Egyre meghatározóbb a magyarországi kiskereskedelemben a grillszezon – derült ki a Világgazdaság érdeklődésére a Nielsen által közölt adatokból. A piackutató cég arról tájékoztatta lapunkat, hogy a grillkolbász iránti kereslet tavaly 19 százalékkal, 2,3 milliárd forintra nőtt, de jelentősen megugrott a grillfűszer és a grillsajt értékesítése is. Előbbi szegmensnél 26 százalékos növekedéssel, 518 millió forintosra duzzadt a piac, utóbbinál pedig 58 százalékos bővüléssel, 739 millió forintra emelkedett a teljes bolti eladás. A grillszezonnal összefüggésben kolbászból több mint ezer tonnát, fűszerből 695, sajtból pedig 290 tonnát értékesítettek országszerte az elmúlt évben.
A grillkolbász-eladások 51 százaléka mögött a szupermarketeket és diszkontokat egyaránt magában foglaló, 401–2500 négyzetméteres egységek álltak tavaly a Nielsen adatai szerint, a grillfűszerek esetében viszont a nagyobb, 2500 négyzetméter feletti üzletek az értékesítés legfontosabb helyszínei (44 százalék). A kolbászárak hullámoztak a grillszezon során, a fűszer viszont folyamatosan drágult, tavaly június-júliusban már 5490 forintba került átlagosan egy kilogramm grillfűszer-keverék. Az eladás jellemzően a késő tavaszi–nyári hónapokra, májustól augusztusra koncentrálódik, a teljes grillkolbász-forgalom 78 százaléka esik a főszezonra, ugyanez az arány a grillfűszereknél 55 százalék.
A grillszezon kapcsán a Tesco hangsúlyozta: a hipermarketnél a csemegeosztály (csomagolt húsáruk) forgalma meghaladta az 500 millió forintot, s a grillezéshez kapcsolódó friss húsok értékesítési volumene is megközelítette ezt az értéket a február végén zárult 2016–17-es üzleti évben. Az áruházlánc azt is kiemelte, hogy dinamikusan fejlődő szegmens a grillsajtoké, a szezon május közepétől szeptember végéig tart, ekkor az év többi hónapjához képest duplázódik a termékkategória forgalma. A 2016–17-es üzleti évben közel 100 millió forintos árbevételt realizált a grillsajtokat tekintve a Tesco, a 2017–18-as üzleti évben pedig több mint másfélszeres növekedést vár.
Az Auchan kommunikációs menedzsere, Adorján Abigél elmondta: 19 magyarországi áruházukban a grillsajtok forgalma átlagosan 75 százalékkal nőtt tavaly. További fejlődéssel számolnak idén ebben a kategóriában, de a vásárlók nemcsak a szezonban keresik a szóban forgó termékeket, hanem októbertől márciusig is, hisz a konyhában is könnyen elkészíthetők. Emellett az üzletlánc hétféle saját márkás grillkolbászt vezetett be április elején, ezek kiemelt, 92 százalékos hústartalmuk és különleges fűszerezésük miatt lehetnek a nyár slágerei.
A saját húsüzemmel rendelkező Spar szerint a tavalyi kismértékű forgalmi csökkenés ellenére még mindig a pácolt húsok a legkedveltebbek, így a magyaros sertéskaraj, a fokhagymás sertéstarja, a pikáns sertésoldalas, de a csevapcsicsa és a sajtos grillkolbász is népszerű. A prémiumkategóriás termékek szerepe egyértelműen erősödött a piacon, főleg az érlelt és friss marhasteak eladása nőtt. A kapcsolódó non-food termékek szezonja júniusban kezdődik az Interspar és egyes kiemelt Spar üzletekben. Elsősorban faszenet, brikettet, grillbegyújtó olajat, valamint grillkiegészítőket – fogókat, nyársakat, alumínium grilltálcákat – keresnek a vásárlók.
A Lidl is több éve fordít kiemelt figyelmet a grillezés időszakára, választékában a sertésből és a szárnyasokból készült konyhakész termékek is megtalálhatóak. Az áruházlánc tapasztalatai szerint reneszánszát éli a bográcsozás, igen keresettek a zománcozott bográcsok, gázzsámolyok és bográcsállványok. Évről évre egyre jelentősebb forgalmat képviselnek a grillezéshez kapcsolódó élelmiszerek és kiegészítő termékek a CBA-nál is Fodor Attila szerint. A kommunikációs igazgató kiemelte: tavasz végétől egészen a hidegebb időjárás beköszöntéig jelentős az igény ezekre az árucikkekre.
Bővül a grillezők és a kerti bútorok kereslete is
A grillek eladásából származó bevételeit 30 százalékkal növelte tavaly a Praktiker Kft., amely idén további bővülésre számít – közölte Nagy Szilvia, a cég kategóriamenedzsere. Kifejtette, hogy erősödik a gázgrillek, illetve a faszenes változatok iránti kereslet. A kisebb sütőfelületű faszenesek forgalma stagnál, ugyanakkor továbbra is népszerűek a betongrillek. A Praktiker választékában mintegy 30-féle grill és 60-70 kiegészítő található meg, a 40 ezer forintos grillezők a legkelendőbbek. A kerti bútorok eladása is megugrott 25 százalékkal tavaly, idén újabb 15 százalékos növekedést szeretne elérni a társaság. Ebben a szegmensben kimondottan erős volt a márciusi szezonnyitás, ami a kedvező időjárásnak és a bővülő termékportfóliónak tudható be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.