BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Esélyes, hogy visszatér a benzinársapka – már ütik is a Molt a tőzsdén

Elemző: az adók alapján Magyarországon drágábbnak kellene lennie a benzinnek, mint Ausztriában.

Nem zárta ki Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter, hogy a kormány a jövő heti ülésén visszahozza a 2022 decemberében megszüntetett benzinárstopot. A KSH ugyanis közölte a régiós üzemanyagárakat, amelyek valóban alacsonyabbak a hazai áraknál. A tárcavezető jelezte, több lehetőség is a kormány asztalára kerülhet, ezek között említette az árrés csökkentését.

People,Filling,Their,Car,Tanks,At,Mol,Petrol,Gasoline,Station
Fotó: Shutterstock

A hírt követően eladói nyomás alá kerültek a Mol-papírok, péntek délután több mint 1 százalékos mínuszban kereskednek az olajtársaság részvényeivel, a kurzus ismét a lélektani 3000 forint alá bukott.

Pénteken megjelent egy érdekes elemzés az Erste olaj- és gázipari elemzőjének, Plester Tamásnak a tollából, aki arra a következtetésre jutott, hogy

az adók alapján Magyarországon drágábbnak kellene lennie a benzinnek, mint Ausztriában.

Abban persze nincs vita, hogy a magyar benzinár meghaladja a cseh, a román, a szlovén és a lengyel árat is. Ugyanakkor az összehasonlításnál érdemes figyelembe venni az alábbiakat is:

Jövedéki adó : Magyarországon literenként 152,5 forint, azaz 38,6 eurócent, Ausztriában pedig 48 eurócent a jövedéki adó a benzinen. Ez 37 forinttal drágább osztrák árat indokol.

Áfa: az osztrák áfakulcs 20 százalék, a magyar 27. Ennek alapján a 640 forintos magyar benzinár áfatartama literenként 136 forint, a 662 forintos osztrák benzin áfatartama pedig 110 forint. Vagyis 26 forinttal kellene drágábbnak lennie a magyar árnak emiatt.

EKR-díj és kiskereskedelmi különadó: ezt csak a magyar üzemanyag-kiskereskedők fizetik, Ausztriában ilyen nincs. Ez mintegy 8 forint/liter és 19 forint/liter a benzin esetében.

Ha ezeket a számokat összegezzük, a magyar benzinen lévő adótartalom 16 forinttal magasabb benzinárat indokol itthon – írta Pletser Tamás. Miközben az osztrák ár 22 forinttal magasabb – persze ebben benne lehet az eltérő költségszerkezet és egyéb adók hatása. De jól érzékelhető a példán keresztül is, hogy 

a magyar üzemanyag kis- és nagykereskedelmi szektorbeli nyeresége valószínűleg nem kirívó, jóval az osztrák alatt marad. 


 

 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.