Sorozatban negyedik éve számít a globális autógyártás legnagyobb szereplőjének a Toyota csoport, amely az idén is megelőzi trónjától megfosztott elődjét, a Volkswagen-csoportot – derül ki a japán óriásvállalat által közölt novemberi statisztikából, amely szerint behozhatatlan előnnyel fordultak rá az év utolsó hónapjára.
És a végeredmény attól sem változik, hogy Toyota csoport egyik leányvállalatánál, a napi négyezer autó összeszerelésére képes Daihatsunál legalább egy hónapra leállították most a termelést az ütközésbiztonsági tesztek meghamisításával előidézett botrány miatt.
A cégnél 1989 óta trükköztek a tesztekkel, összesen 64 modelljét érinti a manipuláció, amelynek anyagi konzekvenciáit a fogyasztók és a beszállítók felé is vállalja az anyacég.
Az autógyártó csoport novemberben fenomenális számokat hozott: az év közben visszatérő beszállítói zavarokkal küszködő Toyota alaposan belehúzott, összesen 1 067 446 darab járművet gyártottak, ez történelmi rekordnak számít. A 2022. novemberit 8,6 százalékkal meghaladó mennyiség 62 százalékát a Japánon kívüli bázisaikon gyártották.
Hozzá kell tenni, hogy a Toyota Putyin Ukrajna ellen indított háborúja miatt kivonult az orosz piacról, ahol a legutóbbi teljes évben, azaz 2021-ben már 80 ezer autót gyártott. (Az utolsó (?) hat, raktáron lévő új Toyotát most novemberben értékesítették a friss leltár szerint.)
A megelőző évben a venezuelai gyártással hagytak fel, ott Nicolás Maduro elnök posztkommunista rendszere nyírta ki az autógyártást. Ami nem változott:
minden hatodik autójukat Észak-Amerikában szerelik össze, ám ennél is erősebb a kínai jelenlétük,
amely a teljes Toyota csoport termelésének ötödéért felel, s ahol novemberben 14 százalékos éves pluszt mértek, a szalagokról 13,6 százalékkal több, 172 ezer autó gördült le – írja a Bloomberg.
Az értékesítésben is csúcs született, eddig egyetlen novemberben sem talált gazdára annyi Toyota, Hino, Daihatsu és Lexus, mint most: globálisan 986 262 darabot adtak el, ez 12 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi hónap teljesítményét. S ha így meg tovább, akkor a Toyota a teljes, jövő márciussal záruló üzleti évére is felteheti a koronát az újabb rekordok felállításával.
A novemberi adatok megugrásában az észak-amerikai és európai kereslet játszotta a főszerepet. A Toyota vitte a prímet 829 ezres tétellel, Lexusból 76 ezer, Daihatsukból 69,9 ezer, a Hino haszonjárműveiből pedig 11,3 ezer fogyott globálisan. Ami a hajtást illeti,
a belső égésű motorokkal szerelt autóiknak egyelőre nincs párjuk,
noha a Toyota csoport klasszikus hibridjei novemberben hatalmas, 51,6 százalékos plusz értékesítéssel zártak, gyakorlatilag minden harmadik eladott Toyota hibrid volt. Különösen Kínában szeretik a Toyota hibridjeit.
A vállalatnál egyre komolyabban veszik az elektromos átállást, kínálatukban már jó pár villanyautó is helyet kapott, ezeknek a forgalma novemberben éves összevetésben 227 százalékkal ugrott meg, ez volumenben azonban még így is csak 9406 eladott autót jelent.
Novemberrel bezárólag viszont már meghaladta a 95 ezret is a globálisan eladott idei mennyiségük. A hidrogéncellás kínálatot a Toyota Mirai szedán képezi, ebből 121 darabot vettek meg novemberben, az idei forgalma pedig 3677 darab volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.