Közeleg az ősz. A légi közlekedésben egyértelműen ezt jelzi, hogy lényegében majd mindennap lehet hallani arról, milyen új városokba juthatunk el Budapestről vagy Debrecenből az október végi téli menetrendváltás után.
Budapestet elsősorban a diszkont-légitársaságok határozzák meg, így érthetően az ő bejelentéseik mozgatják meg az utazási piacot. A téli menetrend ráadásul náluk egyértelműen a kísérletezés időszaka: a nyári – nem kis részben az utazási irodák által feltöltött – nyaralójáratok kiesése miatt felszabaduló kapacitásoknak keresnek új lehetőségeket. Ezek egyike a népszerű útvonalakon történő frekvenciabővítés (járatsűrítés), de nem egy esetben ennél kifizetődőbb új lehetőségek keresése. A repülőtér-üzemeltetők általában nagy kedvezményeket adnak az olyan desztinációkért, amelyeket nem repüli a konkurencia. A fapadosok így duplán jól járnak: egyrészt meglehet, hogy olyan területre tévednek, ahol jelentős lehet az ügyféligény, ráadásul az átlagosnál sokkal kedvezőbb költségek mellett működtethetik az adott járatot.
Az idén először a Wizz jelentette meg téli menetrendjét, amelyben számos újdonságot lehet találni. A légicég az eddigi hagyományos Luton mellett a közvetlen vasúti összeköttetéssel rendelkező London Gatwick repülőtérre is indít járatokat. Korábban a norvég fővárost az onnan 120 kilométerre lévő Oslo Sandefjord Torp repülőterén keresztül érhették el a Wizz utasai Budapestről, a repteret ma már csak lengyelországi és rigai indulással kínálja a cég. Ősztől Skandinávia második legforgalmasabb reptere, a városközponttól 50 kilométerre levő Oslo Airport a Wizz új budapesti célpontja.
Decemberben debütál a Budapest és Skócia fővárosa, Edinburgh közötti járat, így Glasgow mellett a második legnagyobb skót város is elérhető lesz,
A kínálatban megmarad a nyári menetrendben szereplő spanyol Castellón is.
Érdekes verseny bontakozik ki a két ultra low cost légicég, a Wizz és a Ryanair között a dél-ukrajnai Odessza tekintetében. Mind a két légitársaság repül majd ősztől a Fekete-tenger partjára. A két vetélytárs a Wizz indulásakor meglepő módon évekig ügyelt arra, hogy ne üzemeltessen párhuzamos járatokat, és eddig – legalábbis Budapestről – egy-egy üdülőhelyen kívül csak olyan többmilliós nagyvárosokba volt azonos járat, mint London vagy Róma. (A Wizz például Párizst nem viszi Pestről, aminek persze oka lehet az is, hogy a francia fővárost a Ryanair mellett az EasyJet és az Air France is kiszolgálja, az utóbbi ráadásul a kifejezetten fapadosokon szocializálódó fiatalok igény
eire szabott új generációs légitársasága, a Joon gépeivel repül Budapestre.) Olyan városokba, mint Odessza, nem volt még példa ilyen „egymásra repülésre”. Mind a két légitársaság kedden és szombaton repül Odesszába, ám míg a Wizz a reggeli járata után más repülőtérre is visz utasokat a Fekete-tenger mellől, és csak onnan visszatérve, délután indul újra Budapestre, addig a Ryanair klasszikus berepülő utat visz: a gép délben indul, majd 35 perc átpakolás után indul vissza Budapestre, s így 25 perccel hamarabb landol a Liszt Ferenc reptéren, mint a Wizz járata.
A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.