BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Górcső alá vették a hazai fesztiválipart

A felnőtt magyar lakosság 60 százaléka vett már részt ilyen rendezvényen.

Két éven keresztül zajlott fesztivál-gazdaságtani kutatás európai uniós támogatásból a Budapesti Gazdasági Egyetemen (BGE). Solt Katalin, a kutatás vezetője szerint gyakorlatilag szűz területre léptek, miután az időközben nagyra nőtt magyarországi fesztiváliparról semmilyen átfogó, megbízható, hivatalos adatsort nem lehet találni. Miközben a Központi Statisztikai Hivatal rendszeresen közöl adatokat a moziba és színházba járásról, a fesztiválokról semmilyen gyűjtést nem végez, noha egy reprezentatív felmérés szerint

a felnőtt magyar lakosság 60 százaléka vett már részt ilyen rendezvényen.

A hatezer magyarországi fesztivál – kisebb-nagyobb falunap, piknik, zenei és gasztronómiai rendezvény és más, fesztiválként értelmezett program – ma már nagyobb gazdasági hatással bír, mint a legkisebb iparágak. A BGE kutatása során 14 ezer fesztiválozót, 1,1 ezer lakost, és – mélyinterjú keretében – 30 szervezőt kérdeztek meg az ország minden régiójából nonprofit és üzleti rendezvényekről.

Fotó: MTI/Nyikos Péter

A gazdasági hatásvizsgálat során azt nézték, hogy országos és megyei szinten mekkora jövedelmet, hozzáadott értéket és adóbevételt generál, valamint mekkora foglalkoztatást eredményez egy-egy fesztivál. Solt Katalin rámutatott, a társadalmi hatást, az életminőség változását, az élményszerűséget csak leírni tudják, számszerűsíteni nem, noha ez is mércéje a sikeres rendezvényeknek. A kutatás révén a teljes hazai fesztiválágazat hatáselemzésére alkalmas modellbe táplált számokból kiderült, hogy

a fesztiváltámogatásra költött minden forint 2,2 forintnyi GDP-bővülést generál.

A teljes cikket a Világgazdaság pénteki számában olvashatja

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.