BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kampány alkuszszemmel

Forradalmi módon alakult át az elmúlt néhány év során a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) piaca, ebben oroszlánrésze volt a független biztosítási alkuszoknak. Az év végi kötelezőkampány azonban a következő években fokozatosan elhalványul, és a biztosítói ajánlatok összehasonlíthatóságára is ígértek már alternatív platformokat. Kell-e az alkuszoknak új szerepet keresniük a piacon?
2009.11.26., csütörtök 05:00

Nem, az alkuszoknak nem kell új szerepet keresniük. A kérdés részletes megválaszolásához több tévhitet is el kell oszlatni. Az egyik ilyen, hogy a független biztosításközvetítők tevékenysége a közvélemény szemében óhatatlanul a kötelező biztosítás kampányára korlátozódik. Ez nem csoda, hiszen a lakosság széles köre legszembetűnőbben csak néhány évvel ezelőtt, az első online alkuszok megjelenésekor találkozhatott a tevékenységükkel: ők tették lehetővé ugyanis, hogy az autósok számára áttekinthetetlen biztosítói díj- és kedvezményhalmazból könnyen áttekinthető összehasonlítások szülessenek. Mindennek hatására óriási verseny és igen jelentős díjcsökkenés indult meg a piacon. Az idei évben már kilencszázezer jármű esetében váltanak biztosítást – négyötödük alkuszokon keresztül.
Ez a felfokozott figyelem azonban más biztosítások kapcsán már korántsem érvényesül. Arról, hogy a kötelezőhöz hasonlóan a cascopiacon is jelentős áresést okozott az összehasonlíthatóság lehetősége, és a lakásbiztosítás mellett a kockázati életbiztosítás is szerepel az alkuszok palettáján, éppúgy kevés szó esik, mint arról, hogy az alkuszok már hosszú évek óta a vállalkozások legfontosabb támaszait jelentik a vagyon- és felelősségbiztosítások területén. Kétségtelen, hogy egy-egy online alkusz számára a kgfb-kampány biztosítja a legnagyobb forgalmat, de a mintegy ötszáz szereplőből álló alkuszi társadalom tevékenysége korántsem csupán erre az egy pillérre épül.

A másik félreértés – és erre sajnos a biztosítási piac szereplői is jelentősen ráerősítettek –, hogy az idei volt az utolsó nagy kötelezőkampány. Miközben egyértelmű, hogy az autók 80-90 százaléka jövőre is év végén válthat majd kötelezőt – nagy részük továbbra is alkuszi részvétellel –, hiszen az új szabályozás szerinti évközi évforduló csak a jelenlegi autó lecserélésekor keletkezik.
Egy másik téves elképzelés szerint az alkuszok szerepe az összehasonlító díjkalkulátorok üzemeltetésére és a szerződéskötésre korlátozódik. Az ügyfelek azonban a napi gyakorlat során egyre nagyobb tömegben érzékelik a kapcsolódó szolgáltatások jelentőségét is. Az előző szerződés felmondása, az új szerződésre vonatkozó adminisztráció – főként, ha az ügyintézés során valamilyen probléma lép fel – is fontos eleme az alkuszi asszisztenciának. És ne feledjük, hogy egy esetleges káresemény felmerülésekor az ügyintézés során komoly szükség lehet a piacot ismerő, az adott biztosítóval kiépített kapcsolatokkal rendelkező, az ügyfél érdekeit képviselő szereplőre. Különösen fontos lehet ez utóbbi segítség, amikor a kgfb piacán kialakult – a biztosítók által is problematikusnak ítélt – rendkívül alacsony díjszint miatt fennáll a veszélye annak, hogy a kárrendezési szolgáltatások színvonala csökken.

Az esetlegesen fellépő problémák kapcsán valódi, gyakorlatias segítség más piaci szereplőktől nem igazán kapható. A biztosítási ügynökök értelemszerűen az őket alkalmazó/megbízó biztosító érdekében lépnek fel, a felügyeleti szervektől pedig nem várható el, hogy a kirívó és a biztosítási szakmában szerencsére ritka eseteken túl a mindennapokban az ügyfél mögé álljanak. Egy jogi szakértő alkalmazása pedig – az igen magas költségek miatt – a legtöbb esetben felesleges.
A kötelezőkampány alatt több fronton is érte támadás az alkuszi szakmát, melyek kapcsán le kell szögeznünk, hogy az alkuszok a biztosítási törvény szabályaihoz igazodva végzik államilag felügyelt tevékenységüket. Munkájuk során ügyfeleik képviseletében lépnek fel, méghozzá úgy, hogy üzleti érdekeik nem előzhetik meg az ügyfeleik érdekeit. Nem kétséges tehát, akárhogyan is alakul a biztosítási piac, addig, ameddig ügyfelek lesznek, alkuszokra is szükség lesz.

A szerző a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének elnöke

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.