BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Alaposan ráfizetett az Apple-lel kötött megállapodásra a Goldman Sachs

Újabb kudarc a Goldman Sachs kereskedelmi banki részlegében. A befektetési bank pórul járt, amikor új utakra kívánt lépni.

Alig négy évvel azután, hogy az Apple-lel együttműködve piacra dobta hitelkártyáját a Goldman Sachs, a bank szabadulna a költséges szövetségtől, melyet versenytársai annak idején túl költségesnek és kockázatosnak találtak.

A bank annak ellenére sem szabadulhat azonban könnyen az együttműködéstől, hogy az Apple a közelmúltban egy olyan javaslatot küldött a Goldmannak, amely a következő 12-15 hónapban lehetővé teszi a részesedés értékesítését. A lehetséges vevők ugyanis alighanem újratárgyalnák a szerződés feltételeit, és az árat is igyekeznek minél alacsonyabbra tornászni.

Nem jött be az irányváltás, a Goldman Sachs nem lett a tömegek bankja

Az együttműködés vége mindenesetre újabb csapás a bank vezérigazgatójának, David Solomonnak, akinek a vezetése alatt a Goldman igyekezett szélesebb fogyasztói réteget megszólítani, kiegészítve ezzel a befektetési banki és tőkepiaci kereskedéssel foglalkozó üzletágakat. Az Apple card értékesítése kapcsán a Goldman több más, a kereskedelmi banki világhoz tartozó befektetéséhez hasonlóan újabb veszteséget könyvelhet el. A bank nem árulta el, mennyire értékeli részesedését.

Cupertino, CA / USA - August 27 2019: Physical Apple Mastercard Credit Card backed by Goldman Sachs on an Apple keyboard.
Fotó: Shutterstock

Az Apple cardban lévő Goldman-részesedés lehetséges vevői – a Reuters szerint ezek a Synchrony Financial, a Citigroup és Capital One – várhatóan szeretnének hozzáférni a hitelkártyákhoz tartozó, az Apple kezében lévő adatokhoz, ugyanakkor a technológiai cég honlapja szerint a hitelkártya-adatokat nem értékesítik harmadik fél számára marketing- és hirdetési célból.

A Synchrony vezérigazgatója, Brian Doubles egy e havi konferencián egyebek között arról is beszélt, hogy csak nagyon jó kockázat-hozam arányú üzletek érdeklik.

A Goldman tavaly döntött úgy, hogy visszavonul a kereskedelmi banki piactól, majd februárban Solomon már arról beszélt, hogy eladnák az ezzel foglalkozó részleget. 

Az Apple-lel kötött együttműködésről még Solomon elődje, Lloyd Blankfein alatt kezdődtek meg a tárgyalások, amit a kereskedelmi banki részleget vezető Stephen Scherr irányított a bank részéről. A hitelkártya azonban csak Solomon vezérigazgatói kinevezése után egy évvel került a piacra, és a felek 2022-re azt már újra is tárgyalták, hogy az az évtized végéig tartson.

Solomon októberben mindenesetre arról beszélt, hogy szabadulnának a hitelkártya-üzletágtól, ami az Apple mellett egy, a GM-mel közös együttműködést is jelent. A bankvezér jelezte, hogy nincs joguk egyoldalúan kilépni a megállapodásokból.

Amikor az Apple először felvetette a cég nevét viselő hitelkártya ötletét, más bankokat, köztük a JPMorgan Chase-t is felkereste, ám a Goldman versenytársa kevésnek találta a neki jutó részesedést a profitból, ezért nem állt kötélnek.

Az új hitelkártyaüzletek általában veszteségesek kezdetben, 

ugyanis a szabályozás értelmében a bankoknak mintegy 7 százalékot félre kell tenniük a lehetséges veszteségek finanszírozására – állítja Warren Kornfeld, a Moody’s Investro Servicestől. Az ügyet ismerő források úgy tudják, az egyezség szerint ez a Goldman reszortja volt.

A Wall Street-i banknak további gondot oozott a hitelkártyához tartozó új ügyfélkör is, hiszen a Goldman ügyfelei a vagyonosok köréből kerülnek ki, s a bank nem rendelkezik túlságosan sok tapasztalattal a kevésbé tehetősek hitelezésében. A rossz hitelekre félretett pénzekkel a pénzintézet fogyasztói részlegénél egyre nőttek a veszteségek, miközben a hitelkártyát az Apple és a Goldman éves díj, külföldi tranzakciós díj és késedelmi díj nélkül hirdette, hogy minél több ügyfelet szerezzen. Mindemellett magas hozamú megtakarítást is kínáltak a kártya birtokosainak, amivel 10 milliárd dollár betétet sikerült begyűjteni augusztusig.

A program működtetésével kapcsolatos feladatokon osztozott a két fél: a Goldman felelt az ügyfélszolgálatért, az Apple pedig a marketingért, és idővel a hitelekhez kapcsolódó veszteségeket is elosztották volna. Azonban az ügylet idején a hitelkártyaüzletágba betörni kívánó, ám ott jelentős lábnyommal nem rendelkező befektetési bank vélhetően hajlandó volt kedvezőtlen feltételek mellett is szerződést kötni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.