A közelmúltban írták alá azt a megállapodást a franciaországi székhelyű Airbusszal, amelynek alapján a Wizz Air 146 új repülőt szerez be. Miért épp most hozták tető alá az üzletet?
Az amerikai Indigo Partners befektetési társaság, amely másik három légitársaság mellett a Wizz Airben is érdekelt, úgy látja, hogy most érett meg az idő erre a rekordméretű megrendelésre. Az Indigo Partners összesen 430 repülőt rendelt, amiből a legnagyobb rész a Wizz Airhez kerül, de az amerikai Frontier, a mexikói Volaris és a chilei JetSmart légitársaság is kap a gépekből. Ekkora volumenű megrendelésre egyébként még soha nem volt példa az iparágban. A másik oldalról nézve, a gyártóknak éppen megrendelésekre volt szükségük, és az említett mennyiség érthetően felkeltette az érdeklődésüket. Tehát a szállítónak és a megrendelőnek egyaránt kedvező pillanatban született meg az üzlet az Airbusszal.
A pályázaton egyébként az Airbus mellett az amerikai Boeing is részt vett.
Mikor érkeznek a gépek?
A Wizz Air flottája 87 gépből áll, a most vásárolt A320neo családba tartozó gépek első darabjai 2022-ben állhatnak forgalomba nálunk, az utolsók pedig 2026-ban érkeznek. De közben is gyarapszik a gépparkunk, hiszen korábbi megállapodások alapján is folyamatosan érkeznek újabb gépek, aminek eredményeként jövő májusra a Wizz Air flottája már száz repülőgéppel üzemel. Az Airbusszal 2015-ben megkötött megállapodás szerint 2019 és 2024 között 110 új repülő érkezik a Wizz Airhez, tehát a flotta a következő években az iparági átlag felett bővül. Persze az új repülőgépek érkezésével párhuzamosan több gépet ki is vonunk a flottából. De mindent egybevetve, a következő kilenc évben több mint háromszorosára, 282-re nő a flottánk mérete.
Túl azon, hogy pénzügyi szempontból jó időben született a beszerzésre vonatkozó megállapodásuk, jelentős optimizmusról is árulkodik. Milyen területen számítanak piacbővülésre?
A Wizz Air több mint 550 útvonalat kínál 28 bázisról 43 ország 144 desztinációjára. Azt feltételezzük, hogy továbbra is jelentős piaci érdeklődés lesz a szolgáltatásaink iránt, és döntően a jelenlegi piacainkon akarunk tovább növekedni. Az új rendeléssel a légitársaság képes lesz fenntartani átlagon felüli növekedési ütemét Európában és a kontinensen túl is. Mindeközben a neo típusokkal tovább csökkennek a cég üzemeltetési költségei, ezen keresztül a jegyárak, így növelni tudjuk a légi utazás iránti keresletet. Azzal számolunk, hogy a jövő március végén záruló pénzügyi évünkben 30 millió utast szállítunk az egy évvel korábbi mintegy 24 millió után. Amikor pedig már háromszáz gépet üzemeltetünk, utasaink száma elérheti a százmilliót. Ahogyan a gépek, úgy az alkalmazottak száma is mintegy háromszorosára nő majd terveink szerint a következő kilenc évben, és elérheti a tízezret. Alkalmazottjaink körülbelül 90 százaléka légiutas-kísérő és pilóta.
Épp az utóbbi kör utánpótlása okozhat problémát.
Mivel a Wizz Air sokakat vonzó cég, egyre magasabb színvonalú munkaerőt tudunk elérni. Az adminisztratív területekre könnyen toborzunk munkatársakat, és miután a légitársaság jól fizető állást kínál a légiutas-kísérőknek is, az ő megtalálásuk sem okoz gondot. Az utánpótlás terén valóban a pilóták jelentik a szűk keresztmetszetet, hiszen ők európai szintű globális erőforrásnak tekinthetők. Egyre többet kell befektetnünk ezen a területen, speciális infrastruktúrát kell fenntartanunk és fejlesztenünk. Ennek megfelelően alakítottuk ki saját eszköztárunkat, ezért működtetünk például szimulátorközpontot, és veszünk részt a kadétképzésben is.
Az Air Berlin közeli csődjét egyedi történetnek tartja, vagy általános a jelenség?
Semmiképp sem tekinthető egyedi esetnek, már csak azért sem, mert az Air Berlin mellett a közelmúltban az angol Monarch Airlines is leállt, és megítélésem szerint további csődök várhatók. Rengeteg irracionális magatartás tapasztalható a piacon. Ennek egy része politikai indíttatású, aminek következtében több nemzeti légitársaságot is inkubátorban tartanak, de magánbefektetői körben szintén vannak irracionális elemek, ezek vezettek az Air Berlin és a Monarch Airlines csődjéhez is. A piac kezelni fogja ezeket a kérdéseket, és ahogyan az Egyesült Államokban is, ahol a korábbi több tucat légitársaságból mára négy meghatározó cég maradt, úgy Európában is folytatódik a már korábban elindult konszolidáció. Messze van még a vége ennek a folyamatnak.
Ön kapta az EY Az év üzletembere díjat. Mit jelent ez önnek?
Ez számomra nem ego kérdése. A díjat a csapat munkájának tulajdonítom, mindenkinek része van benne. Engem az motivál, hogy az általam vezetett csapat milyen elismerésben részesül, és legfőképpen azért örülök ennek a díjnak, mert a csapatunk munkáját ismeri el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.