Habár ősidők óta először tarolt a Premier League (PL) hónap legjobbjai díjazásán a Manchester United, azért még nincs minden rendben a csapat háza táján: a múlt hét végén egyrészt még krízisben volt a klub, másrészt a játékosai az idény eleje óta kénytelenek konfekcióruházatban játszani, mert az Adidas képtelen megfelelő minőségben legyártani az egyedileg tervezett darabokat – pedig évi 90 millió fontos (39,9 milliárd forint) szerződés kötelezi erre.
Régi, a modern korban viszont egyre többször emlegetett mondás a labdarúgásban, hogy a következő krízis mindig csak egy vereségre van – ez a nagycsapatok esetében vitathatatlanul igaz. A Manchester United például az egész évadot ilyen hangulatban tölti, noha ennek a hétvégének úgy indul neki, hogy a bajnokságban a legutóbbi öt fordulóból négyben győzött, továbbá
egyetlen győzelemnyi távolságra áll a legutóbbi három idényben aranyérmes, tavasszal történelmi triplát teljesítő Manchester Citytől.
Nem mellesleg a Bournemouth lesz a következő ellenfele, amelynél a magyar válogatott balhátvédje, Kerkez Milos légióskodik.
Csakhogy a United a PL rekordbajnoka, a világ egyik – bizonyos összevetésekben „a” – legnagyobb egyesülete, bevételgeneráló erejét tekintve egyértelműen kiemelkedik, ezáltal a köz sokkal hajlamosabb kritizálni, és akár kinevetni. Márpedig erre ok is akad – habár nem az együttes saját hibájából.
A Unitedet ugyanis az Adidas öltözteti, melynek megvannak a maga gondjai a focitól távol, miközben valamelyest üzleti irányt is vált. Ám az aligha fér bele, hogy használhatatlan felszereléseket szállítson egyik legnagyobb ügyfelének – márpedig Manchesterben ez történt.
A mezőnyjátékosok ugyanis arra panaszkodtak, hogy a klubjelvényben található ördöggel díszített sportszár (nem szakértőknek: a hosszú szárú zokni) túl szoros, ezért vádlitájon elkezdtek lyukakat vagdosni bele, hogy kényelmesebbé váljon. Ezért az Adidas a térbeli hatást kiváltani hivatott vonalacskákkal meg az ördöggel tuningolt modell helyett ijedtében kénytelen volt olyanokat adni, amilyeneket bárki megvehet a boltban: egyszínűt, feketét, három csíkkal a tetején. A vállalat szerint ez ugyanolyan magas színvonalú termék, mint az egyénileg tervezett.
A kapus André Onana pedig arra panaszkodott, hogy túl szűk a meze, amely így gátolja a mozgásban, úgyhogy ő meg olyan replikapólóban kezdett el védeni, amilyenhez a szurkolói boltban lehet hozzájutni, mivel az sokkal lazább szabású. E témában kevéssé bűnös az Adidas:
az előző évad kapusai ugyanis még azt jelezték, hogy túl bő a felöltőjük, a német tervezők ezért vettek beljebb a ruhákból
– csak aztán a nyáron a csapat lecserélte a kapusait, nekik pedig már nem tetszett a módosított és persze ilyen formában legyártott mez.
Mindez akár a sportteljesítményre is hatással lehet, ezért a Manchester United az ősz eleje óta részben bolti cuccokban játszik – miközben az egész PL legnagyobb értékű szerződésében áll az Adidasszal.
A német cég 2014-ben tért vissza a Unitedhez, és idén nyáron toldotta meg a két év múlva lejáró megállapodását vele egy újabb évtizeddel 2035-ig. Ez a frissített szerződés már évi 90 millió fontot garantál a klubnak, és mindenki jól jár vele – leszámítva a szűk ruhában kényelmetlenkedő játékosokat –, miután osztoznak a drukkereknek eladott termékek bevételein, azok pedig rekordokat döntöttek a nyáron.
Az említett problémák miatt a Museum of Jerseys szakhonlap regisztere szerint a ManU már húszféle kombinációban szerepelt a szezonban, ami elképesztően magas szám, főleg, ha azt vesszük alapul, hogy van háromféle szett, mindegyik három résszel (mez, nadrág, sportszár). Csakhogy a sportszárakból már vagy négyfélét használt a csapat.
Egyébként a szeptember elejére kiderülő problémákkal kapcsolatban az Adidas azt mondta, legkésőbb november végére megoldja, ám már a Mikulás is távozott, a focisták pedig továbbra is konfekcióban játszanak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.