Egyetlen óriásüzlet keretében megszabadulhat teljes, 3231 darabos raktárkészletétől a nemrég csődvédelembe menekült amerikai elektromosautó-gyártó, a Fisker. Szakértők szerint a cég számára innen aligha van visszaút, úgyhogy a döntés logikus, a tetszetős és jól felszerelt Ocean városi terepjárók (SUV-k) áráról és a garanciális kötelezettségekről is egyezség született a Fisker és a New York-i székhelyű American Lease között.
A csődbírósághoz kedden nyújtották be jóváhagyásra az adásvételi szerződést azzal, hogy a kialkudott 46,25 millió dollárt az adósságaik törlesztésére fordítják. A beadványról jövő kedden dönt a felek meghallgatása után a delaware-i bíróság. Akkor, a feltételek ismertetéskor az is kiderül, hogy a többi Fisker-tulajdonos mire számíthat a hosszú távú alkatrészellátás és az elmaradhatatlan szoftverfrissítések területén.
Az American Lease az egyik meg nem nevezett fuvarmegosztó vállalat rendelkezésére bocsátaná az autókat, utóbbi számára pedig azért fontos a beszerzés, mert a metropolis útjain 2030-tól már csak tisztán elektromos hajtású közösségi autók futhatnak. A lízingcég még május 30-án, két héttel a csőd bejelentése előtt megegyezett a Fiskerrel 2100 Ocean átvételéről, ezt a kontingenst terjesztették ki valamennyi elérhető példányra.
A flottában felkínált 2711 darab null kilométeres Fisker Ocean SUV 16 500 dolláros, azaz átszámítva hatmillió forintos egységáron kerülne át a lízingcég tulajdonába,
míg a korábban már forgalomba helyezett példányokért 3200 dollárt (1,2 millió forint) fizetnének. A sérült darabokat 2500 dollárért vihetik. A tesztautókat viszont sem egyben, sem alkatrészként nem lehet értékesíteni, azok mehetnek a zúzdába.
Autónként átlagosan 14 ezer dollárhoz juthat így a Fisker, ám lehet, hogy a bíróság a hitelezők védelme érdekében a gyanúsan alacsony összeg megemelésére szólítja fel a feleket.
Az sem lesz egyszerű, mert a vevő visszaléphet az üzlettől. A tavaly nyáron piacra dobott Ocean SUV alapára 38 999 dollár volt (14,22 millió forint), míg a leggazdagabban felszerelt Ocean One változatért 70 ezer dollárt (25,52 millió forint) kértek. Mivel a villanyautók iránti kereslet megcsappant, és a Fisker háza tájáról sorra érkeztek a nehézségekről szóló hírek, s maga az autó minősége is hagyott kívánnivalót maga után,
a cég radikálisan, 24 ezer dollárra vette vissza az alapváltozat árát, de már ez sem segített,
a múlt hónapban csődvédelmet kellett kérnie, mivel a megmentőnek remélt Nissannal folytatott tárgyalások is zsákutcába jutottak. A Fisker Oceanból 12,5 ezret adtak el, ebből közel négyezret Európában, ahol
áprilisban még új kereskedéseket is nyitottak a forgalom felfuttatása reményében. Ausztria, mint helyszín adta magát, hiszen a Fisker Ocean ott készült bérgyártásban, a Magna Steyr grazi üzemében. Dánia pedig Henrik Fisker cégalapító szülőhazája.
A vezető magyarországi használtautó-portálon két Fisker Ocean kelleti magát, az elképesztően gazdag extra különítménnyel dúsított autók 11,5, illetve 19,2 millió forintért vihetők haza. A kényelmet és a kihívásokat kedvelő potenciális új tulajdonosnak az első szervizeléskor eshet majd le, milyen üzletet is csinált valójában.
Az európai nagy autós portálokon az Oceanok 38 ezer eurónál kezdődnek, de mennek még lejjebb is, ahogy a súlyosbodik a helyzet a tengerentúlon.
Az InsideEVs portál például rossz híreket közölt a meglévő Fisker-tulajdonosokkal. A bírósághoz beküldött beadványból azt szűrték le, hogy a garanciális javításokkal és a már most is necces alkatrészellátással a Fisker a jövőben – ha van ilyen neki – nem kíván foglalkozni.
Már szélnek is eresztette a szerelőit, akik közül jó néhányan biztosan az American Lease-hez kerülnek át a kocsikkal együtt. Kulcskérdés a járművek egyedi szoftverének a frissítése. A Fiskerek „agya” ráadásul folyamatos ellenőrzést, felügyeletet és hibajavításokat igényel, ami nem olcsó mulatság.
A Fisker ezt a terhet is ledobta a válláról, viszont a lízingcégnek átadja a forráskódot és valamennyi eddigi, szoftverekkel kapcsolatos információt, dokumentációt. Bonyolítják a helyzetet a Fiskerekre eddig elrendelt visszahívások kezelésének ügye.
Az Oceannál immár négy típushibát azonosítottak, melyekre visszahívást rendeltek el. A legutóbbit, június 26-án foganatosították, akkor a vízpumpa elektronikus vezérlésével kapcsolatban találtak rendellenességet. Ennek a rendezéséhez az alkatrészt, a munkaerőt és a szervizt az American Lease biztosítja majd.
Időközben, kedden azonosították a legújabb hibát: világszerte 12 523 Ocean elektromos SUV-t érinthet, hogy a hátsó ajtók „csakúgy” beragadnak, kívülről nem lehet őket kinyitni. A Fisker ezt a hibát a kilincsbeszállító vállalat közreműködésével még kijavítja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.