BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
CHINA-SHANGHAI-TESLA-NEW MEGA FACTORY PROJECT-LAUNCH (CN)(231222) -- SHANGHAI, Dec. 22, 2023 (Xinhua) -- Employees work at Tesla's Shanghai Gigafactory in east China's Shanghai, Dec. 22, 2023. U.S. carmaker Tesla Inc. officially launched its new mega factory project that is capable of producing 10,000 Megapacks a year in Shanghai, the company announced.
   A signing ceremony for land acquisition of the project was held on Friday morning in Shanghai, marking the official opening of what the company said a "milestone project."
   The new project is scheduled to break ground in the first quarter of 2024 and start production in the fourth quarter.
   The factory will initially produce 10,000 Megapack units every year, equal to nearly 40 GWh of energy storage. The products will be sold worldwide. (Xinhua/Fang Zhe) (Photo by Fang Zhe / XINHUA / Xinhua via AFP)

Rájár a rúd a Teslára, az SAP is szakított vele

Sokasodnak a rossz hírek a Tesla háza táján: kiszámíthatatlan árpolitikáját elunva a német SAP mondott le az autóiról, a várható gyenge idei forgalom miatt egy vezető befektetési szolgáltató pedig rendesen visszavágta a Tesla-részvények célárát.

Eladói nyomás alá kerültek hétfőn a Tesla részvényei azt követőn, hogy a német SAP bejelentette: elege volt az elektromosautó-gyártó kiszámíthatatlan árcsökkentéseiből, amelynek következtében saját flottájuk értéke is folyamatosan mérséklődik. Ezért úgy döntöttek, hogy leveszik a Tesla modelljeit a menedzsereik által választható szolgálati autók listájáról. 

South,San,Francisco,,Ca,,Usa,-,Mar,1,,2020:,The
Az SAP egyelőre csak a német flottájából száműzi a Teslákat.
Fotó: Tada Images

S hogy a rossz hír ne járjon egyedül, a Piper Sandler pénzügyi szolgáltató csökkentette a Tesla célárát az idei évre várt alacsonyabb értékesítési darabszámra és az elaggott modellválasztékra hivatkozva. 

Magas a kamat, drága a kocsi                             

A társaság most a tavalyi értékesítést 7 százalékkal meghaladó, 1,93 millió darabos prognózist közölt (a korábbi 2,15 millióról szólt), ez messze alatta marad az Elon Musk Tesla alapító-vezérigazgató három évvel ezelőtt meghirdetett mestertervében szereplő, évről évre 50 százalékos bővülési tempót megcélzó vállalástól. 

Ha ezt az ütemet tartani tudnák, akkor 2030-ra évi 20 millió darabos eladással számolhatna a Tesla. Musk a lassuló tempóért a magas kamatkörnyezetet okolta, ami az amúgy sem olcsó Teslák törlesztőrészleteit olyan magasságba emeli, hogy azt az átlagpolgár már nem tudja van nem akarja megfizetni. 

Ez a két hír 4 százalékos zuhanást eredményezett a Tesla árfolyamában,  

a kurzus 180,46 dolláron állapodott meg. Ilyen mélyen legutóbb tavaly májusban járt az árfolyam. A Piper most 70 dollárral, 225 dollárra vitte le a Tesla célárát, továbbra is a részvények túlsúlyozását ajánlva. 

Elon Musk sokkolta a piacot            

A világ legértékesebb autógyártójának piaci értékében 24 milliárd dolláros lavinát váltott ki az SAP–Piper-páros. A Tesla a múlt hónap végén publikált negyedik negyedéves gyorsjelentésével már sokkolta a piacot, akkor derült ki, hogy a cég értékesítési nehézségekkel vágott neki a 2024-es évnek, amelynek során „számottevően” kevesebb autót tud majd értékesíteni. 

A Tesla árfolyama 2023-tól
 

Ez a bejelentés egy hét alatt 193 milliárd dollárt radírozott le a piaci kapitalizációjából, amely 568,7 milliárdra csökkent, ezzel a tizedik helyre csúszott vissza a cég az S&P 500-as indexben szereplő cégek rangsorában. A tavalyi évet a Tesla részvénye 21 százalékos erősödéssel zárta.  

