BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Super Bowl LVII - Previews
GLENDALE, ARIZONA - JANUARY 28: In an aerial view of State Farm Stadium on January 28, 2023 in Glendale, Arizona.  State Farm Stadium will host the NFL Super Bowl LVII on February 12.  (Photo by Christian Petersen/Getty Images)

Már nem az átlagdrukkereknek szól a Super Bowl

A profi amerikaifutball-liga (NFL) nagydöntőjét már a legkevésbé a sportértéke miatt nézik, a reklámok, a félidei show és az egész felhajtás nagyságrendileg nagyobb közönséget vonz, mint maga a mérkőzés. A fogadások az egekbe szöktek az idei Super Bowl előtt, ahogy a reklámszpotok ára is rekordot döntött.

Nem kell már sok idő ahhoz, hogy lassan épp azok az átlagos amerikai szurkolók ne élvezhessék a profi amerikaifutball-liga (NFL) nagydöntőjét, a Super Bowlt, akik miatt az egész létrejött. Mára ugyanis a finálé inkább vált egy sztárfellépésekkel egybegyúrt show-műsorrá, mint valódi sporteseménnyé. Azt, hogy ez nem az átlagos amerikaiaknak szól, abból is leszűrhető, hogy az évek alatt az egekbe szöktek a jegyárak. 

Super Bowl LVII - Previews
GLENDALE, ARIZONA - JANUARY 28: In an aerial view of State Farm Stadium on January 28, 2023 in Glendale, Arizona.  State Farm Stadium will host the NFL Super Bowl LVII on February 12.  (Photo by Christian Petersen/Getty Images)
Fotó: Getty Images

Belépő csak gazdagoknak

A vasárnap éjjel kezdődő, 57. fináléra – amelyet kétségkívül a két legjobb formában lévő csapat, a Kansas City Chiefs és a Philadelphia Eagles játszik majd – a legolcsóbb jegy 5700 dollárba, azaz több mint kétmillió forintba kerül. Összehasonlításul: a tavaly decemberi labdarúgó-világbajnokság döntőjére ennyi pénzből Magyarországról is el lehetett jutni, azaz kijött belőle a repülőjegy, a szállás és a meccsbelépő is. Az arizonai State Farm Stadionban, ahol a Super Bowl lesz, ennyiből a jegy sem jön ki, és a szállás, az utazás nincs az árban. 

Ráadásul ennyiért a hely sem a legjobb, aki jól is szeretne látni, annak jóval mélyebben a zsebébe kell nyúlnia. A legdrágább jegyek több mint 400 ezer dollárért keringtek a kereskedőknél, és a meccs kezdéséig el is keltek. Az átlagos jegyár a becslések szerint 9 ezer dollárra (3,3 millió forintra) rúgott a több mint 63 ezer néző befogadására alkalmas stadionban. Ez a Super Bowlok történetének második legdrágább átlagos jegyára, a 2021-es volt ennél is magasabb, de akkor a korlátozások miatt jóval kevesebben juthattak be a stadionba. Már csak ebből óriási bevétele van az NFL-nek, nem beszélve a körítésről.  

Kansas City Chiefs v Detroit Lions - NFL
Kansas City Chiefs quarterback Patrick Mahomes (15) looks to pass during the first half of an NFL football game against the Detroit Lions in Detroit, Michigan USA, on Sunday, September 29, 2019. (Photo by Amy Lemus/NurPhoto) (Photo by Amy Lemus / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Patrick Mahomes (szemből) a második bajnoki címét gyűjtheti be a Kansas City Chiefs játékosaként. Fotó: Amy Lemus / AFP

Minden a reklám

A Super Bowl ugyanis hagyományosan egy kiváló reklámbörze, az Egyesült Államokban a legtöbb nagy cég erre az időszakra időzíti legújabb termékeinek bevezetését, amelyre a legalkalmasabb egy rövid reklámszpot a nagydöntő közvetítése alatt. Sok hollywoodi stúdió is ilyenkor mutatja be új alkotását. Még úgy is tolongás van a reklámidőért, hogy az évek alatt ezen a téren is az egekbe szökött a díjszabás. 

