BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Drasztikusan nő a járatkésések száma Európa légterében

A légi utazási piacon súlyos problémákat okoz a kapacitáshiány és a légtér túlzsúfoltsága: két év alatt duplájára nőttek a járatkésések. A szervezett utasoknak a járatkésésekért járó kártérítését az utazási irodák járják ki a légitársaságoknál az új uniós szabályok szerint.

A nyári szezonban megszaporodtak a járatkésésekkel kapcsolatos hírek, azok a tudósítások, amelyek arról számoltak be, hogy utasok nyári pihenését keserítette meg az, hogy útjukat nem tudták időben elkezdeni, vagy épp a hazautazásban keletkeztek súlyos fennakadások.

A hazai utaztatók ma kettős szorításban vannak:

  • egyrészt nagyon szűkek a leköthető kapacitások, mivelhogy a légitársaságok – s közöttük elsősorban a charterutakat is vállaló légi szállítók – a nyári szezonban nem számíthatnak a típushiba miatt földre parancsolt Boeing 737 MAX gépekkel.
  • Másrészt a kieső gépek nélkül is rendkívül tömött az európai légtér, ezért a csúszások ma már nem rendkívülinek, inkább megszokottnak mondhatók.
  • A légi forgalmi statisztikákat közlő Eurocontrol adatai szerint még a nyár előtt, májusban a légi járatok együttesen 76 ezer percet késtek Európában, ami kétszerese a 2017-ben mértnek.

    Fotó: Móricz-Sabján SImon

    A járatok 21,8 százaléka 15 percnél nagyobb késéssel érkezett meg, ez 0,6 százalékkal magasabb érték a 2018-ashoz képest.

    A késések zöme a szűkös légtérkapacitásokkal és a légi forgalmi irányítók létszámhiányával, túlterheltségével volt összefüggésben. Májusban egyébként Európa felett naponta átlagosan 31 800 járat közlekedett, 1,1 százalékkal több, mint egy évvel korábban.

    A felmérést közlő Airportal.hu szerint a magyar HungaroControl által ellenőrzött európai szektorban jegyezték fel az ötödik legtöbb késést: májusban 4400 percet regisztráltak, ami egy járatra vetítve 1,92 percet tesz ki, szemben az egy évvel korábbi 0,61-dal. (Tegyük hozzá: a Liszt Ferenc repülőtér egész májusban csak egy kifutópályával üzemelt a 2. pálya felújítása miatt.)

    A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatja

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.