BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
A Boeing 787-8 Dreamliner from Air Europa is taking off from Barcelona Airport in Barcelona, Spain, on January 16, 2023. (Photo by JoanValls/Urbanandsport/NurPhoto) (Photo by Urbanandsport / NurPhoto / NurPhoto via AFP)

Megerősödhet a Wizz Air riválisa

Brüsszel jóváhagyásával már jövő tavasszal teljes jogú tagként csatlakozhat az IAG csoporthoz a spanyol Air Europa, a Wizz Air spanyol fapados riválisa.

Jelentősen megerősödhet a Wizz Air riválisa azzal, hogy felkarolja a második legnagyobb európai légi közlekedési csoport, a brit-spanyol IAG. A többi között a British Airwayst, az Iberiát, az Aer Lingust és a Vuelingot összefogó légügyi csoportban teljes jogú tagságot szerezhet az Air Europa, amely 20 százalékkal már körön belül van, az IAG most a fennmaradó 80 százalékos részvénypakettre is szert tenne, s ehhez kéri a brüsszeli versenyhatóság előzetes hozzájárulását. 

A Boeing 787-8 Dreamliner from Air Europa is taking off from Barcelona Airport in Barcelona, Spain, on January 16, 2023. (Photo by JoanValls/Urbanandsport/NurPhoto) (Photo by Urbanandsport / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Az Air Europát fél áron kebelezheti be az IAG csoport.
 Fotó: AFP

Akvizíciós és integrációs szándékukat már korábban bejelentették, ezúttal a piactorzító hatások elkerülése végett, az engedély kiadáshoz szükséges előzetes intézkedéseikről is tájékoztatták az Európai Bizottságot

Az IAG szeretné felgyorsítani az ügylet engedélyezési folyamatát, és már tavaszra teljesen birtokon belülre kerülne, hogy a nyári csúcsszezonban már az ő kasszájukban csilingelhessenek a pezetát leváltó eurók, amit a fapados légitársaság szolgáltatásaiért fizetnek az utasok.

Hétfőn bejelentettük az Air Europa tervezett felvásárlását az Európai Bizottságnak. Az ügylet előnyös mind a fogyasztók, mind a szélesebb értelemben vett spanyol gazdaság számára, másrészt javítja Madrid versenyképességét más európai légi közlekedési csomópontokkal szemben

– korteskedett a brüsszeli jóváhagyás mellett közleményében Luis Gallego, az IAG vezérigazgatója. A légügyi csoportnak egyedül a brüsszeli engedély megszerzése jelent akadályt az akvizícióhoz, hiszen az Air Europa többségi tulajdonosával, a Globaliával már februárban megegyeztek, hogy 400 millió eurót fizetnek a részesedésükért.

A közvetlen riválisokat is megszondáztatják

Az IAG informálisan a közvetlen riválisokat is megszondáztatja, hogy részükről felmerülnek-e aggályok a diszkont-légitársaság felvásárlása ügyében, ezzel mintegy elébe menve annak, hogy a brüsszeli adminisztrációnál elhúzódhasson az engedélyezési procedúra.

A Ryanairnek, a Wizz Airnek, az EasyJetnek és táraiknak nyilván leszek észrevételeik és feltételeik, amelyeket általában az úgynevezett résidők, azaz fel- és leszállási engedélyek újraelosztásával lehet orvosolni. Ilyenkor a légitársaságoknak utasmegtartó hűségprogramok sorsáról is rendelkezniük kell, de ez jóval könnyebben kezelhető kérdés.

Az IAG csoport árfolyama 5 év
 

Az IAG évek óta szemezget a harmadik legnagyobb spanyol légitársasággal, az Air Europával, amelyet a koronavírus-járvány kényszerített térdre. Már 2019 novemberében bőszen tárgyaltak velük, de akkor sokallották a Globalia által kért egymilliárd eurós vételárat. 

A pandémia betett az Air Europának 

Ezután jött a pandémia, a korábbi 66 tagú flotta 39 darabosra olvadt – a Wizz Airé 153 darabos –, a 2018-as százmillió euró üzemi eredményt pedig masszívan veszteséges évek követték. 

2021 januárjában már féláron is odaadták volna az Air Europát, de nem sikerült nyélbe ütni az üzletet. Csak 2022 augusztusában egyeztek meg abban, hogy az IAG által nyújtott túlélési kölcsönt 20 százalékos részvénycsomaggal egyenlítik ki. 

A fúziót egyébként a spanyol kormány is támogatta annak fejében, hogy Madrid központtal az IAG csoport tagjai jóval intenzívebben vegyenek rész a távol-keleti légi forgalomban.

A mallorcai székhelyű Air Europa 44 spanyolországi célpontra repül, s a Kanári-szigetek és a Baleárok idegenforgalmában kitüntetett szerepe van. Járatokat indítanak még a karibi térségbe, Latin-Amerikába, Észak-Amerikába és Észak-Afrikába is. Az IAG csoporthoz való csatlakozással kilépnek majd a Sky Team szövetségből, és a csoport többi tagjához hasonlóan a Oneworldhöz igazolnak át.

Csökkentette profitvárakozását a Wizz Air, megroppant az árfolyam

Noha erősre sikerült a Wizz Air 2024-es üzleti évének első fele, és a foglalási mutató is javulást jelez, a menedzsment a továbbra is bizonytalan üzleti körülmények miatt csökkentette profitvárakozását. A hírre 9 százalékot zuhant az árfolyam.

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.