A tőzsdézésnél nagyon nem mindegy, hova hány nullát ír be a bróker, ahogy a mértékegységek elütésével is adódnak sokszor gondok. Az Uber-rivális Lyft fuvarmegosztó társaság is átélhette kedden ezt a leizzasztó pillanatot, amikor is egy banális, de fatális hiba folytán pillanatokon belül olyan rali bontakozott ki a részvény árfolyamában, ami ritkaságszámba megy a tőzsdén.
A Lyft negyedéves gyorsjelentésében közölt kilátásoknál a 2024-re várt, korrigált profitmarzsnál 500 bázispontos (5 százalékpont) növekedés szerepelt, holott az eredeti szándék szerint ott csupán 50 bázispontnak (0,5 százalékpont) kellene szerepelnie. A nyereségtermelő képesség előrevetített, brutális javulása 67 százalékkal repítette magasabbra a Lyft részvényét, ahonnan aztán a hiba észlelése és kijavítása után visszazuhant a megszokott helyére.
Az árfolyam tehát nem sokáig tartotta magát a legutóbb 2022 augusztusában elért 19,70 dolláros szintjén. A gyorsjelentés publikálását rendszerint háttérbeszélgetés követi, ahol az elemzőket tájékoztatják a lezárt időszak eredményeiről, és beszélnek a kilátásokról, továbbá választ adnak a felmerülő szakmai kérdésekre.
Így volt ezúttal is, a Lyft pénzügyi igazgatója, Erin Brewer tette rendbe a dolgokat, és lohasztotta le a hirtelen támadt érdeklődést a Lyft részvényei iránt. Annyit azonban elért, hogy a cégnél tapasztalt pozitív lendületet 15 százalékos árfolyam-erősödéssel honorálják a befektetők.
A tévedés sokba fog kerülni a Lyftnek,
a tőzsdehatósági vizsgálat garantált, ahogy a hivatalosan közzétett tájékoztatásnak felülő és megvezetett befektetők is kártérítést követelhetnek a fuvarmegosztó cégtől – hacsak az apró betűs rész nem tartalmazza a mentességet jelentő passzusokat.
A Financial Times szerint a hirtelen támadt lelkesedés a tavaly kinevezett új vezérigazgató által kezdeményezett erőfeszítések beérésének is tulajdonítható. David Risher megbízatása arról szólt, hogy a nagy testvér, az Uber nyomába eredjenek, s csökkentsék a kettejük közötti jókora különbséget.
Amit inkább az irdatlan jelzővel kellene illetni, lévén
a Lyft 4,77 milliárd dolláros piaci értéke eltörpül az Uber 141,9 milliárdos kapitalizációjához képest.
Az amerikai piacon erős Lyft értéke 80 százalékot zuhant a részvényeinek 2019-ben történt tőzsdei bevezetése óta, míg az ugyanabban az évben startoló Uber 66 százalékot erősödött.
A különbség nem nagyon akar csökkenni, sem a Lyfttel szerződött sofőrök állományában, sem a felhasználói körben nincs markánsan pozitív elmozdulás. Igaz, a decemberrel zárult negyedévben a Lyft közvetítésével megvalósult utazásokból származó összbevétel 3,7 milliárd dollárra nőtt, ami éves összevetésben 17 százalékos pluszt takar.
A 18 centes egy részvényre eső, negyedéves korrigált eredmény ugyanakkor sokkal jobb a 8 centes elemzői konszenzusnál, a Lyft 4 százalékkal, 1,2 milliárd dollárra gyarapodott bevétele pedig megfelelt a várakozásoknak.
A nettó veszteség 26,3 millió dollárra apadt, azaz David Rishernek valóban vannak eredményei. A folyó negyedévre a Lyft 3,5-3,6 milliárd dolláros fuvarforgalmat, illetve 50-55 millió dolláros kiigazított EBITDA-t jelzett előre. A cég történetében először lesz pozitív a szabad cash-flow az év végén.
A Lyft csapata megindult a profittermelés felé vezető úton, eredményeink önmagukért beszélnek
– büszkélkedett közleményében Risher, megemlítve, hogy tavaly a 700 millió fuvarjukkal csúcsot döntöttek, sofőrjeik eközben 8 milliárd dollárt vihettek haza.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.