BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Audi Brussels plant to remain closed until workers return car keys

Elsorvadt az Audi profitja, de nem követik a VW-t a lejtőn

A kínai kereslet megroppanása és az elektromos átállás gyermekbetegségei kiradírozták a profitot az ingolstadti autógyártó óriás negyedéves gyorsjelentéséből. Az Audi csoportban egyedül a Lamborghinivel lehetnek elégedettek a németek.

Gyakorlatilag lenullázta az Audi nyereségtermelő képességét a kínai piaci kereslet összeomlása és az elektromos modelljei iránti kereslet durva visszaesése. A Volkswagen csoport luxusmárkájának üzemi profitja, 106 millió euróra zsugorodott a harmadik negyedévben, ez 91 százalékkal kevesebb az egy évvel korábban elértnél. 

Audi An electric car of the Audi brand is manufactured at the production plant of the German car manufacturer Volkswagen in Zwickau, eastern Germany, on August 20, 2024. In Zwickau, the automotive cradle of the former GDR, multiple crises are fuelling the influence of the extreme right, as is the case almost everywhere in Saxony before the regional elections on September 1. (Photo by JENS SCHLUETER / AFP)
Az Audi elektromos autóiból az idén eddig 25 százalékkal kevesebbet adtak el/  Jens Schlueter / AFP

Hogy nem átmeneti problémáról van szó, azt az is jelzi, hogy az Audi márka értékesítései az év első kilenc hónapjában a legfontosabb piacokon, így

  • Európában,
  • Kínában és
  • az Egyesült Államokban

egyaránt csökkentek – derül ki a kedd délelőtt közzétett időközi beszámolójukból

Különösen a kínai fiaskó fáj a német társaságnak. Egyelőre képtelen felvenni a versenyt az ottani feltörekvő riválisaival, így a BYD-vel, az Xpenggel, a Li Autóval vagy éppen a Nióval.

Az Audi belga kalandja véget ér

Az elektromos modelljei iránti közönyt pedig jól illusztrálja a Brüsszel melletti Vorst településen lévő összeszerelő üzemének közelgő, jövő február végi bezárása. Itt az Audi legjobban felszerelt, legmagasabb haszonkulccsal értékesíthető elektromos SUV-jeit gyártják. (Az Audi a január–szeptemberi időszakban 24,7 százalékkal kevesebb, 113 ezer elektromos autót értékesített.) 

A bezárással az üzem háromezer dolgozójának jövője került végveszélybe. Az anyavállalat, a Volkswagen gondoskodni igyekszik róluk és az üzem további működéséről is, a hírek szerint a németek egy haszonjármű-gyártóval tárgyalnak az egység eladásáról. Amely egyébként nyeli a pénzt: az üzemmel kapcsolatos egyszeri költségek 1,2 milliárd euróval rontották a negyedéves eredményt. 

Az is lehet, hogy a vorsti üzemre lakat kerül, fenntartási költségei ugyanis rendkívül magasak, a bérköltségről már nem is beszélve. Az üzem eladásából származó bevétel egyébként igen jól jönne az apadó villanyautó-kereslet, valamint a Tesla és a BYD által támasztott erős verseny közepette sebeit nyalogató anyavállalatnak, amely maga is három németországi egységének bezárására és masszív elbocsátásokra kényszerül

Audi Brussels plant to remain closed until workers return car keys
A Vorstban gyártott elektromos Audikra alig találnak vevőt / Fotó: Anadolu via AFP

A Volkswagen és a munkavállalók képviselői közötti tárgyalások intenzíven folynak, jelenleg a cégvezetés horrorisztikus költségcsökkentési ajánlatának hatásait próbálják emésztgetni az érdekképviseletek.

Az Audi égisze alatt működő egységek közül az év első kilenc hónapjában

  • az Audi 1 235 590,
  • a Lamborghini 8411,
  • a Bentley 7380,
  • a Ducati 43 773

járművet értékesített.

Ez a három luxusautó-márka esetében 10,9 százalékos, a motorkerékpár-gyártó esetében pedig 8,5 százalékos visszaesés éves alapon. (A harmadik negyedévben már 16 százalékos mínuszban voltak az autóeladásaik.) Érdekesség, hogy az Audi telephelyei közül egyedül a győriben nőtt – éves alapon 1,4 százalékkal, 131 762 egységre – a termelés.

A Lamborghini állja a sarat

Az autógyártó konszern kilenchavi bevétele az autópiaci recessziónak megfelelően 8,2 százalékkal, 46,26 milliárd euróra zsugorodott. Az időszak üzemi eredménye 54 százalékkal, 2,09 milliárd euróra esett vissza, azaz az első fél év még úgy-ahogy mentes volt az igazán kemény sokkhatásoktól. Befektetői szempontból különösen aggasztó, hogy az üzemi haszonkulcs 7,3 százalékról 0,7 százalékra romlott.

A Bentley modelljeiből szeptemberig 7380 darab kelt el, ez 26,6 százalékos csökkenés éves összevetésben / Fotó: AFP

Ezen mindenképp változtatni akar az Audi, s ennek jegyében dobják piacra hamarosan a teljesen új A6 e-tron családot és az Audi Q5 SUV harmadik generációját. A többiek se maradnak le, a konszern legjobban teljesítő márkája,  Lamborghini az új Temerarióval, a Bentley a Flying Spur 2 negyedik generációjával, a Ducati pedig a Panigale V4-gyel támadja le tehetős híveit.

A cégvezetés minden nehézség ellenére teljesíthetőnek tartja az év elején meghatározott célok elérését. Azaz

  • a tavalyi 1,9 millió helyett 1,7–1,9 millió jármű értékesítését,
  • a tavalyi 69 milliárd euró után 63–68 milliárd eurós bevételt,
  • a 9 százalékos tavalyi üzemi marzs 6–8 százalékra csökkenését,
  • a 2,5-3,5 milliárd eurós szabad cash flow elérését a tavalyi 4,7 milliárd után,
  • továbbá a beruházási ráta 11–13 százalék között tartását.

Az Audi egyelőre nem készül tömeges leépítésekre, mint a Volkswagen. Sőt, a négykarikás társaságnál szeptember végén 88 192-en álltak alkalmazásban, 395-tel többen, mint egy évvel azelőtt.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.