A Boeing értesítette a megrendelőket, hogy a szállítási határidők további három-hat hónapot késnek a már most is késedelmes átadásokon felül. Egyes esetekben a jövő évre tervezett gépek kézbesítése 2026-ra csúszik. A késedelmek a repülőgépgyártásban már megszokottá váltak, mivel a repülőgépgyártók munkaerőhiánnyal és az ellátási láncok megszakadásával szembesülnek.
A Boeingnél tovább fokozza a problémákat, hogy az amerikai légügyi hivatal nem engedélyezi a vállalatnak, hogy a keskeny törzsű repülőgépek gyártását a havi 38 darabos ütemnél nagyobbra növelje, amíg a felügyeleti szerv nem győződik arról, hogy a Boeing megoldotta a minőséggel kapcsolatos problémákat.
Mint ismert, a vállalat kálváriája az Alaska Air menet közben az égből pottyant vészkijárati ajtójával kezdődött még január elején: a gépen egy hűtőszekrény nagyságú lyuk keletkezett majdnem ötezer méteres magasságban. A pilótáknak sikerült letenniük a sérült gépet, a fedélzeten tartózkodó 177 ember közül senki nem sérült meg. A hatóságok végül
egy családi ház kertjében találták meg a gép vészkijáratpaneljét.
A balesetet a gyári hibás, kilazult rögzítések okozták. Szintén emlékezetesnek számít, amikor az év elején Antony Blinken amerikai külügyminiszter Boeingja is meghibásodott, így Zürichben ragadt a politikus. Blinkenért egy kisebb gépet küldtek, a stábja viszont kénytelen volt kereskedelmi járatokon hazautazni, ami aligha javította a Boeing hírnevét.
Azóta beragadt futómű miatti kényszerleszállások, tűzesetek, elhagyott, jobb esetben csak kilazult alkatrészek okozta hibák, a gyártás során a beszállítóknál tapasztalt minőség-ellenőrzési kritikák miatt került kereszttűzbe a világ második legnagyobb polgári repülőgépgyártója. Júniusban például Új-Zélandon hajtott végre kényszerleszállást egy Boeing 737-800-as, amikor röviddel a felszállás után a gép egyik hajtóműve kigyulladt.
Sőt, a Boeing kénytelen volt megegyezni az amerikai igazságügyi minisztériummal, aminek értelmében a cég bűnösnek vallja magát, és 487,2 millió dolláros (közel 177 milliárd forint) bírságot fizet két halálos kimenetelű baleset miatt. A vállalat így elkerüli a hosszadalmas büntetőeljárást a 2018-as indonéziai és a 2019-es etiópiai katasztrófáért, amelyekben a cég 737 Max gépei zuhantak le, 346 ember halálát okozva.
A sorozatos minőségi problémákat megelégelve a Boeing azt tervezi, hogy házon belülre viszi az alkatrészgyártást, ennek jegyében felvásárolja egykori leányvállalatát, a Spirit Aerót. A légitársaságok mindenesetre már figyelmeztették a befektetőket, hogy a későn érkező repülőgépek gyengítik a cégek teljesítményét, a Boeing pedig nem kommentálta a Bloomberg értesüléseit.
Tönkrement a Boeing űrhajója, az asztronauták nem jutnak vissza a FöldreA világűrben ragadt két űrhajós, miután meghibásodott a Boeing Starliner űrhajója. A gép 28 hajtóművéből 5 tönkre ment, így az asztronauták nem tudnak visszajutni a Földre. Egyelőre a Nemzetközi Űrállomáson maradnak, ahol a NASA közleménye szerint bőségesen van ellátmány a két űrhajós számára. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.