Alig négy évvel azután, hogy az Apple-lel együttműködve piacra dobta hitelkártyáját a Goldman Sachs, a bank szabadulna a költséges szövetségtől, melyet versenytársai annak idején túl költségesnek és kockázatosnak találtak.
A bank annak ellenére sem szabadulhat azonban könnyen az együttműködéstől, hogy az Apple a közelmúltban egy olyan javaslatot küldött a Goldmannak, amely a következő 12-15 hónapban lehetővé teszi a részesedés értékesítését. A lehetséges vevők ugyanis alighanem újratárgyalnák a szerződés feltételeit, és az árat is igyekeznek minél alacsonyabbra tornászni.
Az együttműködés vége mindenesetre újabb csapás a bank vezérigazgatójának, David Solomonnak, akinek a vezetése alatt a Goldman igyekezett szélesebb fogyasztói réteget megszólítani, kiegészítve ezzel a befektetési banki és tőkepiaci kereskedéssel foglalkozó üzletágakat. Az Apple card értékesítése kapcsán a Goldman több más, a kereskedelmi banki világhoz tartozó befektetéséhez hasonlóan újabb veszteséget könyvelhet el. A bank nem árulta el, mennyire értékeli részesedését.
Az Apple cardban lévő Goldman-részesedés lehetséges vevői – a Reuters szerint ezek a Synchrony Financial, a Citigroup és Capital One – várhatóan szeretnének hozzáférni a hitelkártyákhoz tartozó, az Apple kezében lévő adatokhoz, ugyanakkor a technológiai cég honlapja szerint a hitelkártya-adatokat nem értékesítik harmadik fél számára marketing- és hirdetési célból.
A Synchrony vezérigazgatója, Brian Doubles egy e havi konferencián egyebek között arról is beszélt, hogy csak nagyon jó kockázat-hozam arányú üzletek érdeklik.
A Goldman tavaly döntött úgy, hogy visszavonul a kereskedelmi banki piactól, majd februárban Solomon már arról beszélt, hogy eladnák az ezzel foglalkozó részleget.
Az Apple-lel kötött együttműködésről még Solomon elődje, Lloyd Blankfein alatt kezdődtek meg a tárgyalások, amit a kereskedelmi banki részleget vezető Stephen Scherr irányított a bank részéről. A hitelkártya azonban csak Solomon vezérigazgatói kinevezése után egy évvel került a piacra, és a felek 2022-re azt már újra is tárgyalták, hogy az az évtized végéig tartson.
Solomon októberben mindenesetre arról beszélt, hogy szabadulnának a hitelkártya-üzletágtól, ami az Apple mellett egy, a GM-mel közös együttműködést is jelent. A bankvezér jelezte, hogy nincs joguk egyoldalúan kilépni a megállapodásokból.
Amikor az Apple először felvetette a cég nevét viselő hitelkártya ötletét, más bankokat, köztük a JPMorgan Chase-t is felkereste, ám a Goldman versenytársa kevésnek találta a neki jutó részesedést a profitból, ezért nem állt kötélnek.
Az új hitelkártyaüzletek általában veszteségesek kezdetben,
ugyanis a szabályozás értelmében a bankoknak mintegy 7 százalékot félre kell tenniük a lehetséges veszteségek finanszírozására – állítja Warren Kornfeld, a Moody’s Investro Servicestől. Az ügyet ismerő források úgy tudják, az egyezség szerint ez a Goldman reszortja volt.
A Wall Street-i banknak további gondot oozott a hitelkártyához tartozó új ügyfélkör is, hiszen a Goldman ügyfelei a vagyonosok köréből kerülnek ki, s a bank nem rendelkezik túlságosan sok tapasztalattal a kevésbé tehetősek hitelezésében. A rossz hitelekre félretett pénzekkel a pénzintézet fogyasztói részlegénél egyre nőttek a veszteségek, miközben a hitelkártyát az Apple és a Goldman éves díj, külföldi tranzakciós díj és késedelmi díj nélkül hirdette, hogy minél több ügyfelet szerezzen. Mindemellett magas hozamú megtakarítást is kínáltak a kártya birtokosainak, amivel 10 milliárd dollár betétet sikerült begyűjteni augusztusig.
A program működtetésével kapcsolatos feladatokon osztozott a két fél: a Goldman felelt az ügyfélszolgálatért, az Apple pedig a marketingért, és idővel a hitelekhez kapcsolódó veszteségeket is elosztották volna. Azonban az ügylet idején a hitelkártyaüzletágba betörni kívánó, ám ott jelentős lábnyommal nem rendelkező befektetési bank vélhetően hajlandó volt kedvezőtlen feltételek mellett is szerződést kötni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.