A Danone-nál megjelent aktivista befektetők véleményét nem lehet lesöpörni az asztalról, hiszen az Artisan Partners például szisztematikus részvényvásárlásaival immár a harmadik legnagyobb tulajdonos a cégben a maga 3 százalék feletti pakettjével.
A gyenge megtérülést, alacsony marzsokat és nyomott árfolyamot kifogásoló amerikaiak a napokban találkoznak a cég felső vezetésének megbízottaival, s ahogy aktivista befektetőktől elvárható, kész és radikális javaslataik vannak az üzletmenet feljavítására.
Egyelőre két független igazgatósági tag puhatolja ki az Artisan szándékait, kizárva a közvetlen konfrontáció lehetőségét. A beszállásukat a múlt héten hivatalosan is elismerő amerikaiak nyílt levélben kezdeményezték az elnöki és a vezérigazgatói poszt szétválasztását, tisztázva ezzel a felelősségi köröket. Nincsenek ezzel egyedül, hiszen a múlt hónapban a részesedésének nagyságát eddig fel nem fedő (az csak 5 százalék felett kötelező), brit befektetési társaság, a Bluebell kezdeményezte Emmanuel Faber menesztését és feladatainak megosztását. Faber 2014 óta irányítja a céget, s 2017-től már saját főnöke is egyben, akkor nevezték ki elnökké. A fő rivális svájci Nestlével vívott konkurenciaharcban tavaly mind a forgalmát, mind a marzsait tekintve alulmaradt a Danone, s eközben árfolyama is 30 százalékot zuhant, ami a cégvezetés kompetenciájának és felelősségének a kérdését is felveti, nem szólva a stratégiai irány helyességéről.
Az amerikaiak ezt a gyenge árfolyamot kihasználva építették fel a pakettjüket. A szédelgő árfolyamnak az Artisan fellépése adott egy 3 százalékos löketet, jelezve egyébként, hogy más részvényesek oldaláról is lenne igény a hatékonyságot célkeresztbe állító stratégiaváltásra.
A Danone mentségére szolgál, hogy a francia vendéglátó-szektor rendkívül súlyos korlátozások közepette dolgozott – ha tudott – tavaly a járvány miatt, s ez az élelmiszeripar számos területén otthonosan mozgó vállalat eladásaira is negatívan hatott. Nem így lett volna, ha innovációra többet fordított volna a társaság, és termékpalettáját hatékony marketinggel támogatta volna – az Artisan szerint.
A Danone a kritikákra múlt csütörtökön egy bizottság felállításával válaszolt, amelynek a stratégiai tervezésre kell összpontosítania. A novemberben meghirdetett kétezres leépítés és portfóliótisztítás sok eredményt nem hozott még. Megjegyezték, hogy a menedzsmentben volt is, lesz is mozgás, de Faber helyzetére nem tértek ki. Lenne is alkalmas személy a pótlására, például Jan Bennink, aki egykor a Danone frissáru-üzletágát igazgatta, ám ő most a barikád túloldalán áll, és az Artisant látja el tanácsokkal, de pár éve még a Nestlénél hasonló módszerrel „beépülő” Third Pointot s annak aktivista vezetőjét, Daniel Loeböt képviselte.
Akkor a 3,5 milliárd dollárt az alulértékelt Nestlé-részvényekbe fektető befektetési alap részben célt ért, a világ legnagyobb élelmiszeripari vállalata profiltisztítást hajtott végre, megszabadult ballasztjaitól, s egészséges növekedési pályára állt.
Loeb azonban kevés volt ahhoz, hogy rábírja a Nestlét a L’Oréalban lévő 23 százalékos részesedésük eladására és a bevétel szétosztására. Az aranytojást jelentő, a nehéz időkben is megbízhatóan profitot szállító kozmetikai óriás 23 százalékos, ma már 45,8 milliárd dolláros értéket képviselő pakettje érintetlen maradt.
Az Artisan a többi között a francia közétkeztetési cégben, a Sodexóban és a svájci gépgyártó ABB-ben is próbálkozik a nagygenerállal, míg a Bluebell a Hugo Bossnál és az olasz Mediobancánál szervez palotaforradalmat. Az aktivisták nem mindig járnak sikerrel, példa erre a családi likőrgyártó Pernod Ricard, amelynél Paul Singer Elliot Capital Managementje jelent meg 2018-ban, majd távozott rövid úton, igaz, a kikényszerített változtatásoknak köszönhetően nyereséggel.
A Nestlé 4,3 milliárd dollárért eladja észak-amerikai ásványvíz-portfóliójának gyengébben teljesítő, a helyi piacra termelő elemeit a One Rock Capital Partners és a Metropoulos & Co befektetési társaságnak. Az átadott márkák között szerepel a Pure Life, a Poland Spring, a Deer Park, az Ozarka, az Ice Mountain, a Zephyrhills, az Arrowhead és a Splash, valamint az irodákat tartályos vízzel és üdítőkkel ellátó ReadyRefresh nevű leánycég. A svájciak a világmárkáikhoz viszont ragaszkodnak, így a Perrier, az S. Pellegrino és az Acqua Panna amerikai értékesítési joga náluk marad.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.