Rájár a rúd az európai autógyártókra, az elmúlt években folyamatos nehézségek tették próbára őket. A magas energiaárak és infláció, a nyersanyagfüggés, az ellátásilánc-problémák és az átalakuló fogyasztói trendek mellett a kínai autógyártók térnyerése még tovább nehezíti a helyzetüket. Az autógyártók részvényárfolyamán meglátszottak az első negyedéves gyenge teljesítmények, ám a második negyedév okozhat még némi pozitív meglepetést.
Tavaly Európában az újautó-értékesítés közel 14 százalékkal növekedett, idén azonban már csupán lassuló, enyhe bővülés figyelhető meg a piacon, valamint az elemzői becslések is alacsony egyszámjegyű gyarapodást prognosztizálnak az év végére.
Az elektromos autók értékesítése is folyamatosan lassul, ezekkel a járművekkel kapcsolatban sok a kérdőjel. Az elektrifikáció továbbra sem fogyasztói igény, sokkal inkább az európai szabályozás által vezérelt trend. Emellett jelenleg a kontinens legtöbb államában nem megfelelő a töltőhálózat infrastruktúrája, valamint a magasabb vételár és fenntartási költségek sem győzik meg a fogyasztókat.
Ugyan az EU által kijelölt irány egyértelmű, Európának versenyhátránya keletkezhet az elektrifikációt tekintve a kínai gyártókkal szemben, amelyek komoly állami támogatásokra tehettek szert, így elképesztő árversenyre lesznek képesek. Ennek köszönhetően a Kínában értékesített európai márkák piaci részesedése folyamatosan csökken, ami a jelentős kínai kitettséggel rendelkező, közép- és felsőkategóriás modellek gyártóinak jelentős bevételkiesést jelent.
Tavaly már majdnem minden ötödik (19,5 százalék) Európában értékesített elektromos járművet Kínában gyártottak, ami 2024 végére akár a 25 százalékot is elérheti. Az EU válaszul bevezetett vámcsomagja ugyan határt szab a kínai terjeszkedésnek, de az esetleges kínai válaszlépés az egyébként is gyengélkedő európai iparra jelentős csapást mérhet.
Emellett az olyan márkáknak, melyeknek nincs jelentős kínai gyártóbázisa – mint például a Porschénak –, az európai járműexportra esetlegesen kivetett kínai vám súlyos veszteséget jelentene. Más márkák, mint a Volkswagen, a BMW vagy a Mercedes mind rendelkeznek jelentős kínai gyártóbázissal, így számukra elenyésző a kínai vámok feltételezett hatása.
Az első fél év során a Mercedes, a BMW, a Volkswagen és a Porsche is csökkenő értékesítésről számolt be, a különösen gyenge kínai kereslet mellett. A visszaesés a BMW-nél 0,1 százalék, a Volkswagennél 1 százalék volt, míg a Mercedes és a Porsche 6 és 7 százalékos visszaesést szenvedtek el.
A Mercedes tisztán elektromos járműveinek az értékesítési volumene a tavalyi évhez képest 25 százalékkal csökkent, a Volkswagen esetén nem változott, míg a BMW 22 százalékos EV-növekedésről számolhatott be a második negyedév során. A második negyedéves jelentésekben vélhetően további árcsökkentésekről fogunk hallani, amire a vállalatok rákényszerülnek a kínai versenytársak árpolitikája miatt.
A német autógyártók mindegyike ötéves átlagos értékeltségi szintjeik alatt forog, míg a 2024-es visszaesést követően az elemzői konszenzus jövőre már az összes cég esetében EPS-növekedéssel számol.
Kiemelendőnek tartjuk a BMW-t, amely meglátásunk szerint rövid távon felülteljesítheti a szektorát. A vállalat első féléves eladásai erősek maradtak a versenytársakhoz képest, illetve a jelenlegi hírek szerint a kínai vámokkal kapcsolatban is sikerült megegyezniük az EU-val, aminek köszönhetően a Kínában gyártott Minikre az eredetileg kivetett 37,6 százalékos vám helyett alacsonyabb, 20,8 százalékos terhet állapítanak meg.
Az iparág szenvedése még eltarthat egy jó darabig, akár a következő negyedévekben is, a piaci szentimentet a Kínával fennálló kereskedelmi viszonyok rendezése viszont megváltoztathatja. A jelentési szezon eredményeitől függően lehetnek felülteljesítők a szektoron belül, amelyekre érdemes lesz odafigyelni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.