Ez a gondolkodás azonban félrevezető. Erre nem lehet alapozni felzárkózást, mivel néhány éven belül úgyis rákényszerülnek a régebbi EU-tagok is az államháztartásuk rendbetételére, akárcsak mi az elmúlt években. Akkor majd ott is bekövetkezik az a keresletszűkítés, ami a mostani keresletbővítés ellentételezése, és végül visszatalálnak majd az egyensúlyi pályához. Óriási különbség viszont, hogy mi akkor lazítottunk, amikor magától is ment volna a szekér. A nyugati országok vezetése viszont pontosan tudja, hogy akkor kell lazítani, amikor a gazdaság hanyatlik, amikor viszont beindul a növekedés, lehet húzni a nadrágszíjon.
Magyarázza a dolgot, ám semmiképpen sem felmentés, hogy a mostani az első „igazi” recesszió a magyar piacgazdaság történetében. A 90-es évek eleji – egyébként a mostaninál is súlyosabb – zuhanás éppen egybeesett a gazdasági átalakulással, így a keresletszűkülés mellett az állami vállalatok megszűnésére és számos más intézményi okra vezethető viszsza.
Utóbbiakat persze mostanában is emlegetik a közgazdászok, csak más összefüggésben. Most inkább arról van szó, hogy milyen meg nem tett lépések alakítottak ki rossz struktúrákat a gazdaságban a tragikus adó- és fizetési moráltól a túlzott adminisztrációs terhekig. A valódi felzárkózáshoz pedig ezek kezelése elengedhetetlen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.