- A Hewitt tanácsadó cég Világgazdaság által támogatott, legjobb munkahelyeket rangsoroló felmérése szerint a pénzügyi szolgáltatók között a Fundamenta-Lakáskassza végzett az élen. Mit jelent a társaság, illetve az ön számára ez az elismerés?
- Az idén több elismerésben is részesült a Fundamenta, hiszen a Hewitt-felmérésben elért iparági első helyen kívül két Superbrands díjat is kaptunk.
A Hewitt felmérésén elért első helynél külön örömmel tölt el, hogy a mostani, krízises időszakban sikerült kivívnunk ezt az elismerést. Az értékelésnél egyébként fontos tudni, hogy az elért eredményben csak 60 százalékban játszik szerepet a munkatársaink véleménye, 40 százalékot objektív szempontok alapján ítélnek oda. Emellett nagyon fontos, hogy Magyarországon a Fundamenta kapta a legjobb minősítést a közép- és felső vezetők belső megítélésére vonatkozóan, illetve a munkatársak cég iránti elkötelezettsége is évről évre nő. Ez utóbbiban egyébként komoly szerepet játszhatott, hogy novemberben, egy-két hónappal a krízis kitörése után a munkatársi létszám fenntartását tűztük ki célul, és ennek a célkitűzésnek 2009-ben sikerült is megfelelnünk. Annak érdekében pedig, hogy ezt a célt a jövő évben is elérhessük, elindultunk egy uniós pályázaton, ahol 80 millió forintot nyertünk el oktatás és képzés céljára. Megjegyzem, megnyerni könnyebb volt ezt a pénzt, mint ténylegesen megkapni, hiszen nagyon szigorúak a folyósítási feltételek.
- Üzleti értelemben hogyan sikerült az idei év?
- Ebben az évben is szépen lépkedtünk előre – ez persze nem jelenti azt, hogy sokmilliárdos profitra kellene gondol-ni –, és továbbra is dolgozunk azon, hogy az öngondoskodás, ami egyelőre nincs jelen a fejekben, erősödjön Magyarországon. Ami a számadatokat illeti: 2009-ben rekordmértékű, 2,3 milliárd forint körüli adózás előtti eredményt várunk, emellett nagymértékben javul a költséghatékonyság is, hiszen a költség/bevétel arány a tavalyi 65-ről 55 százalék környékére csökken.
- A jövő évre vonatkozó várakozások igen visszafogottak, már ami a bankrendszer egészét illeti. Mit várnak 2010-től?
- A stratégiánk szerint a jövőben a hitelezésben szeretnénk az eddiginél nagyobb volument elérni. A szükséges forrásaink ehhez adottak, hiszen a befektetési állományunk az év végére várhatóan eléri a 200 milliárd forintot. Egyébként likviditáshiány – forintban legalábbis – már a piac egészén sincsen, ennek ellenére a hazai lakáshitel-igénylés, illetve -folyósítás a korábbi nagyjából egyharmadára esett viszsza. Ebben a környezetben sikerült nekünk 15 százalékkal növelni a saját hitelfolyósításunkat, ami az áthidaló és az azonnali áthidaló kölcsönből tevődik össze. Ez utóbbiakat egyébként nagyon visszafogottan folyósítottuk: elsősorban olyan ügyfelek kapták meg, akik már korábban rendelkeztek szerződéssel, és kötöttek egy újat, vagy már legalább 12 hónapja nagyon pontosan takarítottak meg.
- A jelenlegi környezetben mire építik az intenzívebb hitelezés stratégiáját, hiszen a kereslet is – finoman fogalmazva – igen visszafogott?
- A forintkamatok csökkenése kedvez a hitelezés emelkedésének, emellett nálunk igen kedvező kondíciók mellett juthat kölcsönhöz az ügyfél. (Ez jövőre 3,9 százalékos kamatot jelent, 5 százalékos THM mellett.) Ezzel együtt a scoring rendszerünk szigorúbb a korábbinál, de adott az az előnyünk, hogy az átlagnál jobban ismerjük az ügyfeleinket.
- A partnerbankokkal folytatott együttműködés – a lakás-takarékpénztári megtakarítás mellett kínált kombihiteleket illetően – hogyan alakult?
- Ez az üzletágunk a krízis kitörése óta elég komoly mértékben visszaesett, hiszen mind a potenciális adósok részéről mutatkozó kereslet, mind a bankok hitelezési hajlandósága csökkent. Ennek megfelelően erről az ágról valamivel kevesebb eredményt várunk, mint tavaly.
- Ennek az évnek az egyik kulcsproblémájává lépett elő a portfólióminőség alakulása a hazai pénzügyi szolgáltatóknál. A válság következtében hogyan változott a Fundamenta ügyfeleinek megtakarítási hajlandósága, az ügyfelek nem a havi befizetéseknél húzzák-e meg a nadrágszíjat?
