Bejött az erőfitogtatás és a fenyegetőzés az FC Barcelona labdarúgó-csapatának, amely ezáltal rövid és hosszú távon is sokkal több pénzt csikar ki az amerikai Nike-ból, mint amennyi az eredeti szerződésükben szerepelt. Az mellékes hatás, hogy a német Puma így hiába tett mesés ajánlatot, a lényeg, hogy az elmúlt idők eszetlen költekezése és a stadionfelújítás terhe alatt nyögő Barca nem megy csődbe. Sőt.
Már novemberben pusmogtak arról, hogy nincs minden rendben a Barcelona és a Nike között, de a téma akkor pörgött fel igazán, amikor
a Puma idén tavasszal bejelentkezett az ajánlattal, hogy hajlandó lenne évi 120 millió eurót (47 milliárd forintot) – sőt, egyes források szerint plusz 100 millió euró (39 milliárd forint) „aláírási” pénzt – fizetni,
hogy a klub összes korosztályos és felnőtt csapata nagymacskás cuccban focizzon a pipás helyett.
A Katalóniába még küldöttséget is menesztő németek tökéletes pontra tapintottak, mert az amerikaiak évi 85 millió eurót (33 milliárd forintot) fizettek, a további 20 millió euró (8 milliárd forint) viszont már sporteredményekhez kötött bónusz.
Joan Laporta, a Barcelona elnöke az alapösszeget is kevesellte, és főleg meg akart szabadulni attól a kitételtől, hogy feltételekhez kössék a pluszokat – tudniillik a Barcelona pénzügyei olyan rossz állapotban vannak, hogy a klub gyakorlatilag a csőd szélén egyensúlyoz.
Tavaly hiába igazoltak új játékosokat, a Spanyol Labdarúgó-szövetség nem engedte regisztrálni őket, amíg a klub nem termelte ki az ellenértéküket. Ezt végül a saját tévécsatornája és egyéb kereskedelmi jogok értékesítésével érte el, amivel ugyan a felszínen maradt, de gyakorlatilag felélte a jövőjét.
Következésképp abszolút nem engedheti meg, hogy kérdőjeles tételekkel kelljen számolnia egy támogatói szerződésben.
A Marca felderítette, hogy mekkorák a problémásnak minősített, sporteredményekhez (pontosabban azok hiányához) kötött büntetési tételek a Nike-szerződésben:
A legutóbbi két befejezett idényből egyben lett spanyol bajnok a csapat, a BL-ben viszont messze volt az elődöntőtől, ezek nyomán érezhetően megcsappant a Nike-tól érkező támogatás – ráadásul idén sem lesz bajnok, és idén sem jutott be a BL-elődöntőbe. Úgyhogy márciusban Laporta közölte is a Nike-val, hogy vagy „kompenzálják a klubot” az aktuális piaci áraknak megfelelően, vagy felmondja a szerződést.
Mindenre nyitottak vagyunk, ám nem fogadhatunk el kevesebbet, mint amennyit a piac fizetne. Ügyvezetőként az a felelősségünk, hogy a klub számára elérhető legjobb megállapodást biztosítsuk
– mondta az elnök, részletezve, hogy 45 napot adott a Nike-nak, de elégedetlen az egyeztetések alakulásával, hiába állnak partnerségben 1998 óta.
További ijesztgetésként bedobta azt is, hogy a dán Hummel is érdeklődik, de még az is előfordulhat, hogy nem is rivális márkával állapodnának meg, hanem saját maguk gyártanák le a cuccokat. Erről persze villámgyorsan kiderült, hogy irreális elképzelés, úgyhogy maradt a Puma és a Nike egymás elleni kijátszása.
Ami be is jött.
A Nike ugyanis kénytelen-kelletlen megadta, amit a Puma ajánlott: 120 millió eurót idényenként és kikötések nélkül, ráadásul tíz évre, plusz a százmillió eurós aláírási bónuszt is. Az utóbbi azért kritikus, mert a továbbra is fojtogató pénzügyi helyzet miatt
júniussal bezárólag 60 millió euróra (23,5 milliárd forintra) mindenképp szükség van, hogy ne legyen katasztrófa,
sőt, új játékosokat is lehessen vásárolni. Viszont a békekötés révén nem kell felmondani a Nike-szerződést és jókora fájdalomdíjat fizetni utána, ráadásul további jó hír, hogy a héten a vezetőedző, Xavi is meggondolta magát, és mégsem távozik a nyáron.
A Puma pedig vigasztalódhat azzal, hogy így is számos európai nagycsapatot öltöztet, ráadásul a Manchester City és a Milan mellé a pletykák szerint a sorozatban hatodik magyar bajnoki címét a hét végén bebiztosító Ferencváros is bekerülhet.
Habár a zöld-fehéreknél nem ez a legfelkapottabb téma mostanság, hanem az, hogy a Gazprom lehet az új főszponzor.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.