Jelentősen megerősödhet a Wizz Air riválisa azzal, hogy felkarolja a második legnagyobb európai légi közlekedési csoport, a brit-spanyol IAG. A többi között a British Airwayst, az Iberiát, az Aer Lingust és a Vuelingot összefogó légügyi csoportban teljes jogú tagságot szerezhet az Air Europa, amely 20 százalékkal már körön belül van, az IAG most a fennmaradó 80 százalékos részvénypakettre is szert tenne, s ehhez kéri a brüsszeli versenyhatóság előzetes hozzájárulását.
Akvizíciós és integrációs szándékukat már korábban bejelentették, ezúttal a piactorzító hatások elkerülése végett, az engedély kiadáshoz szükséges előzetes intézkedéseikről is tájékoztatták az Európai Bizottságot.
Az IAG szeretné felgyorsítani az ügylet engedélyezési folyamatát, és már tavaszra teljesen birtokon belülre kerülne, hogy a nyári csúcsszezonban már az ő kasszájukban csilingelhessenek a pezetát leváltó eurók, amit a fapados légitársaság szolgáltatásaiért fizetnek az utasok.
Hétfőn bejelentettük az Air Europa tervezett felvásárlását az Európai Bizottságnak. Az ügylet előnyös mind a fogyasztók, mind a szélesebb értelemben vett spanyol gazdaság számára, másrészt javítja Madrid versenyképességét más európai légi közlekedési csomópontokkal szemben
– korteskedett a brüsszeli jóváhagyás mellett közleményében Luis Gallego, az IAG vezérigazgatója. A légügyi csoportnak egyedül a brüsszeli engedély megszerzése jelent akadályt az akvizícióhoz, hiszen az Air Europa többségi tulajdonosával, a Globaliával már februárban megegyeztek, hogy 400 millió eurót fizetnek a részesedésükért.
Az IAG informálisan a közvetlen riválisokat is megszondáztatja, hogy részükről felmerülnek-e aggályok a diszkont-légitársaság felvásárlása ügyében, ezzel mintegy elébe menve annak, hogy a brüsszeli adminisztrációnál elhúzódhasson az engedélyezési procedúra.
A Ryanairnek, a Wizz Airnek, az EasyJetnek és táraiknak nyilván leszek észrevételeik és feltételeik, amelyeket általában az úgynevezett résidők, azaz fel- és leszállási engedélyek újraelosztásával lehet orvosolni. Ilyenkor a légitársaságoknak utasmegtartó hűségprogramok sorsáról is rendelkezniük kell, de ez jóval könnyebben kezelhető kérdés.
Az IAG évek óta szemezget a harmadik legnagyobb spanyol légitársasággal, az Air Europával, amelyet a koronavírus-járvány kényszerített térdre. Már 2019 novemberében bőszen tárgyaltak velük, de akkor sokallották a Globalia által kért egymilliárd eurós vételárat.
Ezután jött a pandémia, a korábbi 66 tagú flotta 39 darabosra olvadt – a Wizz Airé 153 darabos –, a 2018-as százmillió euró üzemi eredményt pedig masszívan veszteséges évek követték.
2021 januárjában már féláron is odaadták volna az Air Europát, de nem sikerült nyélbe ütni az üzletet. Csak 2022 augusztusában egyeztek meg abban, hogy az IAG által nyújtott túlélési kölcsönt 20 százalékos részvénycsomaggal egyenlítik ki.
A fúziót egyébként a spanyol kormány is támogatta annak fejében, hogy Madrid központtal az IAG csoport tagjai jóval intenzívebben vegyenek rész a távol-keleti légi forgalomban.
A mallorcai székhelyű Air Europa 44 spanyolországi célpontra repül, s a Kanári-szigetek és a Baleárok idegenforgalmában kitüntetett szerepe van. Járatokat indítanak még a karibi térségbe, Latin-Amerikába, Észak-Amerikába és Észak-Afrikába is. Az IAG csoporthoz való csatlakozással kilépnek majd a Sky Team szövetségből, és a csoport többi tagjához hasonlóan a Oneworldhöz igazolnak át.
Csökkentette profitvárakozását a Wizz Air, megroppant az árfolyamNoha erősre sikerült a Wizz Air 2024-es üzleti évének első fele, és a foglalási mutató is javulást jelez, a menedzsment a továbbra is bizonytalan üzleti körülmények miatt csökkentette profitvárakozását. A hírre 9 százalékot zuhant az árfolyam. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.