BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lefőtt a kávé: az áremelésekbe bukott bele a Nestlé vezére

Tisztul a kép a korábban még ajnározott topmenedzser hirtelen kirúgása ügyében. Mark Schneider, a Nestlé első kívülről érkezett vezérigazgatója kapun kívül találta magát, a vesztét szakértők szerint az okozta, hogy még az égbe szökő inflációra is rápakolt valamennyit, így a haszon megmaradt ugyan, de a vevők elpárologtak a cégtől.

Eltartott egy ideig, mire az elemzők is felocsúdtak, és értelmes magyarázatokat próbáltak találni a korábban sikert sikerre halmozó Nestlé-vezér, Mark Schneider csütörtök esti kirúgására. Merthogy a válást a korábbi hírekkel szemben nem az 58 éves topmenedzser kezdeményezte, aki közel nyolcéves regnálása alatt megreformálta a maga műfajában világelsőnek számító svájci élelmiszergyártó óriást. 

Nestlé Mark Schneider
Mark Schneider Nestlé-vezér cége áprilisi éves közgyűlésén magyarázza a bizonyítványt /Fotó: AFP

Mint kiderült, Schneider elmozdítására már szisztematikusan készülhettek, ezt jelzi, hogy a Nestlénél már őskövületnek számító utódját, a 62 éves francia Laurent Freixe-t alaposan felkészítették, olyan pozíciókat kapott, amelyek révén tökéletesen átláthatta az óriásvállalat globális működését, s olyan kiemelt piacok felügyeletét látta el, mint Európa, Észak-Amerika és Latin-Amerika. 

Előre megszervezték a Nestlé-vezér menesztését

Így aztán a szeptember 1-jére időzített vezérigazgató-váltás viszonylag simán végbemehet. Ekkora vállalatoknál egyébként a helycseréket fokozatosan előkészítik, mert a piac a meglepetéseket nem igazán kedveli, a részvényárfolyam alakulása, a befektetői megítélés esetleges hirtelen romlása messziről kerülendő – hacsak nem igényel azonnali cselekvést a cég első emberének tevékenysége. 

Utóbbira Mark Schneider német–amerikai topmenedzser nem adott okot, s mint a Reuters bennfentesek megszondáztatásával megtudta, nem is a jelen helyzet, hanem a versenytársakéhoz képest borúsabb jövőkép, az eladások növekedésének a lassulása és az innováció megrekedése késztette az igazgatótanács elnökét, Paul Bulcke-t arra, hogy megszervezze a Schneider menesztését.

Pedig minden szépen indult, a német Fresenius egészségügyi szolgáltatótól 2017 nyarán átigazolt Mark Schneider pazar mutatókat ért el, régiós központokra „szabdalta fel” a Nestlét, ezeknek a területileg felelős vezetői pedig helyismeretüknek köszönhetően nagyobb autonómiát kaptak az árazást, a termékfejlesztést és a marketinget érintő kérdésekben. 

Ez meg is hozta a sikert, a Nestlé az üzemi árrését 16,5-ról 17,3 százalékra tudta növelni, miközben az olyan versenytársaié, mint

  • a Unilever,
  • a PepsiCo.
  • és a Danone

marzsai szűkültek. Schneider a pandémia időszakán is sikeresen átvezette a Nestlét, javára írják, hogy a felszakadozott beszállítói láncok összehegesztésében is a rivális cégek előtt járt. 

Túl vastagon fogott a ceruza

A történelmi inflációt hozó években is eleinte fenn tudta tartani a Nestlénél szent mutatóként kezelt árbevétel-növekedési tempót, köszönhetően annak, hogy 

költségeik emelkedését meghaladó mértékben emelte fogyasztói árait, 

ám mint kiderült, ezzel, valamint a költségcsökkentéseknek áldozatul esett innovációval és a marketingkiadások párhuzamos lefaragásával alaposan mellélőtt. 

Az éves forgalomnövekedési mutató korábbi, 6–10 százalék között értéke pár százalékra zsugorodott, az idei első félévben mindössze 2,1 százalékos organikus bevételbővülést mértek, a gyorsjelentésükben a teljes évre 3 százalékot terveznek elérni. A féléves 5,64 milliárd svájci frankos nettó nyereség épp annyi, mint egy évvel ezelőtt volt.

Emészthetetlen menüt szervírozott

A riválisok a termékfejlesztésekben és -bevezetésekben a fürgébbek voltak, és nem sajnálták a pénzt a reklámokra, mert azokkal forgalmat tudtak generálni. 

Kritikus hibát vétett Schneider azzal, hogy mélyen alábecsülte az áremelésekre adott fogyasztói reakciókat, 

a vásárlók ugyanis sajnálkozva, de szemrebbenés nélkül mondtak le a Nestlé túlárazott termékeiről és tették a kosarukba például a diszkontláncok saját márkás helyettesítő termékeit.

Az elpártolás mértéket jelzi, hogy a júniussal zárult 12 hónapban a Nielsen adatai szerint a Nestlé élelmiszerüzletekben elért piaci részesedése „drámai mértékben” csökkent Európában az előző évhez képest, és az Egyesült Államokban is „mélyen megsínylette” a helyzetet. 

Egészen két évvel ezelőttig Mark Schneider semmit sem tudott elrontani, most úgy tűnik, hogy mindent a nyakába varrnak

– sommázta véleményét Bruno Monteyne, a Bernstein elemzője, aki már látta a később aggodalomra okot szolgáltató jeleket, ezért a Nestlé-részvények portfólióból való kiszórását tanácsolta ügyfeleinek. A részvényárfolyamot Mark Schneider 2022 elejére 129,5 frankon csúcsra vitte, ám azóta a 30 százalékot siklott lejjebb a kurzus.

Kiev,,Ukraine,-,December,10,,2019:,Hands,Holding,Kikat,Chocolate
Ahogy a KitKat, úgy tört meg hirtelen a bizalom Mark Schneider irányában / Fotó: Pavlovska Yevheniia

Innentől fel van adva a lecke az utód, Laurent Freixe számára: felpörgetni az innovációt, feltölteni a marketingbüdzsét és ár-költségpolitikával visszaédesgetni az elküldött vásárlókat. Eközben meg ügyelni a növekedési és profitszempontokra is. 

Ezek közül egyben biztos szakértelemmel láthat munkához az új vezér, hiszen a Nestlénél marketinges feladatokkal bízták meg negyven évvel ezelőtt, amikor belépett a vállalathoz.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.