Az egyik legsikeresebb magyar futballedző, Dárdai Pál gyakran panaszkodik arra, hogy sok fiatal a PlayStationt nyomogatja ahelyett, hogy mozogna. Bántó ez?
Sok sportszervezettel kerültünk kapcsolatba az elmúlt években, és sűrűn találkozunk ezzel a megközelítéssel. A futballpéldánál maradva: azok a gyerekek, akik a FIFA19-cel játszanak, már a sportág előszobájában vannak, hiszen ismerik a játékszabályokat, a csapatokat és a játékosokat, vagyis a virtuális tér mégis közelebb hozza őket. A hagyományos sport és az e-sport megfér egymás mellett, sőt az a motivációs erő, amivel a fiatalok az utóbbiak felé fordulnak, átfordítható a testmozgás felé is. Magam is a lövöldözős, úgynevezett FPS videojátékok világából jövök, de hobbiszinten több sportot űztem, például fociztam, kick-boxoltam.
A PwC kutatása szerint jövőre már globálisan 1,5 milliárd dolláros üzletté nőhet az e-sport. Mi jöhet hosszabb távon? A határ a csillagos ég?
Mi is részt vettünk a Superdata, illetve a Newzoo adataira épülő felmérés összeállításában, az egymilliárd dolláros álomhatárt már tavaly átlépte az ágazat. A magasabb bázison sem veszít dinamikájából a növekedés, így senki se lepődjön meg, ha néhány év múlva 8-10 milliárd dolláros lesz a szektor. Ma már nem a szponzoráció és a reklám, hanem a külső befektetői bizalom áll a bővülés mögött: a háttériparágakba, a tematikus rendezvényekbe, a kapcsolódó vállalkozásokba folyik a pénz. Várhatóan marad ez az irány az idén és jövőre, a franchise-rendszerű ligák mozgathatják a piacot, de nagy kérdés az is, Kína és Oroszország hogyan viszonyul azokhoz a globális platformokhoz, amelyeken keresztül terjed az e-sport.
Magyarországon mióta tényező az e-sport?
Ha a Super Mario-jelmezbe öltözött Dévényi Tibi bácsi vezette Elektor Kalandort idézzük fel az 1990-es évekből, az is felfogható a hazai e-sport kezdeteként, de valójában az elmúlt három-négy év az igazán meghatározó. Az internethálózat fejlődése mellett a közösségi médiaplatformok terjedése volt a kulcs, mint például a Twitch vagy a Steam. Tegyük hozzá, ennél korábban is kaptak figyelmet a videojátékok, de akkor még kiberatlétákról és LAN-partikról beszéltünk, nem pedig e-sportról. Az Egymillióan a magyar esportért formációval 2013-ban kezdtünk el szerveződni, aminek a Magyar E-sport Szövetség létrehozása ugyanúgy a célja volt, mint hogy legyen magyar bajnokság és nemzetközi torna is, ezeket azóta sikerült is elérni. De az alapot az adta, hogy a hazai közösségben voltak olyan emberek, akik hittek magukban, versenyeket szerveztek, életben tartották a mozgalmat, és közben olyan tehetségek is kiválasztódtak, akik nemzetközi csapatokig jutottak.
A teljes interjú a Világgazdaság keddi számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.