Anglia és Spanyolország válogatottja vasárnap játssza a női labdarúgó-világbajnokság döntőjét. A tét nagy: nemcsak a női foci népszerűsítése és a trófea megszerzése, de a csapatok mögött álló szponzorok bizalmának a megtartása is fontos cél lehet.
A sportszponzoráció régóta meghatározó tényező a ruházatokat és egyéb kellékeket gyártó vállalatok forgalmában. A négy évvel ezelőtt rendezett világbajnokságot az Egyesült Államok nyerte, ami megdobta az amerikaiakat „öltöztető” Nike bevételét. A sportszergyártó egy szezonon belül sosem értékesített online annyi terméket, mint akkor a győztes csapat mezéből – női és férfi kivitelben egyaránt.
A vállalat szerint a versenyt követő negyedévben tizedével nőtt a teljes bevétel, beleértve a cég női üzletágának két számjegyű bővülését. A cégvezetők elmondása szerint a 2019-es női világbajnoksággal kapcsolatos ruházati értékesítés négyszeresen haladta meg az előző tornán elértet.
A labdarúgó-világbajnokságon Angliát a Nike, Spanyolországot pedig az Adidas támogatja. Az idei női torna kellékeinek többségét a két nagy gyártó adja, a mezőny 32 csapatából 23-at ők látnak el felszereléssel.
A Nike 13, az Adidas pedig 10 csapatot szponzorál.
A sportszergyártók kényes helyzetben vannak. Ha túl sok terméket gyártanak egy bizonyos nemzettel kapcsolatosan, és annak a csapata kiesik, akkor veszteséges az üzlet. Ha viszont túl keveset gyártanak a mezekből, akkor a rajongók csalódhatnak a cégben.
Az idei torna a vártnál rosszabban alakult a két sportruházati óriásnál, mivel mindketten olyan csapatokra építettek, amelyek hamar kiestek. A címvédő amerikaiak például minden idők legkorábbi kiesését produkálták a versenyen, így az országgal kapcsolatos termékek jó része a Nike nyakán maradt, kénytelen lesz leakciózni a raktárkészletet.
Az Európa-bajnok Angliával kötött megállapodás ugyanakkor jövedelmezőnek bizonyul. A döntőbe jutott angol csapat 79,95 fontért (36 ezer forint) árult meze szinte az összes méretben elkelt a JD Sports kiskereskedő honlapján. A spanyolok Adidas mezeinek ára pedig 90 és 140 euró (34 500 és 53 800 forint) között mozog.
Spanyol győzelem esetén a német sportruházati vállalat ünnepi változatot is piacra dob, ezzel lovagolná meg a meccs utáni eufória keltette vásárlási hullámot. A Nike most visszavághat az Adidasnak, miután a tavaly decemberi férfi labdarúgó-vébén az Adidasban játszó Argentína felülkerekedett a Nike által öltöztetett franciákon.
A női foci világszerte egyre népszerűbb, és a szurkolói táborokban olyan emberek is megjelennek, akik korábban még nem voltak rajongók. A folyamatosan változó tábor kiismerése nagy kihívás, ám ha sikerül, óriási fogyasztói potenciált rejthet.
Már a női fociban is óriási pénzek forognakHatalmas hirdetési és szponzorációs növekedési potenciál rejlik a női labdarúgásban. A most folyó világbajnokság bővelkedik az izgalmakban és meglepetésekben, a korábbi kétszeres győztes Egyesült Államok favoritként hamar elvérzett, emiatt menet közben kellett átgondolni a hirdetési stratégiákat, a támogatók kampányai éles kanyart vettek. |
A Nike szerint a meglepetésre az elődöntőbe jutott egyik házigazda, Ausztrália mezét is keresték a rajongók: 13-szor annyit adtak el belőle, mint a négy évvel korábbi torna idején. Az Adidas vezérigazgatója pedig már a hónap elején azt mondta, hogy a női világbajnokság termékei iránt összességében a vártnál erősebb a kereslet – emlékeztetett a Reuters.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.