- Talán meglepően hangzik, de a megtakarítások minősége nem romlott 2008-hoz képest. A megtakarítási ráta a Fundamentánál – amely a befizetések és a szerződésben vállalt összeg hányadosa – három éve 85 százalék körül stagnál, ez igen jó eredmény. Ebben persze szerepet játszhat, hogy az ügyfeleink 92 százaléka a vidéki, megbízható középrétegből kerül ki, amely az átlagnál komolyabban veszi a szerződésben vállalt kötelezettségeit.
- Az öngondoskodás gyakran szóba kerül szakmai oldalon, ám konkrét lépések nem igazán történnek e téren, sőt, a közelmúltban kis híján megszüntették a nyugdíj-előtakarékossági számlát (nyesz) is. Az ön véleménye szerint hogyan történhetne ez ügyben nagyobb előrelépés?
- Véleményem szerint ezt a kérdést egy egységként, egy koncepcióként kellene kezelni, és a kialakított stratégiát következetesen, több cikluson átívelő módon kellene végigvinnie a mindenkori kormánynak ahhoz, hogy elérhessünk valamilyen kézzelfogható eredményt. Ez azt jelenti, hogy egyszerre kellene kezelni az egészségügy és a nyugdíjrendszer idekapcsolódó részeit, az életbiztosítást és persze a lakás-előtakarékosságot is.
- Ha már az életbiztosításoknál tartunk: a közelmúltban pont lecsökkentették az utánuk járó adókedvezményt, ez érthetően nem tetszik a biztosítóknak. A lakás-takarékpénztáraknál nincs-e napirenden valamilyen szigorítás?
- A lakás-takarékpénztáraknál 2005-ben pontosan az ellenkezője történt, hiszen duplájára, 72 ezer forintra emelték az évente adható állami támogatás mértékét. Ez, el kell ismernem, nemzetközi összehasonlításban igen magas, ám azt is figyelembe kell venni, hogy jelenleg Magyarországon a leghosszabb – négyéves – a minimálisan előírt megtakarítási idő. Ezzel szemben például Csehországban elég másfél évet megtakarítani az ügyfélnek ahhoz, hogy megkaphassa a legkedvezőbb kamatot. Mindezek a feltételek pedig úgy érvényesek, hogy Csehországban, Ausztriában vagy Németországban 40-50 százalék környékén mozog a lakás-takarékpénztári penetráció, vagyis majdnem minden második ember rendelkezik szerződéssel. (Figyelemre méltó egyébként, hogy Németországban a 40 millió szerződésből 10 milliót az anyavállalatunk kezel, vagyis annyi ügyfele van, mint a teljes magyar lakosság.) Ezzel szemben nálunk még mindig viszonylag alacsony, 10-12 százalékos penetrációról lehet beszélni, és az a célunk, hogy ezt az arányt 4-6 éven belül a duplájára emeljük.
Pályáját ügyvédként kezdte, majd Németországban, illetve Ausztriában dolgozott jogi, illetve pénzügyi területen. 1989-től 2000-ig a Providencia Zrt. vezérigazgató-helyetteseként tevékenykedett.
1996-tól a Lakáskassza Első Általános Lakás-takarékpénztár Rt. elnök-vezérigazgatója, majd a Fundamentával történt 2003-as egyesülést követően a Fundamenta-Lakáskassza Zrt. elnök- vezérigazgatója. 2001-től – hét éven keresztül – tagja a Magyar Bankszövetség elnökségének.
Pályáját ügyvédként kezdte, majd Németországban, illetve Ausztriában dolgozott jogi, illetve pénzügyi területen. 1989-től 2000-ig a Providencia Zrt. vezérigazgató-helyetteseként tevékenykedett.
1996-tól a Lakáskassza Első Általános Lakás-takarékpénztár Rt. elnök-vezérigazgatója, majd a Fundamentával történt 2003-as egyesülést követően a Fundamenta-Lakáskassza Zrt. elnök- vezérigazgatója. 2001-től – hét éven keresztül – tagja a Magyar Bankszövetség elnökségének. Cég: Fundamenta-Lakáskassza A Fundamenta-Lakáskassza Lakás-takarékpénztár Zrt. 2003. július elseje óta működik jelen formájában, a Fundamenta Rt. és a Lakáskassza-Wüstenrot Rt. fúziója nyomán. A társaság tevékenységi köre kiterjed a meghatározott szerződés szerinti betétgyűjtésre, hitelnyújtásra, illetve az ezen szerződéshez kapcsolódó áthidaló kölcsön nyújtására.
Többségi tulajdonosa a 75 éves múlttal rendelkező Bausparkasse Schwäbisch Hall AG, az ügyfelek számát tekintve Európa legnagyobb lakás-takarékpénztára, amely a világ számos országában alapított már leányvállalatot, így Csehországban, Szlovákiában, Romániában, sőt Kínában is.
Részvényes továbbá még az Ausztriában és Németországban szintén nagy hagyományokkal rendelkező Wüstenrot csoport, a Generali-Providencia Biztosító Zrt., az UniCredit Bank Hungary Zrt., valamint a Magyarországi Volksbank Zrt.
A társaság ügyfeleinek száma hozzávetőleg 650 ezer, a lakásszámlák szerződéses összege pedig az első negyedév végén 1130 milliárd forintot ért el.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.