Partra száll Brazíliában a világ negyedik legnagyobb tengerhajózási vállalata, a francia CMA CGM (Compagnie maritime d’affretement – Compagnie generale maritime), amely az ottani konténerkikötőket üzemeltető Santos Brasilban szerez meghatározó tulajdonrészt.
A két vállalat hétfőn megállapodott abban, hogy a franciák 48 százalékos tulajdonrészt vásárolnak a Santos Brasilban, de nem is állnak meg itt, a cég teljes bekebelezésével szeretnének meghatározó piaci részesedéshez jutni Dél-Amerika legnagyobb gazdaságának kikötői kiszolgáló infrastruktúrájában.
Egy brazil hatósági bejelentés szerint a CMA CGM 6,3 milliárd realt, azaz mintegy 1,2 milliárd dollárt fizet a részesedésért. Van miből fizetnie, ugyanis a CMA CGM a pandémia idején a konténerszállítási árak égbe szökésével akkora extraprofithoz jutott, amelynek értelmes elköltésével még most is foglalatoskodnia kell.
A tőzsdén nem jegyzett, Marseille-i székhelyű hajózási óriásvállalat a logisztikán kívül olyan ágazatokba is nagy befektetéséket eszközölt, mint
majd a bevásárló körútja újabb állomásaként megérkezett Brazíliába.
Ez a jelentős befektetésünk is mutatja Brazília iránti elkötelezettségünket, az ország gazdasági növekedését erős partnerként kívánjuk támogatni a jövőben
– hangoztatta Rodolphe Saade, a CMA CGM vezérigazgatója. Lesz is mivel hiszen a Santosnak három konténerterminálja van Brazíliában, közte a Tecon Santos terminál, az ország legnagyobb konténerkezelője. Emellett egy jármű- és egy folyékony ömlesztettáru-terminál, továbbá három kiszolgáló logisztikai létesítmény s része a megvásárolt portfóliónak.
A megállapodás értelmében a CMA CGM a brazil Opportunity vagyonkezelőtől vásárolja meg a Santos Brasil mintegy 215 millió részvényét és közel 40 millió globális letéti jegyét (GDR) darabonként 15,30 realért – áll a bejelentésben.
Ez az ár 20 százalékos prémiumot jelent a Santos Brasil részvények pénteki 12,71 realos záróárához képest.
Az első, a 48 százalék átvételéről szóló üzlet várhatóan 2025 elején zárul le, majd az ezt követő harminc napon belül a CMA CGM kötelező érvényű felvásárlási ajánlatot tesz a többi részvényes felé, ám ehhez előbb be kell szereznie a brazil versenyhatóság (CADE), továbbá a vízi közlekedést felügyelő hatóság (ANTAQ) előzetes jóváhagyását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.