Megrázza magát az idén a Volkswagen csoport, s szándéka szerint mind az autóvásárlók, mind pedig a befektetők kedvére tesz. Az előbbieknek a gyártásba küldött modellparádéval, az utóbbiaknak pedig a kedvcsináló osztalékemeléssel és a haszonkulcsok lendületes növelésével.
Legalábbis ez derül ki a világ második legnagyobb járműgyártócsoportjának szerda reggel kiadott éves jelentéséből. A névadó Volkswagenen túl
tartalmazó márkaportfólió az idén több mint 30 új modellel jelentkezik, köztük számos új elektromos hajtásúval is. A VW csoport az ID.7-essel, vagy ahogy mondják, az elektromos Passattal nyitna új áramlatot a villanyautó-vonalon belül, a lényeg, hogy a német földön is megtelepedett Tesla hódító útjának megálljt parancsoljanak a kontinensen.
A társaság beszámolója szerint nem érezhető az európai piacon az elektromos autók iránti kereslet visszafogottsága, sőt, a világtrenddel szembemenve a wolfsburgiak elégedetten szóltak az eddigi két hónapban elért teljesítményükről, s a megrendelések felgyorsulását vetítik előre a következő hónapokra is – ez a fosszilis üzemanyagokkal hajtott járműveikre is igaz. A VW csoport előzetesen még azt jelezte, hogy
az autóipar várhatóan keményebb év elé néz,
s ezt az emelkedő költségekre, a kínaiak előrenyomulásával egyre élesebb versenyhelyzetre, továbbá a magas finanszírozási költségekre és az inflációra vezette vissza.
Persze ezek a tényezők továbbra is kockázatot jelentenek, de megítélésükben enyhén pozitív változás történt a csoporton belül. Ami a költségeket illeti, a VW épp egy kiadáscsökkentő program végrehajtásán dolgozik, melynek keretében a névadó márkánál például a személyzeti költségeit ötödével csökkenti.
Sietve teszik hozzá, hogy ez nem elbocsátások, hanem részleges és korai nyugdíjazások révén történne. Máshogy nem is lehetne, hiszen a járműgyártónál olyan erős a szakszervezeti érdekképviselet, hogy beleegyezésük nélkül ilyen radikális lépést nem is tudnának végrehajtani. Vagy ha igen, akkor olyan heves sztrájkokkal kellene szembesülniük, ami most éppen a német Lufthansánál vagy a Deutsche Bahnnál zajlik.
Ennek az elkerülése pedig kulcsfontosságú ahhoz, hogy a tavalyi 15,5 százalékos bevételnövekedés után az idén teljesülhessen a jóval szerényebb, 5 százalékos forgalmi plusz. Tavaly 322,3 milliárd euró folyt be a VW csoport kasszájába, ehelyett 2024-től 338 milliárd eurót remél a Porschétől leigazolt Oliver Blume vezérigazgató, 22 milliárddal többet az LSEG konzervatív elemzői konszenzusánál.
Tavaly 11,8 százalékkal több, 9,24 millió autót adtak át megrendelőiknek, és a VW legnagyobb, de egyben legzsúfoltabb piacán, Kínában is fel tudtak mutatni egy 1,6 százalékos darabszám-növekedést.
Az elektromos átállás keretében 37 százalékkal több, 771,1 ezer villanyautót értékesítettek világszerte. A csoport üzemi eredménye szerény 2,1 százalékkal, 22,6 milliárd euróra bővült, az üzemi haszonkulcs viszont 7,9 százalékról 7 százalékra süllyedt. Az idei terv 7 és 7,5 százalék között mozog, de hosszabb távon a stabil 8 százalékos cél elérése az alapkövetelmény.
A névadó márkánál zajló átalakítások sokat tehetnek ezért, hiszen a Volkswagennél tavaly már 5,3 százalékra nőtt az üzemi marzs az egy évvel korábbi 3,6 százalékról, s ezt a trendet kellene követniük.
A haszonjármű-üzletágukban már a 8,5–9 százalékos marzsot is elérhetik az idén. Az értékesített darabszámokat illetően valamennyi piacon a tavalyit „enyhén” felülmúló kereslettel számolnak, a 6 tonnásnál nehezebb haszonjárművek piacán viszont egyes piacokon már elképzelhető kisebb fokú visszaesés is.
A befektetői bizalom fenntartásához 30 centtel, 9 euróra emelték a törzsrészvények után járó osztalékot. Blume szerint a csoport tőkehelyzete stabil, 40,3 milliárd eurós likviditással rendelkezik, ami bőségesen elegendő fejlesztési terveik finanszírozásához.
A cégcsoport beruházási kiadásai idén érik el csúcsukat, a bevétel 13,5-14,5 százalékát költik fejlesztésekre, kiemelten a kínai piacon, ahol az Xpenggel hoztak létre tavaly erős szövetséget. A rá következő években a beruházási ráta átlagosan 11 százalékosra mérséklődik.
Nem akar viszont mérséklődni a Volkswagen 2015 szeptemberében kirobbant dízelbotránya miatt indított jogi eljárások száma, ezekből világszerte rengeteg vár még az ítéletre.
A teszteléseken meghamisított károsanyag-kibocsátással kapcsolatos botránnyal összefüggő, még várható kártérítések összegét a Volkswagennél most 4 milliárd euró környékére teszik, de ez nagyon durva becslés, függ a bíróságok jóindulatától is. A legnagyobb pénzügyi rizikót a német befektetők által indított perek okozzák, ők a megtévesztésükre hivatkozva akarják leverni a port a Volkswagenen, és behajtani rajta a dízelbotrány által okozott veszteségeiket.
A csoport 900 millió eurós céltartalékot különített el a jogi kiadások finanszírozására. Garantálható, hogy ez nem lesz elég, ahogyan az is, hogy a pereskedések végére egyhamar nem kerül pont. Az éves jelentésben 13 oldalon át taglalják a vállalatcsoport ellen indított jogi eljárások állását és lehetséges következményeit.
A Volkswagen csoport részvényárfolyama az idén 6,4 százalékkal erősödött, s mivel a március elején már nyilvánosságra hozott, főbb adatokat már beárazta a tőzsde, a kurzus a mai közzétételre már nem reagált érdemben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.