BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Palotaforradalom a Danone-nál

Izgalmas időszak elé néz a Danone, a világ legnagyobb tejipari vállalatánál ugyanis befolyást szereztek aktivista befektetők, hogy felrázzák a szerintük félremenedzselt francia céget, amely pénteken közli 2020-as eredményeit.

A Danone-nál megjelent aktivista befektetők véleményét nem lehet lesöpörni az asztalról, hiszen az Artisan Partners például szisztematikus részvényvásárlásaival immár a harmadik legnagyobb tulajdonos a cégben a maga 3 százalék feletti pakettjével.

A gyenge megtérülést, alacsony marzsokat és nyomott árfolyamot kifogásoló amerikaiak a napokban találkoznak a cég felső vezetésének megbízottaival, s ahogy aktivista befektetőktől elvárható, kész és radikális javaslataik vannak az üzletmenet feljavítására.

Egyelőre két független igazgatósági tag puhatolja ki az Artisan szándékait, kizárva a közvetlen konfrontáció lehetőségét. A beszállásukat a múlt héten hivatalosan is elismerő amerikaiak nyílt levélben kezdeményezték az elnöki és a vezérigazgatói poszt szétválasztását, tisztázva ezzel a felelősségi köröket. Nincsenek ezzel egyedül, hiszen a múlt hónapban a részesedésének nagyságát eddig fel nem fedő (az csak 5 százalék felett kötelező), brit befektetési társaság, a Bluebell kezdeményezte Emmanuel Faber menesztését és feladatainak megosztását. Faber 2014 óta irányítja a céget, s 2017-től már saját főnöke is egyben, akkor nevezték ki elnökké. A fő rivális svájci Nestlével vívott konkurenciaharcban tavaly mind a forgalmát, mind a marzsait tekintve alulmaradt a Danone, s eközben árfolyama is 30 százalékot zuhant, ami a cégvezetés kompetenciájának és felelősségének a kérdését is felveti, nem szólva a stratégiai irány helyességéről.

Fotó: Alexey Kudenko / Sputnik / Sputnik / AFP

Az amerikaiak ezt a gyenge árfolyamot kihasználva építették fel a pakettjüket. A szédelgő árfolyamnak az Artisan fellépése adott egy 3 százalékos löketet, jelezve egyébként, hogy más részvényesek oldaláról is lenne igény a hatékonyságot célkeresztbe állító stratégiaváltásra.

A Danone mentségére szolgál, hogy a francia vendéglátó-szektor rendkívül súlyos korlátozások közepette dolgozott – ha tudott – tavaly a járvány miatt, s ez az élelmiszeripar számos területén otthonosan mozgó vállalat eladásaira is negatívan hatott. Nem így lett volna, ha innovációra többet fordított volna a társaság, és termékpalettáját hatékony marketinggel támogatta volna – az Artisan szerint.

A Danone a kritikákra múlt csütörtökön egy bizottság felállításával válaszolt, amelynek a stratégiai tervezésre kell összpontosítania. A novemberben meghirdetett két­ezres leépítés és portfóliótisztítás sok eredményt nem hozott még. Megjegyezték, hogy a menedzsmentben volt is, lesz is mozgás, de Faber helyzetére nem tértek ki. Lenne is alkalmas személy a pótlására, például Jan Bennink, aki egykor a Danone frissáru-üzletágát igazgatta, ám ő most a barikád túloldalán áll, és az Artisant látja el tanácsokkal, de pár éve még a Nestlénél hasonló módszerrel „beépülő” Third Pointot s annak aktivista vezetőjét, Daniel Loeböt képviselte.

Akkor a 3,5 milliárd dollárt az alulértékelt Nestlé-részvényekbe fektető befektetési alap részben célt ért, a világ legnagyobb élelmiszeripari vállalata profiltisztítást hajtott végre, megszabadult ballasztjaitól, s egészséges növekedési pályára állt.

Loeb azonban kevés volt ahhoz, hogy rábírja a Nestlét a L’Oréalban lévő 23 százalékos részesedésük eladására és a bevétel szétosztására. Az aranytojást jelentő, a nehéz időkben is megbízhatóan profitot szállító kozmetikai óriás 23 százalékos, ma már 45,8 milliárd dolláros értéket képviselő pakettje érintetlen maradt.

Az Artisan a többi között a francia közétkeztetési cégben, a So­dexóban és a svájci gépgyártó ABB-ben is próbálkozik a nagygenerállal, míg a Bluebell a Hugo Bossnál és az olasz Mediobancánál szervez palotaforradalmat. Az aktivisták nem mindig járnak sikerrel, példa erre a családi likőrgyártó Pernod Ricard, amelynél Paul Singer Elliot Capital Managementje jelent meg 2018-ban, majd távozott rövid úton, igaz, a kikényszerített változtatásoknak köszönhetően nyereséggel.

Szűkíti észak-amerikai portfólióját a Nestlé

A Nestlé 4,3 milliárd dollárért eladja észak-amerikai ásványvíz-portfóliójának gyengébben teljesítő, a helyi piacra termelő elemeit a One Rock Capital Partners és a Metropoulos & Co befektetési társaságnak. Az átadott márkák között szerepel a Pure Life, a Poland Spring, a Deer Park, az Ozarka, az Ice Mountain, a Zephyrhills, az Arrowhead és a Splash, valamint az irodákat tartályos vízzel és üdítőkkel ellátó ReadyRefresh nevű leánycég. A svájciak a világmárkáikhoz viszont ragaszkodnak, így a Perrier, az S. Pellegrino és az Acqua Panna amerikai értékesítési joga náluk marad.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.