A Linde Magyarország telephelyén bemutatták az ország első mobil hidrogén üzemanyagtöltő berendezését, továbbá hidrogénhajtású raktári munkagépeket, motorcsónakat, sőt, egy Toyota Mirai-t is, amely év végi szállítással már rendelhető.
Szintén az év végén hazai gyártású, hidrogén üzemanyagcellás busz is készül
– fedte fel a bemutatón Palkovics László innovációs és technológia miniszter, de további részleteket nem közölt.
A hidrogén zöld üzemanyag, mert az égetésekor csak víz és némi hő keletkezik, akkor pedig még zöldebb, ha megújuló energiaforrás használatával állítják elő. Éppen ezért az ipari, energiatermelési és közlekedési célú használata hangsúlyos eleme a magyar iparpolitikának. Egy éve elkezdődött az ország hidrogén stratégiájának kidolgozása is, a dokumentum a jövő héten kerül a kormány elé.
Palkovics László konkrét példákat is hozott a hidrogén lehetséges használatára. Az iparban többek között a Dunaferr és a hazai cementgyárak széndixod-kibocsátását csökkenthető jelentősen a hidrogén bevetésével. Keverhető hidrogén a a vezetékes gázhoz is – ha igazak azok a megállapítások, amelyek szerint a ez biztonsággal megtehető 5-10-15 százalékos arányban –, és akkor ez is egy út a fűtéshez kapcsolódó széndioxid kibocsátás csökkentéséhez.
A hazai széndioxid-kibocsátás fele a fűtéshez köthető.
A kormány elvárásai azonban a közlekedés területén a legnagyobbak. A másfél éve készült hazai buszstratégia még azt mondta ki, hogy 2022-től a 25 ezer fősnél nagyobb városokban már csak elektromos hajtású buszok helyezhetők üzembe, de e megfogalmazás technológia fejlődése miatt már megváltozott: nem csak elektromos, hanem általában véve emissziómentes járművek vethetők be.
Néhány napja továbbá azért módosították a hibrid motorvonatok beszerézésének kiírását is,
hogy a járművek ne dízelüzeműek, hanem például üzemanyagcellásak legyenek.
Palkovics László szerint azonban a hidrogén talán az energiatárolásban használható a leginkább. Most ugyanis a Paksi Atomerőmű felesleges áramát olcsón exportáljuk Ausztriába, ahol azt már tudják tárolni, majd drágán visszavásároljuk. A fotovoltaikus kapacitások lendületes bővülésével az ország még jobban rá lesz az áramtárolási megoldások kifejesztésére utalva. Végül terítéken van magának a hidrogénnek tárolása is, már erre is indult kísérleti projekt.
A korábbi bejelentések szerint a nyár végén gördülhet ki a ráckevei Goldi Mobility Kft. műhelyéből a 18 méter hosszú, GOLDiON H18 névre keresztelt csuklós hidrogénbusz. A várakozások szerint ez lehet az első ilyen konstrukció Európában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.