Gyakorlatilag lenullázta az Audi nyereségtermelő képességét a kínai piaci kereslet összeomlása és az elektromos modelljei iránti kereslet durva visszaesése. A Volkswagen csoport luxusmárkájának üzemi profitja, 106 millió euróra zsugorodott a harmadik negyedévben, ez 91 százalékkal kevesebb az egy évvel korábban elértnél.
Hogy nem átmeneti problémáról van szó, azt az is jelzi, hogy az Audi márka értékesítései az év első kilenc hónapjában a legfontosabb piacokon, így
egyaránt csökkentek – derül ki a kedd délelőtt közzétett időközi beszámolójukból.
Különösen a kínai fiaskó fáj a német társaságnak. Egyelőre képtelen felvenni a versenyt az ottani feltörekvő riválisaival, így a BYD-vel, az Xpenggel, a Li Autóval vagy éppen a Nióval.
Az elektromos modelljei iránti közönyt pedig jól illusztrálja a Brüsszel melletti Vorst településen lévő összeszerelő üzemének közelgő, jövő február végi bezárása. Itt az Audi legjobban felszerelt, legmagasabb haszonkulccsal értékesíthető elektromos SUV-jeit gyártják. (Az Audi a január–szeptemberi időszakban 24,7 százalékkal kevesebb, 113 ezer elektromos autót értékesített.)
A bezárással az üzem háromezer dolgozójának jövője került végveszélybe. Az anyavállalat, a Volkswagen gondoskodni igyekszik róluk és az üzem további működéséről is, a hírek szerint a németek egy haszonjármű-gyártóval tárgyalnak az egység eladásáról. Amely egyébként nyeli a pénzt: az üzemmel kapcsolatos egyszeri költségek 1,2 milliárd euróval rontották a negyedéves eredményt.
Az is lehet, hogy a vorsti üzemre lakat kerül, fenntartási költségei ugyanis rendkívül magasak, a bérköltségről már nem is beszélve. Az üzem eladásából származó bevétel egyébként igen jól jönne az apadó villanyautó-kereslet, valamint a Tesla és a BYD által támasztott erős verseny közepette sebeit nyalogató anyavállalatnak, amely maga is három németországi egységének bezárására és masszív elbocsátásokra kényszerül.
A Volkswagen és a munkavállalók képviselői közötti tárgyalások intenzíven folynak, jelenleg a cégvezetés horrorisztikus költségcsökkentési ajánlatának hatásait próbálják emésztgetni az érdekképviseletek.
Az Audi égisze alatt működő egységek közül az év első kilenc hónapjában
járművet értékesített.
Ez a három luxusautó-márka esetében 10,9 százalékos, a motorkerékpár-gyártó esetében pedig 8,5 százalékos visszaesés éves alapon. (A harmadik negyedévben már 16 százalékos mínuszban voltak az autóeladásaik.) Érdekesség, hogy az Audi telephelyei közül egyedül a győriben nőtt – éves alapon 1,4 százalékkal, 131 762 egységre – a termelés.
Az autógyártó konszern kilenchavi bevétele az autópiaci recessziónak megfelelően 8,2 százalékkal, 46,26 milliárd euróra zsugorodott. Az időszak üzemi eredménye 54 százalékkal, 2,09 milliárd euróra esett vissza, azaz az első fél év még úgy-ahogy mentes volt az igazán kemény sokkhatásoktól. Befektetői szempontból különösen aggasztó, hogy az üzemi haszonkulcs 7,3 százalékról 0,7 százalékra romlott.
Ezen mindenképp változtatni akar az Audi, s ennek jegyében dobják piacra hamarosan a teljesen új A6 e-tron családot és az Audi Q5 SUV harmadik generációját. A többiek se maradnak le, a konszern legjobban teljesítő márkája, Lamborghini az új Temerarióval, a Bentley a Flying Spur 2 negyedik generációjával, a Ducati pedig a Panigale V4-gyel támadja le tehetős híveit.
A cégvezetés minden nehézség ellenére teljesíthetőnek tartja az év elején meghatározott célok elérését. Azaz
Az Audi egyelőre nem készül tömeges leépítésekre, mint a Volkswagen. Sőt, a négykarikás társaságnál szeptember végén 88 192-en álltak alkalmazásban, 395-tel többen, mint egy évvel azelőtt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.