BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Klímakreditek nélkül még mélyebb gödörben lenne a Tesla

Az amerikai EV-gyártó tavaly két és fél milliárd dollárt kapott Kaliforniától egy olyan szabályozás értelmében, amelyet Trump eltörölt, de Biden visszaállított. Elon Musk mégis az egyik legnagyobb lobbistája Donald Trumpnak.

Tömeges kitárazás követte a tőzsdén a Tesla halovány negyedéves gyorsjelentését. Bármily megrázó is a nyereség 45 százalékos leolvadása, a befektetőknek szembe kell nézniük azzal, hogy ennél sokkal rosszabb lenne a helyzet, ha kiszűrnénk a számokból az állami támogatásokat. A profit felét ugyanis azokból a klímakreditekből könyvelte el a Tesla, amelyet eladtak rivális autógyártóknak, hogy azok teljesíteni tudják az éghajlatváltozással összefüggő kibocsátási vállalásaikat.    

Autópiac, Tesla
Az apadó profitnak immár a fele klímapénz /  Fotó: AFP

A klímapénz tiszta profit, és technikailag nem számít támogatásnak. Mégis feltűnő, hogy a Tesla milyen mértékben támaszkodik az amerikai szövetségi és az állami, például a kaliforniai ösztönzőprogramokra. 

A The Wall Street Journal epésen emlékeztet arra, 

hogy a Tesla épp azon a napon kapta meg a legutóbbi klímapénzt, amikor Elon Muskról elterjedt a hír, hogy havi 45 millió dollárral támogatja és szorgalmazza Donald Trump visszatérését a Fehér Házba, s egyetért az elektromos járművek fejlesztését ösztönző kormányzati támogatások megszüntetésével. (Musk később cáfolta, hogy ennyivel támogatná Trumpot.)

Mi lesz, ha Donald Trump nyer?

Nem kis összegről van szó, hiszen a júniusban véget ért negyedévben egymilliárd dollár szövetségi támogatást kapott a Tesla, szemben az egy évvel ezelőtti 282 millió dollárral, és a tavalyi teljes évi 1,79 milliárd dollárral. Míg Kaliforniában, ahol a támogatási rendszert kitalálták, tavaly év elején a Tesla EV-eladóként 2,48 milliárd dollár értékű kreditet kapott – Gavin Newsom kormányzó irodája szerint.

Donald Trump elnöksége idején hosszadalmas jogi csatározás zajlott a Fehér Ház és Kalifornia között a szigorú károsanyag-kibocsátási  normákról. 2019-ben a Trump-adminisztráció megszüntette Kalifornia különleges jogait, amit azonban a Biden-korszakban visszaállítottak. Ebből a Tesla mint EV-gyártó vastagon profitált.  

Trump előretörése elbizonytalanította az iparágat. 

Az autógyártók most azon dilemmáznak, hogy egyáltalán érdemes-e a költséges EV-gyártásba invesztálni, s versenyezni a Teslával és a külföldi gyártókkal. Lehet, olcsóbban jönnek ki, ha megvásárolják a kibocsátási krediteket. Pláne, ha Trump nyer, akkor akár még fosszilis reneszánsz is jöhet a tengerentúlon. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.