BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Válságban is jól megy a faktoring

Bár a magyarországi faktorált forgalom 13 százalékkal bővült 2020-ban, a Magyar Faktoring Szövetség adatai szerint koncentráció figyelhető meg az ügyfelek körében.

A Magyar Faktoring Szövetséghez tartozó társaságok tavaly 3226 milliárd forint értékben kötöttek fak­toring­szerződést partnereikkel, ez 13 százalékkal nagyobb érték a 2019-esnél a szövetség összesítése szerint. Csáki Ferenc, a faktoringszövetség elnöke, a piacvezető OTP faktroringüzletágának vezetője emlékeztet: a problémás években a korábban a fakto­ring fő célpiacának számító mikro-, kis- és középvállalatok jutnak túl a legnehezebben a gazdálkodási problémákon, s ezért ilyenkor csökken a súlyuk a faktoringon belül. Ezt alátámasztja az is, hogy

2019-hez képest megfeleződött a mikro- és a középvállalatok által generált faktoringforgalom: a mikrovállalkozások a 2019-es 316 milliárd forint után tavaly csak 168,5 milliárd forintot tudtak felmutatni, míg a középvállalkozások esetében 1353 milliárd forintról 689 milliárd forintra korrigált vissza a forgalom.

Csáki Ferenc szerint az elmúlt években mind több nagyvállalat felfedezte fel a faktoringot, egyre több nagy cég gondol arra, hogy hagyományos hitel nélkül, a vevői kockázatok és a követelésállomány csökkentésére alkalmas faktoringgal oldja meg finanszírozását. Több iparágban a szükség is ebbe az irányba visz, mivel a megbillenő gazdálkodás miatt a hagyományos hitelcsatornákat nehezebb elérni, tavaly például az autóipari cégek és beszállítóik élete nehezedett meg. Nem meglepő, hogy tavaly a faktoringpiaci ügyletek 61 százalékát – 1963 milliárd forintnyi forgalmat – nagyvállalatok vették igénybe, miközben 2019-ben részarányuk még az egyharmadot sem érte el. A koncentrációt mutatja az is, hogy az aktív ügyfelek száma 6 százalékkal 3786 vállalkozásra esett.

Fotó: Kallus György

A bizonytalanabbá váló nemzetközi szállítások is hozzájárulhattak ahhoz, hogy a belföldi fakto­ring részaránya 90-ről 94 százalékra nőtt, és meghaladta a 3036 milliárd forintot. Az ágazati felosztásban azonban nincs érdemi változás – továbbra is az ügyletek több mint 50 százaléka köthető az iparvállalatokhoz. Érdekesebb, hogy a vírus miatti zárásokban fokozottabban sújtott kereskedelem és szolgáltatások is lényegében őrzik a 26 és 14 százalékos súlyukat.

A válságban a faktoring­tár­sa­ságok is óvatosabbak lettek: a faktorált forgalomban a 2019-es 23-ról 27 százalékra emelkedett a visszkeresettel vállalt faktoring részaránya, a 862 milliárdos érték 200 milliárdos emelkedésnek felel meg.

Ilyenkor a számlakibocsátó kötelezettséget vállal, hogy sikertelen behajtás esetén visszaveszi a követelést, s maga próbálja érvényesíteni a vevővel szemben. A visszkereset nélküli követelések aránya mintegy 20 százalékkal, 1740 milliárd forintra esett. A forgalomból immár 19 százalékot, 624 milliárdot hasított ki a csak nyilvántartás jellegű faktoring – ekkor a faktorcég csak beszedésre veszi át a követeléseket a cégektől.

Csáki Ferenc elmondta továbbá, hogy több új termék is megjelent:

elsősorban banki hátterű faktorcégek kezdtek bele a beszállítói láncok finanszírozásába.

Ilyenkor akár már a készletezésbe is bekapcsolódnak a szolgáltatók, hiszen a készletből áru lesz, amelynek eladása után elérünk a hagyományos faktoringtermékhez, a követelésfinanszírozáshoz.

A faktoringszakmának a növekvő forgalom mellett részben azért is volt a korábbiaknál nyereségesebb éve, mert a fizetési moratórium visszafogta a nem fizetés kockázatát. A kamatok csökkenése ugyanakkor ellentétes irányba hatott. Bár a piaci szervezetek tartottak attól, hogy a koronavírus-válságra adott állami és jegybanki hitelprogramok révén csökken a piac, ez a félelem egyelőre alaptalannak bizonyult.

Naprakészek

Csáki Ferenc szerint a faktoringcégek viszonylagos nyugalomban várhatják a moratórium végét, hiszen a számlakibocsátó partnereikről és azok vevőiről naprakész információik vannak. Így leghamarabb ők érzik majd meg, ha megváltozik egy-egy cég számlakiegyenlítési fegyelme.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.