BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A szálláshely-szolgáltatók a legoptimistábbak a turizmusban

A szálláshely-szolgáltatásban már megközelítette a mindenkori legmagasabb értékét a Turizmus Konjunktúra Index, a vendéglátásban azonban a pozitív elmozdulás ellenére még mindig nem érte el a semleges szintet januárban. Az elmúlt három hónapban átlagosan 11 százalékkal emeltek árat az ágazati szereplők, noha költségeik ebben az időszakban 22 százalékkal nőttek.

Januárban erősen javultak a turisztikai cégek várakozásai – ezt tükrözi a Turizmus Konjunktúra Index, amelynek értéke az év első hónapjában 9 ponttal plusz 3 pontra nőtt, és 21 ponttal haladja meg az egy évvel ezelőtti értékét.

Attractive,Woman,Registering,On,Arrival,In,Hotel
A legoptimistábban a szálláshely-szolgáltatók látják a jövőt most.
Fotó: Shutterstock

A következő három hónapban az előző év azonos időszakához képest a szállásadók 53 százaléka növekedést, 15 százalékuk pedig visszaesést vár a vendégéjszakák számában. Ugyanekkor a vendéglátásban működők 29 százaléka várja a vendégforgalom növekedését az előző év azonos időszakához képest, míg 27 százalékuk visszaesést vetít előre. Az egyéb turisztikai szektorban ezek az arányok 33 százalékot, illetve 6 százalékot mutatnak – tudtuk meg.

Enyhén javulónak érzékelik az ágazat szereplői a helyzetüket, 

az index mérésének kezdete óta a második legnagyobb növekedést regisztrálták januárban.

A szálláshely-szolgáltatásban jelentősen nőtt az index, megközelítette a mindenkori legmagasabb értékét, míg a vendéglátásban közepes mértékben, az egyéb turisztikai szektorban pedig kismértékben emelkedett. 

 

 

A vendéglátásban a pozitív elmozdulás ellenére még mindig nem érte el a semleges szintet az index,

amely a nullapont felett legutóbb 2022. júniusban állt.

Összességében a TKI index januárban magasabb volt a GKI által az EU számára végzett konjunktúrakutatásában mért szolgáltatási szektor konjunktúraindexénél (mínusz 1 pont). Emellett meghaladta a nemzetgazdasági átlagot képviselő GKI üzleti bizalmi indexet (mínusz 8 pont), valamint jelentősen meghaladta az építőipar (mínusz 17 pont) és a kereskedelem (mínusz 16 pont) indexét. 

Waiter,Laying,Tables,In,Empty,Restaurant
A vendéglátósok TKI-értéke jó ideje mínuszban van, de már a semleges szinthez közelít.
Fotó: Shutterstock

A turisztikai cégek 63 százaléka a működési költségek növekedéséről számolt be az elmúlt három hónapra vonatkozóan, a költségnövekedés átlagosan 22 százalékot tett ki. A cégek 56 százaléka számolt be arról, hogy a szolgáltatási árai növekedtek az elmúlt három hónapban.

Az áremelkedés átlagosan 11 százalékot tett ki, ezáltal a működési költségek és a szolgáltatási árak emelkedése közötti olló januárban kissé kinyílt.

Kik mérnek és mit?

A Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (Vimosz) a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen havi gyakorisággal méri a turizmusban a konjunktúra várható alakulását és publikálja a Turizmus Konjunktúra Indexet, a piac és a közvélemény számára ezzel biztosítva információt a közeljövőben várható trendekről. A TKI index mínusz 100 és plusz 100 közötti skálán mozog.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.