A termékek és szolgáltatások összes értékesítésének nettó árbevétele 199,6 milliárd forintra csökkent tavaly az egy évvel korábbi 203,9 milliárdról – derült ki a Magyar Posta éves beszámolójából.
A vállalat üzemi eredménye 12 milliárd forintról 5,3 milliárdra esett, adózott eredménye viszont 145 millió forintról 425 millióra emelkedett. A főbb tevékenységeket külön-külön vizsgálva a levéltermékek belföldi forgalma 81,5 milliárd forintról 83,4-re nőtt, a pénzforgalmi szolgáltatásoké viszont 51,8 milliárd forintról 49,4 milliárdra apadt.
A logisztikai termékek térnyerése az elmúlt évben is folytatódott, az ebből a tevékenységből származó bevételek a 2019-es 24,2 milliárd forintról 29,6 milliárdra ugrottak, ugyanakkor a pénzügyi szolgáltatások értékesítése lényegében megfeleződött:
a bázisidőszak 11,3 milliárdos bevételéből mindössze 5,5 milliárd forint maradt. Eközben a nemzetközi levéltermékekre és nemzetközi logisztikai termékekre épülő exportárbevétel 13,2 milliárd forintról 14 milliárdra kúszott fel. Érdekesség, hogy országonkénti bontásban a legtöbb bevételt Kína után a lengyel és a cseh piac generálta.
A járványhelyzet a legtöbb vállalkozás esetében kockázatokat hozott elsősorban bevételi szempontból, ám figyelembe véve a Magyar Posta széles körű ügyfélbázisát, a postai szolgáltatásokra vonatkozó kereslet stabilnak, kiszámíthatónak mondható
– olvasható a kiegészítő mellékletben. A logisztikai piacon évek óta zajló forgalomnövekedés tavaly is folytatódott. A társaság szerint a forgalomemelkedés a gazdasági növekedésnek és az elektronikus kereskedelem térhódításának az eredménye. Mind a kiscsomagok, mind a fuvarozás és a raklapos szállítás területén dinamikus volt a bővülés. Az állami cég innovatív megoldások bevezetése mellett megőrizte korábbi részesedését a növekvő csomaglogisztikai piacon, ezért a forgalombővülésnek megfelelően az árbevétel is emelkedett. Emellett azonban a pénzforgalmi szolgáltatáson belül a hagyományos postai pénzforgalmi szolgáltatások – például a készpénzátutalási megbízás – volumene és forgalma is csökkenő tendenciát mutat a koronavírus-járvány miatt, amit tavaly nem tudtak ellensúlyozni az egyéb pénzforgalmi szolgáltatásból származó bevételek sem.
A kieső bevételekkel és megnövekedett költségekkel járó elmúlt év után az idén újra növekedési pályára állhat a Magyar Posta
– erről a Figyelőnek adott interjúban beszélt Schamschula György, a társaság vezérigazgatója. A lapnak úgy értékelt, hogy egyetemes szolgáltatóként az infláció mértéke ad keretet az áremelésnek, a logisztikában pedig a piaci verseny. A Covid-intézkedések miatt 2020 külön fejezet volt, de az a cél, hogy a 2021-es költségbázisuk ne lépje túl a tavalyelőtti szintet, miközben újra növekvő pályára állítanák az értékesítési árbevételt. A bővülés motorja az MPL Plusz programmal megtámogatott csomagüzletág lehet, de a hatékonyságnövelésben a gépesítés és az IT-fejlesztések mellett kulcsszerep juthat a szolgáltatópartneri rendszernek is. Míg korábban önmagában a postai feladatok partneri működtetésbe adása volt az együttműködések tárgya, most már a partner a bevételtermelő alaptevékenysége mellett nyújtja a postai szolgáltatást. Ez nemcsak az árbevételt és az ügyfélforgalmat növeli, hanem mérethatékony és fenntartható modellt is képviselhet.
A társaság átlagos állományi létszáma a 2019-es 28 872-ről a múlt évre 27 532-re csökkent, a bérköltség viszont nőtt, 100,4 milliárd forintról 104,3 milliárdra. Teljes munkaidőben 22 759 főt foglalkoztatott tavaly a Magyar Posta, közülük 12 299-en tartoztak a szellemi, 10 460-an pedig a fizikai állományba. A hat-hat tagú igazgatóság és felügyelőbizottság tiszteletdíja 2020-ban 29,4, illetve 20,4 millió forint volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.