A Reuters megjegyzi , hogy nagy baj még így sincs a Tesla részvényével, az kirobbanthatatlan a tech cégek toplistáját képező Magnificent 7 mezőnyéből. A részvénnyel 57,75-szörös P/E-rátán kereskednek – az árfolyam és a várható egy részvényre eső nyereség hányadosa –, ez a mutató a Facebook anyacégénél, a Meta Platformsnál például 24,1-szeres, az Amazonnál pedig 40,9-szeres. Azaz hozzájuk képest a részvény olcsónak tekinthető. 

Példát statuált az SAP       

Az SAP-val fontos megrendelőjét veszítette el a Tesla, Európa legnagyobb szoftvercége ugyanis 29 ezer szolgálati járművet üzemeltet a flottájában, s a dolgozói rendszerint listáról választhatnak maguknak tetsző modellt, ezzel is növelve a vállalat iránti lojalitásukat. Nos, erről a listáról húzták most le a Tesla nevét, a hírt az SAP egyik flottamenedzsere osztotta meg a Handelsblatt-tal. 

Tesla
 

A beszerzések tervezésénél gondot okoz a Tesla árainak sűrű rántatása, emellett a cég többször is a határidőnél korábban szállította le a járműveket, pluszkiadásokkal járó elhelyezési problémát okozva ezzel az SAP-nek. 

A lépés mindazonáltal inkább pedagógiai célzatú, hiszen a Tesla-stop csak a német anyacéget érinti, 

a külföldi leányok szabadon dönthetnek. A Teslák részaránya pedig amúgy is alacsony az SAP-flottában. A németek döntését azonban mások is követhetik, a dominóeffektus pedig már érzékenyebben érintené a Teslát. 

Tesla-mentesítés az autókölcsönzőknél          

Emlékezetes, hogy az első dominót az amerikai Hertz autókölcsönző döntötte le azzal, hogy hatvanezer darabos villanyautó-flottájából húszezer bérautót kivon és értékesít – meglehetősen nyomott áron. Példáját januárban a német Sixt autókölcsönző is követte azzal a különbséggel, hogy ő csak a Teslákat szórja ki a garázsából.   

Indoklásuk szerint több érv is szól ezeknek a flottában tartása ellen: egyrészt a benzinesekhez viszonyítottan eleve magasabb a beszerzési áruk, másrészt az ügyfélkör idegenkedése, harmadrészt pedig a kiugró szervizelési költségeik. Az utóbbiban a képzett szakembergárda hiánya és a cserealkatrészek beszerzésének nehézkessége is nagy szerepet játszik.

Committee in Brandenburg state parliament meets on Tesla
Ezeket a Grünheidében gyártott Tesla Model Y-okat sem az SAP-nak szállítják.
Fotó: Patrick Pleul / AFP

A Hertz kezdeti lelkesedését lelohasztották, hogy a nagy teljesítményű villanyautók vezetésére láthatóan nem voltak felkészülve az ügyfelek, s ahogy lenni szokott ilyenkor, kipróbálták, mit tud, s ennek leginkább a karosszérialakatosok örülhettek.

A balesetek megelőzésére a Hertz lefojtotta a kocsik teljesítményét és korlátozta a sebességét, tapasztaltabb sofőröknek ajánlva a Teslákat és a Polestarokat. De ez sem segített, ezért folyamodtak a drasztikus megoldáshoz.

A Tesla presztízsét a közelmúltban megszaporodó tömeges visszahívások sem öregbítették,  

most a szervókormánnyal kapcsolatos műszaki hibák miatt várható újabb visszahívás, míg a múlt héten a kijelzőpanelen a figyelmeztető jelzések szabványnál kisebb betűmérete miatt kötelezték javításra a Tesla 2,2 millió autóját a közlekedésbiztonságiak.  

A hét végén pedig Elon Musk droghasználati szokásairól kiszivárgott hírek borzolták a Tesla és a SpaceX befektetőinek az idegeit. Musk egyik kisrészvényes által megfúrt 56 milliárd dolláros bónusza is a címlapsztori volt nemrég.


 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.