Az indokolt szakmai kétkedés és bizonytanság legfőbb oka az, hogy a pénzügyi, majd a gazdasági válság kirobbanásának közvetlen és első látszatra kézenfekvő tényezőin túl nincs átfogó és hiteles elméleti válasz a krízis természetét illetően. A pénzpiaci túlburjánzás, a reál- és a pénzügyi szféra teljes szétszakadása, a globalizáció okozta új helyzet, stb. valószínűleg fontos szerepet játszott a dolgok ilyetén alakulásában. Ez idáig meg nem válaszolt kérdés azonban egyrészt, hogy csak ezek az új fejlemények okozták-e a bajt, másrészt, hogy a válságok eddigi kezelésének eszközei – állami túlköltekezés, az állami kontroll erősítése stb. – adekvát és elégséges válaszok lehetnek-e a kibontakozott világméretű probléma megoldásához.
Jogosnak tűnhet az a vélekedés, hogy Magyarországon miért foglalkozunk a világválság eddig meg nem válaszolt természetével és a kibontakozást tartósan elősegítő gazdaságpolitikai mix megtalálásának problémáival, hiszen szerepünk a megoldásban marginális. Napjainkban talán már hosszasabb magyarázatra nem szorul, hogy a magyar gazdaság ezer szállal kötődik és függ a világgazdaságtól – például a hitelezési lehetőségek, a tőkeáramlás révén –, az EU-tagság pedig más uniós gazdaságok történéseitől teszi függővé a hazai gazdaságpolitika mozgásterét. Az EU27-ben a magyar gazdaság a legnyitottabbak közé tartozik mind az export, mind az import tekintetében. Ismeretes az is, hogy a szűk és a következő években szerény bővülésre képes belső piac miatt gazdasági növekedésünk kulcstényezője az export lehetséges bővülése. Aligha vitatható, hogy a globálisan és az EU-szinten kialakított válságellenes lépések a hazai gazdaság számára is alapvető jelentőségűek.
A válságra és a kibontakozó új helyzetre adódó helyes globális válaszok azonban csak a hazai növekedés külső feltételeit alapozzák meg, de nem garantálják gazdaságpolitikánk sikerességét. Egyrészt, mert aligha képzelhető el, hogy a globálisan sikeresnek tekinthető receptek valamennyi országra egységesen érvényesek és alkalmazhatók, másrészt a válság mélysége, kiterjedtsége és időbeni lefutása is erősen különbözik régiónként. Ebben a tekintetben csak arra utalok, hogy a magyar gazdaság az utóbbi két-három évben kiesett a globálisan jellemző konjunkturális mozgásból. Nálunk 2006 végétől – az igen magasra szökött államháztartás hiány miatt – folyamatosan megszorító gazdaságpolitika van napirenden, még a válság időszakában is.
A gazdasági ciklus eltérő alakulása miatt a fejlett országok legtöbbjében a kérdés most az, hogy a válság enyhítésére bevezetett élénkítést szabad-e, kell-e tovább forszírozni. A korai visszakozás ugyanis az éppen csak beindult gyógyulási folyamatot akaszthatja meg, a tovább erőltetett élénkítés pedig közép- és hosszabb távon teremt fájdalmasan kezelhető állapotot. Nálunk a kérdés fordítottan jelentkezik: szabad-e az egyensúlyjavulás rovására a kétes értékű élénkítést, foglalkoztatásbővülést erőltetni.
Gazdaságunk nyitottságából adódóan az egyensúly romlása árán beindítandó ösztönzésnek a növekedést és foglalkoztatást javító hatása ugyanis meglehetősen szerény vagy nulla, a további egyensúlyromlás kedvezőtlen hatásai azonban beláthatatlanok.
Az egyébként is rendkívül szűk mozgástér józan kihasználását megnehezíti, vagy sokkal inkább illuzórikussá teszi a választások miatt egyébként is fokozódó politikai szembenállás, amely a szakmaiság és a józan mérlegelés kerékkötője. Csak abban bízhatunk, hogy a fecsegő felszín alatt bölcs megfontolások érvényesülnek majd.
A szerző a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.