Nyolc százalékkal drágultak az Google anyagcége, az Alphabet részvényei, miután a technológiai óriás a vártat is felülmúló számokat közölt a legutóbbi negyedévéről. Az Alphabet minkét fő tevékenységénél, azaz a hirdetési, valamint a felhőszolgáltatásoknál bővülő forgalomról számolt be, ráadásul pozitív kilátásokkal kecsegtető beruházási és bővítési terveket is közölt.
Az internetes hirdetések globális piacvezetőjéhez a pandémia miatt sokkal kevesebb turisztikai és szórakoztatóipari megrendelés futott be, ugyanakkor ezt bőven ellensúlyozta az online térbe átvándorolt kereskedők megnövekedett hirdetési hajlandósága.
Sundar Pichai vezérigazgató a gyorsjelentés publikálását követő elemző tájékoztatón hangsúlyozta, hogy a járvány idején különösen a kis- és középvállalkozói szektor talpon maradását segítették megújult szolgáltatásaikkal.
Az Alphabet „kiváló és kihívásokkal teli évet” hagyott maga mögött Ruth Porat pénzügyi igazgató szerint, aki jelezte, hogy a két számjegyű forgalombővülési tempóhoz tartani tudták magukat, így
2020-at 13 százalékos plusszal, 182,53 milliárd dolláros bevétellel zárták.
Igaz ennél „alacsony szintre” legutóbb 2009-ben, az előző gazdasági-pénzügyi világválság idején volt példa, akkor 8,5 százalékos bővülést mértek. A 40,27 milliárd dolláros éves adózott nyereség 17,3 százalékkal haladja meg a 2019-est.
A gigantikus beruházásokat nélkülöző, de költségcsökkentést érintő intézkedésekben dúskáló tavalyi évben történelmet írtak a készpénz felhalmozásban:
17 milliárd dollárt tapasztottak meglévő, 120 milliárd dolláros készpénztartalékukhoz, azaz a likviditással aligha lesz gondjuk.
És lesz forrás a bimbózó gazdasági konjunktúrával kecsegtető közeljövő fejlesztéseire is. Ruth Porat bejelentette, hogy a Google Cloud felhőszolgáltatásaiba invesztálnak, növelik adatközpontjaik számát és kapacitását, ugyanakkor a mesterséges intelligenciát egyre több szolgáltatásukba „csempészik” bele.
A felhőszolgáltatások piacán gyilkos verseny zajlik a szereplők között, a beruházás igényes ágazat egyelőre veszteséges. Itt üzemi szinten
a tavalyi negyedik negyedévben 1,24 milliárd dolláros mínuszról számoltak be, ezzel az éves veszteség 5,6 milliárdra nőtt, ami 21 százalékkal nagyobb a 2019-ben elszenvedettnél.
Ezzel szemben csak a negyedévben 15,5 milliárd dolláros adózott nyereséget produkált az Alphabet, 43 százalékkal többet az egy évvel korábbinál.
Az egy részvényre eső (EPS) profit 22,30 dollár lett, jócskán meghaladva a Refinitiv elemzői konszenzusában szereplő 15,95 dollárt.
Az Alphabet 23 százalékkal, 56,9 milliárd dollárra bővült negyedéves rekordforgalmának 81 százalékát a Google szállította.
A járvány miatt a felhőszolgáltatások iránt megugró kereslet a bázisnál 46 százalékkal több, 3,83 milliárd dollár bevételt hozott. A konszenzus 53,1 milliárdos bevételről szólt, míg a felhőből származó bevételeknél mindössze tízmillióval lőttek a valós szám alá – írja a Reuters.
A Google-nak azonban számos kockázati tényezővel kell számolnia, tükörsima haladásra aligha számíthat az idén, az ellene Európában, Ausztráliában és Észak-Amerikában folyó trösztellenes eljárások kimenetele ugyanis bizonytalan.
Az ausztrál online hirdetési piacon például 94 százalékos részesedést szerzett a cég, ám konfliktusba keveredett a helyi kormánnyal, miután törvénnyel kötelezik a tech óriásokat arra, hogy az általuk, illetve felhasználóik révén akár kivonatosan ismertetett médiatartalmak után fizessenek kattintásdíjat azok előállítóinak. A Google és a Facebook egyelőre ágál ez ellen és kivonulással fenyeget.
Odahaza a Biden-kormányzattal gyűlhet meg a bajuk, mivel az adatkezelési és a moderálási szabályok szigorítása az új amerikai elnök tervei között szerepel. Végül az online hirdetési piacon is egyre sűrűbben kell hátrafelé pillantgatniuk. Az eMarketer friss felmérése szerint a Google részesedése 30 százalékos lehet az év végére, a piackutató 18 százalékos hirdetési bevételbővülést, 117 milliárd dollárt vár tőlük, miközben az Amazon és az Alibaba dinamikusabban fejlődik, így apró lépésekben, de csökkentik lemaradásukat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.