BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A járványon is keresett a Google

Idén azonban számos kockázati tényezővel kell számolnia a techóriásnak, tükörsima haladásra aligha számíthat.

Nyolc százalékkal drágultak az Google anyagcége, az Alphabet részvényei, miután a technológiai óriás a vártat is felülmúló számokat közölt a legutóbbi negyedévéről. Az Alphabet minkét fő tevékenységénél, azaz a hirdetési, valamint a felhőszolgáltatásoknál bővülő forgalomról számolt be, ráadásul pozitív kilátásokkal kecsegtető beruházási és bővítési terveket is közölt.

Az internetes hirdetések globális piacvezetőjéhez a pandémia miatt sokkal kevesebb turisztikai és szórakoztatóipari megrendelés futott be, ugyanakkor ezt bőven ellensúlyozta az online térbe átvándorolt kereskedők megnövekedett hirdetési hajlandósága.

Sundar Pichai vezérigazgató a gyorsjelentés publikálását követő elemző tájékoztatón hangsúlyozta, hogy a járvány idején különösen a kis- és középvállalkozói szektor talpon maradását segítették megújult szolgáltatásaikkal.

Az Alphabet „kiváló és kihívásokkal teli évet” hagyott maga mögött Ruth Porat pénzügyi igazgató szerint, aki jelezte, hogy a két számjegyű forgalombővülési tempóhoz tartani tudták magukat, így

2020-at 13 százalékos plusszal, 182,53 milliárd dolláros bevétellel zárták.

Igaz ennél „alacsony szintre” legutóbb 2009-ben, az előző gazdasági-pénzügyi világválság idején volt példa, akkor 8,5 százalékos bővülést mértek. A 40,27 milliárd dolláros éves adózott nyereség 17,3 százalékkal haladja meg a 2019-est.

A gigantikus beruházásokat nélkülöző, de költségcsökkentést érintő intézkedésekben dúskáló tavalyi évben történelmet írtak a készpénz felhalmozásban:

17 milliárd dollárt tapasztottak meglévő, 120 milliárd dolláros készpénztartalékukhoz, azaz a likviditással aligha lesz gondjuk.

És lesz forrás a bimbózó gazdasági konjunktúrával kecsegtető közeljövő fejlesztéseire is. Ruth Porat bejelentette, hogy a Google Cloud felhőszolgáltatásaiba invesztálnak, növelik adatközpontjaik számát és kapacitását, ugyanakkor a mesterséges intelligenciát egyre több szolgáltatásukba „csempészik” bele.

Fotó: Artur Widak / NurPhoto / AFP

A felhőszolgáltatások piacán gyilkos verseny zajlik a szereplők között, a beruházás igényes ágazat egyelőre veszteséges. Itt üzemi szinten

a tavalyi negyedik negyedévben 1,24 milliárd dolláros mínuszról számoltak be, ezzel az éves veszteség 5,6 milliárdra nőtt, ami 21 százalékkal nagyobb a 2019-ben elszenvedettnél.

Ezzel szemben csak a negyedévben 15,5 milliárd dolláros adózott nyereséget produkált az Alphabet, 43 százalékkal többet az egy évvel korábbinál.

Az egy részvényre eső (EPS) profit 22,30 dollár lett, jócskán meghaladva a Refinitiv elemzői konszenzusában szereplő 15,95 dollárt.

Az Alphabet 23 százalékkal, 56,9 milliárd dollárra bővült negyedéves rekordforgalmának 81 százalékát a Google szállította.

A járvány miatt a felhőszolgáltatások iránt megugró kereslet a bázisnál 46 százalékkal több, 3,83 milliárd dollár bevételt hozott. A konszenzus 53,1 milliárdos bevételről szólt, míg a felhőből származó bevételeknél mindössze tízmillióval lőttek a valós szám alá – írja a Reuters.

A Google-nak azonban számos kockázati tényezővel kell számolnia, tükörsima haladásra aligha számíthat az idén, az ellene Európában, Ausztráliában és Észak-Amerikában folyó trösztellenes eljárások kimenetele ugyanis bizonytalan.

Az ausztrál online hirdetési piacon például 94 százalékos részesedést szerzett a cég, ám konfliktusba keveredett a helyi kormánnyal, miután törvénnyel kötelezik a tech óriásokat arra, hogy az általuk, illetve felhasználóik révén akár kivonatosan ismertetett médiatartalmak után fizessenek kattintásdíjat azok előállítóinak. A Google és a Facebook egyelőre ágál ez ellen és kivonulással fenyeget.

Odahaza a Biden-kormányzattal gyűlhet meg a bajuk, mivel az adatkezelési és a moderálási szabályok szigorítása az új amerikai elnök tervei között szerepel. Végül az online hirdetési piacon is egyre sűrűbben kell hátrafelé pillantgatniuk. Az eMarketer friss felmérése szerint a Google részesedése 30 százalékos lehet az év végére, a piackutató 18 százalékos hirdetési bevételbővülést, 117 milliárd dollárt vár tőlük, miközben az Amazon és az Alibaba dinamikusabban fejlődik, így apró lépésekben, de csökkentik lemaradásukat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.