Az Intersport a világ legnagyobb sportcikk-kiskereskedelmi hálózata, amely Magyarországon és Ausztriában is franchise-rendszerben működik. A márka történetének kulcsfigurája Wolfgang Pilz, aki 1964-ben alapította meg saját üzletét, a Sport Pilzet, majd csatlakozott a négy másik franchise-partnerrel közösen létrehozott Intersport Austria vállalathoz. 1968-ban tíz másik vezető nyugati országbeli sportszerkereskedővel együtt megalapították az Intersport International Corporationt (IIC). Az Intersport Pilz, Délkelet-Ausztria első számú sportáruháza 14 üzletet üzemeltet Stájerországban, Burgenlandban, Karintiában és Kelet-Tirolban. A 2006-ban megnyílt nagykanizsai egységgel kezdődően 2021-ig öt boltot működtetett Nyugat-Magyarországon.
Tavaly új fejezet nyílt az Intersport Austria történetében: az öt legnagyobb osztrák franchise-partner, köztük az Intersport Pilz az erre a célra alapított Premiumsport Service GmbH-val átvette a céget.
Édesapám aktív sportoló és sportrajongó volt, aki sportcégeknél dolgozott az értékesítésben, mielőtt úgy döntött, hogy saját üzletet nyit szülővárosában, Gleisdorfban. A mindössze 30 négyzetméteres bolt akkoriban az egyetlen sportüzlet volt a régióban
– mesélt a Figyelőnek a klasszikus osztrák családi sikertörténetről Bernhard Pilz, aki már gyerekként is besegített a boltban. Mivel mindig is hitt az együttműködésben, gyorsan megtalálta a megfelelő embereket, hogy új egységeket nyissanak a térségben; ezután csatlakozott a sportkereskedők közös beszerzési szövetkezeteként működő Intersport Austriához. Ebből később az a vállalat alakult ki, amelynek a nagykereskedelmi részlege a franchise-partnerek számára koordinálja a piaci tevékenységet, a marketingmunkát, valamint az Intersport-fiókok egységes külső és belső megjelenését. Emellett pedig olyan franchise-szolgáltatásokat nyújt, mint amilyen a közös informatikai, áruforgalmi, logisztikai, e-kereskedelmi, könyvelési tevékenység.
Mivel családi vállalkozásról van szó, a cégvezető számára természetes volt, hogy a megfelelő időben a testvérével második generációként átveszi az Intersport Pilz irányítását.
A sikerekkel együtt azonban mindig voltak kihívások. Az első években a városközpontokban működtek az üzleteik, de az eladási terület bővülése és a növekvő bérleti díjak arra késztették őket, hogy a települések szélén akkoriban kialakuló kiskereskedelmi parkokba költözzenek, ahol több mint 1000 négyzetméteres egységeket nyithattak.
Később az Intersport Austria franchise fennmaradása forgott kockán, amikor a Sport Eybl, amely a teljes osztrák értékesítés mintegy 60 százalékát adta, kilépett a közös vállalatból, s nem sokkal később – az Intersport nélkül – át kellett adni az üzleteket egy új brit versenytárs-nak. Ennek ellensúlyozására az osztrák franchise-partnerek számára lehetőség nyílt arra, hogy a meglévő Intersport-licencek segítségével terjeszkedjenek hazánkban, Csehországban és Szlovákiában, s növeljék az ezekkel az országokkal kapcsolatos teljes forgalmukat. Nálunk csak egyetlen franchise-partner, az Intersport Pilz tudott túllépni a gazdasági válságon és hosszú távon sikeresnek bizonyulni. Ebben a kritikus helyzetben az volt a megoldás, hogy az Interport Austria a stabil gazdasági helyzetben lévő Intersport Deutschland leányvállalata legyen.
„Idővel világossá vált, hogy a két társaság között nincs elég szinergia, és hogy a német koncepció nem illeszkedik az osztrák elképzelésekhez. Ez annak is betudható, hogy Ausztria erősen alpesi ország, ahol például a síelésnek, a kerékpározásnak nagy hagyományai vannak, míg Németországban inkább a csapatsportokra koncentrálnak. Szerencsére azonban akkoriban az osztrák piac fejlődött, és az Intersport franchise-partnerei gazdaságilag megerősödtek, mert a Sport Eyblt felvásárolt brit cég nem tudott gyökeret verni Ausztriában, s így egymás után vettük át az üzleteit, amelyeket ismét az Intersport üzemeltet. Ezáltal eljutottunk arra a pontra, amikor azt mondtuk, vissza a gyökerekhez, és úgy döntöttünk, hogy visszavásároljuk az Intersport Austriát” – magyarázta Bernhard Pilz.
Az öt legnagyobb osztrák franchise-partner ezután tárgyalásokba kezdett az Intersport Deutschlanddal a vállalat megvételéről. Ennek eredményeként az Intersport Austria tavaly júniusban visszakerült hozzájuk.
Természetesen örülünk, hogy visszakaptuk a függetlenségünket, s hogy ismét közösen folytathatjuk azt az üzletpolitikát, amelyben hiszünk. Fontos elemként társaságunk megvásárolta az Intersport Austria magyarországi kiskereskedelmi leányvállalatát, és immár a cseh leány újjáépítésén is dolgozunk
– taglalta az ügyvezető. Bernhard Pilz az Intersport Magyarország kapcsán azt mondta: „Természetesen fontos, hogy cégünk tulajdonos lett, és így továbbra is biztosított a stabil anyagi háttér, de a nagyközönség számára nem ez a lényeg. Hanem az, hogy megerősített magyar menedzsmenttel, Intersport Magyarország néven működünk tovább, s minőségorientált, mindenki számára felismerhető sportkiskereskedőként folytatjuk az üzletpolitikánkat, amire mindig is törekedtünk. Az ügyfeleknek pedig az is jó hír, hogy a cég most ismét terjeszkedési szakaszba lép, mert úgy gondolom, az elmúlt években megrekedt a fejlődésünk. A német tulajdonosok inkább magukkal voltak elfoglalva, és nem tartották szem előtt Magyarországot úgy, mint korábban az osztrákok.”
A teljes cikk a Figyelő legfrissebb számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.