-diszkontok előretöréseA dömpingáron egynyári minőségű termékeket áruló e-kereskedők új hulláma meghódítja a világot, de tündöklésük tartósságára semmilyen garancia nincs. Szakértők szerint szerepük a világgazdasági növekedés erősödésével arányosan csökkenni fog. Vagy nem. |
A Shein az idei pénzügyi évre 2,5 milliárd dolláros nettó jövedelemmel számol még az egyre növekvő iparági verseny ellenére is, ami hatalmas előrelépés a cég 2019-ben elért 137 millió dolláros nyereségéhez képest. Az irdatlanul megugró számok mögött elsősorban az áll, hogy a vállalat a pandémiás lezárások alatt valósággal berobbant az amerikai divatpiacra, felhasználók millióit szólítva magához ultraalacsony áraival és sok esetben akár pár naponta frissülő kollekcióival.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.