Eladói nyomás alá kerültek hétfőn a Tesla részvényei azt követőn, hogy a német SAP bejelentette: elege volt az elektromosautó-gyártó kiszámíthatatlan árcsökkentéseiből, amelynek következtében saját flottájuk értéke is folyamatosan mérséklődik. Ezért úgy döntöttek, hogy leveszik a Tesla modelljeit a menedzsereik által választható szolgálati autók listájáról.
S hogy a rossz hír ne járjon egyedül, a Piper Sandler pénzügyi szolgáltató csökkentette a Tesla célárát az idei évre várt alacsonyabb értékesítési darabszámra és az elaggott modellválasztékra hivatkozva.
A társaság most a tavalyi értékesítést 7 százalékkal meghaladó, 1,93 millió darabos prognózist közölt (a korábbi 2,15 millióról szólt), ez messze alatta marad az Elon Musk Tesla alapító-vezérigazgató három évvel ezelőtt meghirdetett mestertervében szereplő, évről évre 50 százalékos bővülési tempót megcélzó vállalástól.
Ha ezt az ütemet tartani tudnák, akkor 2030-ra évi 20 millió darabos eladással számolhatna a Tesla. Musk a lassuló tempóért a magas kamatkörnyezetet okolta, ami az amúgy sem olcsó Teslák törlesztőrészleteit olyan magasságba emeli, hogy azt az átlagpolgár már nem tudja van nem akarja megfizetni.
Ez a két hír 4 százalékos zuhanást eredményezett a Tesla árfolyamában,
a kurzus 180,46 dolláron állapodott meg. Ilyen mélyen legutóbb tavaly májusban járt az árfolyam. A Piper most 70 dollárral, 225 dollárra vitte le a Tesla célárát, továbbra is a részvények túlsúlyozását ajánlva.
A világ legértékesebb autógyártójának piaci értékében 24 milliárd dolláros lavinát váltott ki az SAP–Piper-páros. A Tesla a múlt hónap végén publikált negyedik negyedéves gyorsjelentésével már sokkolta a piacot, akkor derült ki, hogy a cég értékesítési nehézségekkel vágott neki a 2024-es évnek, amelynek során „számottevően” kevesebb autót tud majd értékesíteni.
Ez a bejelentés egy hét alatt 193 milliárd dollárt radírozott le a piaci kapitalizációjából, amely 568,7 milliárdra csökkent, ezzel a tizedik helyre csúszott vissza a cég az S&P 500-as indexben szereplő cégek rangsorában. A tavalyi évet a Tesla részvénye 21 százalékos erősödéssel zárta.
A Reuters megjegyzi , hogy nagy baj még így sincs a Tesla részvényével, az kirobbanthatatlan a tech cégek toplistáját képező Magnificent 7 mezőnyéből. A részvénnyel 57,75-szörös P/E-rátán kereskednek – az árfolyam és a várható egy részvényre eső nyereség hányadosa –, ez a mutató a Facebook anyacégénél, a Meta Platformsnál például 24,1-szeres, az Amazonnál pedig 40,9-szeres. Azaz hozzájuk képest a részvény olcsónak tekinthető.
Az SAP-val fontos megrendelőjét veszítette el a Tesla, Európa legnagyobb szoftvercége ugyanis 29 ezer szolgálati járművet üzemeltet a flottájában, s a dolgozói rendszerint listáról választhatnak maguknak tetsző modellt, ezzel is növelve a vállalat iránti lojalitásukat. Nos, erről a listáról húzták most le a Tesla nevét, a hírt az SAP egyik flottamenedzsere osztotta meg a Handelsblatt-tal.
A beszerzések tervezésénél gondot okoz a Tesla árainak sűrű rántatása, emellett a cég többször is a határidőnél korábban szállította le a járműveket, pluszkiadásokkal járó elhelyezési problémát okozva ezzel az SAP-nek.
A lépés mindazonáltal inkább pedagógiai célzatú, hiszen a Tesla-stop csak a német anyacéget érinti,
a külföldi leányok szabadon dönthetnek. A Teslák részaránya pedig amúgy is alacsony az SAP-flottában. A németek döntését azonban mások is követhetik, a dominóeffektus pedig már érzékenyebben érintené a Teslát.
Emlékezetes, hogy az első dominót az amerikai Hertz autókölcsönző döntötte le azzal, hogy hatvanezer darabos villanyautó-flottájából húszezer bérautót kivon és értékesít – meglehetősen nyomott áron. Példáját januárban a német Sixt autókölcsönző is követte azzal a különbséggel, hogy ő csak a Teslákat szórja ki a garázsából.
Indoklásuk szerint több érv is szól ezeknek a flottában tartása ellen: egyrészt a benzinesekhez viszonyítottan eleve magasabb a beszerzési áruk, másrészt az ügyfélkör idegenkedése, harmadrészt pedig a kiugró szervizelési költségeik. Az utóbbiban a képzett szakembergárda hiánya és a cserealkatrészek beszerzésének nehézkessége is nagy szerepet játszik.
A Hertz kezdeti lelkesedését lelohasztották, hogy a nagy teljesítményű villanyautók vezetésére láthatóan nem voltak felkészülve az ügyfelek, s ahogy lenni szokott ilyenkor, kipróbálták, mit tud, s ennek leginkább a karosszérialakatosok örülhettek.
A balesetek megelőzésére a Hertz lefojtotta a kocsik teljesítményét és korlátozta a sebességét, tapasztaltabb sofőröknek ajánlva a Teslákat és a Polestarokat. De ez sem segített, ezért folyamodtak a drasztikus megoldáshoz.
A Tesla presztízsét a közelmúltban megszaporodó tömeges visszahívások sem öregbítették,
most a szervókormánnyal kapcsolatos műszaki hibák miatt várható újabb visszahívás, míg a múlt héten a kijelzőpanelen a figyelmeztető jelzések szabványnál kisebb betűmérete miatt kötelezték javításra a Tesla 2,2 millió autóját a közlekedésbiztonságiak.
A hét végén pedig Elon Musk droghasználati szokásairól kiszivárgott hírek borzolták a Tesla és a SpaceX befektetőinek az idegeit. Musk egyik kisrészvényes által megfúrt 56 milliárd dolláros bónusza is a címlapsztori volt nemrég.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.