Jól jellemzi a fesztiválpiac bizonytalanságát, hogy hivatalos álláspontot egyelőre senki nem mer megfogalmazni, minden szereplő azt várja – itthon és külföldön is –, hogy milyen döntés születik a nagy nemzetközi sportesemények, koncertek, fesztiválok esetében. Meglépi-e egy több tízezres produkció, hogy oltáshoz köti a részvételt, ha igen, milyen formában, milyen feltételekkel – mondta a Világgazdaságnak Lobenwein Norbert fesztiválszervező, a Sziget, a VOLT Fesztivál, a Balaton Sound, a Mol Nagyon Balaton és az Akvárium Klub társtulajdonosa.
A többezres koncerteken és fesztiválokon biztonságos és működőképes megoldás az lehet, ha a beoltottság a részvétel feltétele, így lát csak esélyt arra, hogy „ne menjen a kukába ez a szezon is”.
Rengeteg a nyitott kérdés, a helyzet összetett, sok szempontot kell mérlegelni, például ha oltás nélkül lehet tömegbe menni, az sokakat visszatarthat, a félelem nem fog elmúlni egyik napról a másikra – hangsúlyozzák a piaci szereplők. Ha viszont a beoltottság a feltétel, azzal meg azokat zárják ki, akik bármi okból erre nem hajlandók, vagy nem oltathatják be magukat. Nagy kérdés az is, hogy mi van azokkal a fiatalokkal, akik nem szerepelnek az oltási tervekben, ugyanakkor a 18 év alattiakat nem szabad és nem is lehet kizárni a tömegrendezvényekről – mutatott rá Lobenwein Norbert.
További kérdéseket vet fel a programszervezés is, hiszen tavaly a fesztiválok, turnék lemondásakor rengeteg produkciót kötöttek át erre az évre, és sok újat is szerződtettek, bár ezeket még nem hirdették meg, és a jegyértékesítés sem indult be a Sziget, a VOLT, a Sound vagy a Strand esetében sem. Karácsony előtt rendszerint minden évben elkezdődik a kampány, most azonban nem akartak költeni erre, és a közönséget sem akarták arra biztatni, hogy ebben a bizonytalan időszakban vásároljon. Csaknem száz nemzetközi fellépőjük közül eddig még senki nem mondta le a koncertjét, és a nagy fesztiválok közül is csak a Glastonbury és az Ultra törölte az idei programját, ettől függetlenül Lobenwein Norbert biztos benne, hogy
turnék és fesztiválok egész sora lép vissza hamarosan.
Azokat az eseményeket, amelyek ezrével, tízezrével vonzanak más országokból turistákat, lehetetlennek tartja, hogy az idén megrendezik. A belföldi közönséget célzó programoknak jóval nagyobb az esélyük.
A tavaly kétszer is elmaradt Ördögkatlan Fesztivál idei időpontját kitűzték, de a jegyárusítást nem kezdték el, mert harmadszor már szeretnének biztosra menni – tudtuk meg Bérczes Lászlótól, a rendezvény társigazgatójától. Szeretnének biztonságos fesztivált szervezni, az ehhez szükséges beruházásokra is költenek majd, de szigorúbbak nem lehetnek, mint a központi előírások, nem követelhetnek oltási igazolványt például, ha arra más sem kötelezheti a látogatókat. Ugyanakkor egy olyan családi fesztiválon, ahol az előadások nagy része zárt térben zajlik, a részvétel nagyjából olyan kockázattal jár, mint a villamoson utazás.
A potenciális fesztiválközönség mindenesetre bizakodó, erre utal, hogy a decemberben rögtön pótdátummal, a júniusi mellett egy augusztusival meghirdetett 2021‑es Fishing on Orfűre a bérletek és a kempingjegyek fele már elkelt, minden előadó és közreműködő vállalta, hogy mindkét dátumon rendelkezésre áll – közölték a Világgazdasággal a szervezők, akiknek az oltásigazolással kapcsolatban nincs még hivatalos állásfoglalásuk.
A Music Hungary Szövetség, a Magyar Fesztivál Szövetség és a Magyarországi Rendezvényszervezők és -szolgáltatók Szövetségének kezdeményezésére összeállt egy szakértői javaslatcsomag a kulturális, turisztikai, vendéglátós, rendezvényszervező-ágazatok megmentésére. Ennek értelmében az ágazatok által 2019-ben az államkincstárba befizetett adó összegéig nyújtanának egyszeri, vissza nem térítendő támogatást azoknak vállalkozásoknak, amelyeknek az árbevétele a pandémia miatt legalább 50 százalékkal kevesebb volt az előző évi, márciustól márciusig tartó időszakinál. A támogatás számítási alapja az elvesztett árbevétel 20 százaléka lenne. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.