A 2023-as női labdarúgó-világbajnokságot Ausztrália és Új-Zéland rendezi július 20. és augusztus 20. között. Ez a 9. női vb, amelyben első alkalommal már 32 nemzet válogatottja méri össze tudását. Az egyik legnépszerűbb önálló női sporteseményen a FIFA kétmilliárdos nézettségre számít, noha az időeltolódás miatt az európai és az amerikai nézőknek nehezebb figyelemmel követniük a mérkőzéseket.
A szponzorok és hirdetők közt van a gyártó Adidas és Nike, valamint a sportszer-kiskereskedő Dick’s Sporting Goods és a Fanatics. Az eseményre több tucat mezt, pólót, pulóvert és cipőt gyártottak – kollekcióban természetesen.
Az idei női labdarúgó-világbajnokság eddig több váratlan eredményt hozott, amelyekhez a hirdetőknek gyorsan kellett alkalmazkodniuk. Az, hogy a toronymagas favorit Egyesült Államok viszonylag korán kiesett, nemcsak a sportágat, hanem az olyan nagy cégek, mint az Adidas és a Nike marketingstratégiáját is átírta. A fogyasztók ugyanis gyorsan új kedvencet választanak maguknak, és az új favoritok termékeire váltanak. A GlobalData adatai szerint
a húsz legtöbbet költő vállalat legalább 308 millió dollárt ad szponzorációra az idei női futball-világbajnoksággal összefüggésben. A marketingkampányok legfőbb tematikája a nők szerepvállalásának ösztönzése.
A Centric Pricing és a Refinitiv adatai szerint az Egyesült Államok, Anglia és más országok válogatottjait támogató Nike esetében összességében a női csapattermékek mindössze 8 százaléka fogyott el a verseny kezdete óta, ez 2019-ben 13 százalék volt.
A rivális Adidasnál, amely az elődöntőbe jutott és összesorsolt svéd és a spanyol csapatokat is szponzorálja, a tornára gyártott termékek 21 százaléka fogyott el eddig, szemben a 2019-es 8 százalékkal. A két válogatott az elődöntőben mérkőzött meg egymással, 2-1-es győzelmükkel a spanyolok jutottak a fináléba, ahol szerdai angol–ausztrál párharc győztesével mérkőznek meg vasárnap.
Az Adidas a világbajnokságon részt vevő 32 válogatott közül tízet támogat, de a nagy összegű marketingkeret ellenére is kapott kritikát. Sokan rossz néven vették, hogy a vállalat nem gyártott vb-mezeket férfiméretben, az angolok kapusa, Mary Earps, pedig azt nehezményezte, hogy a cég kapusmezeket sem készített. A sportvállalat vezetője, Bjorn Gulden hibának nevezte a történteket a Reutersnek, és felhívta a figyelmet arra, hogy a vállalatok hirdetési szempontból még tanulják a piacot.
A Fanatics sportszerkereskedő több mint 475 amerikai női csapatterméket árul idén, jócskán meghaladva a 2019-es 175-öt. A torna kezdete előtti hónapban a női futballtermékek eladása az online árusító oldalán több mint 80 százalékkal haladta meg a négy évvel ezelőtti világbajnokság idején mértet. A kétszeres világbajnok korai kiesése óta azonban irányt kellett váltania. A hét elején a FIFA Women’s World Cup felirattal ellátott termékekből értékesítették a legtöbbet az oldalon.
Yvonne Henderson, a Women In Football, az Egyesült Királyság iparági szövetség igazgatója szerint minden harmadik női focirajongó újonnan csöppent a sportág világába.
A rajongótábor egyedülálló, sokszínű, meglehetősen fiatalos és erős haladó szellemiségű értékrenddel rendelkezik
– jellemezte a szurkolókat Henderson a Reutersnek. Emiatt a marketingszakembereknek figyelniük kell arra a kockázatra, hogy a szurkolótábor hamisnak érezheti a női futball iránti támogatásukat. „A cégeknek őszinte üzenetet kell küldeniük, és tettekkel és hosszú távú elkötelezettséggel kell alátámasztaniuk” – mondta Bob Dorfman, a Pinnacle Advertising kreatív igazgatója a hírügynökségnek.
Ezt meglovagolva a francia Orange telekommunikációs cég világbajnoki hirdetéseinek alapvető üzenete annak a tévhitnek a lerombolása, hogy a női foci kevésbé izgalmas, mint a férfiaké.
Rekordösszeget kapnak az idei világbajnokságon a női focicsapatokA női labdarúgó-világbajnokságon részt vevő csapatok 152 millió dollárt kapnak. Ez rekordnak számít a női világbajnokságok történetében, azonban még így is jócskán elmarad a díjazás a férfi vb-étől. A FIFA elnöke, Gianni Infantino arról beszélt, hogy terveik szerint a 2026-os férfi és a 2027-es női világbajnokságon már ugyanannyi pénzt kapnak a válogatottak. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.