Míg 2015-ben 4,25 millió dollár volt egy harminc másodperces szpot, addig az idén már 7 milliót kér el érte a közvetítő Fox.

A cégeknek így is megéri, hiszen a finálét élőben is megnézi több mint 100 millió ember az Egyesült Államokban, világszerte pedig még többen, és akkor még nem beszéltünk a másnap megjelenő újságcikkekről, amelyek sorrendbe állítják a legjobb és legrosszabb Super Bowl-reklámokat, azaz a hirdetések utólag is generálnak elérést a cégeknek. Az egyik esélyes a legjobbnak járó elismerésre a PopCorners chipsmárka, amely újra összehozta a legendás Breaking Bad című sorozat sztárjait egy vicces reklámra. 

Csak emlékeztetőül, a legelső Super Bowlon, 1967-ben 42 500 dollár volt egy reklám ára. Becslések szerint nagyjából 600-700 millió körüli összeg folyik be csak reklámokból. 

Az idén ráadásul azért is alakult ki nagy felhajtás a döntő körül, mert a félidei sztárfellépő nem más lesz, mint Rihanna, a barbadosi énekesnő pedig évek óta nem adott koncertet, így érthető a felfokozott várakozás. Ez utóbbit mutatja az is, hogy rekordmértékben fogadnak majd a fináléra a szerencsejátékosok.  

Philadelphia Eagles vs Detroit Lions
Quarterback Jalen Hurts (1) of the Philadelphia Eagles goes down while running the ball during an NFL football game between the Detroit Lions and the Philadelphia Eagles in Detroit, Michigan USA, on Sunday, September 11, 2022. (Photo by Amy Lemus/NurPhoto) (Photo by Amy Lemus / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Jalen Hurts (balra, a labdával) és a Philadelphia Eagles kiváló formában várja a döntőt. Fotó: Amy Lemus / AFP

A játékosoknak is megéri

A dicsőségen kívül a döntőben pályára lépő játékosoknak is megéri a Super Bowl, főleg, amennyiben sikerült győztesen elhagyniuk a gyepet. A győzelemért járó bajnoki gyűrű önmagában egy drága ereklye, ezenfelül fejenként 157 ezer dollárral gazdagodnak a focisták. A vesztes csapatot is kompenzálják, ott fejenként 82 ezer jár a részvételért.  

Rendezni is jó ötlet

Az Egyesült Államokban a Super Bowlnál talán nincs nagyobb sportesemény, ezért egy ilyen döntőt megrendezni igazi álma a legtöbb nagyvárosnak. Több tanulmány is született már arról, hogy becslések szerint e

gy rendezés mintegy 300-400 millió dolláros bevételt hoz a házigazda városnak.

 2012-ben például Indianapolisban, a Super Bowl után elképesztően megugrott a turizmus, abban az évben közel 300 millió dolláros bevétele származott a város éttermeinek, hoteleinek és más, turisztikai vállalkozásoknak a rendezés miatt odalátogató vendégekből.  

Összességében 

csak ez az egy vasárnap (amerikai idő szerint vasárnap este rendezik a mérkőzést) becslések szerint mintegy 15 milliárd dollárt generál országszerte.

 Ebbe minden költség beletartozik, vagyis az is, amit az otthon, a tévék előtt ülő nézők költenek ételekre, mezekre és egyéb, a mérkőzéshez köthető termékekre. 

A sok máz és külsőség mellett pedig hétfő reggelre az is kiderül, hogy a Kansas City Chiefs irányítója, Patrick Mahomes másodszor, vagy pedig Jalen Hurts, a Philadelphia Eagles színeiben először nyeri meg a Super Bowlt. 

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.