Miközben nem kis tételekről – 2007-ben közel 43 milliárd, 2008-ban pedig 32 milliárd forintnyi adókülönbözetről – van szó, az ellenőrzéseket folyamatos jogviták övezik. És miközben az adózók minden eszközzel igyekeznek minimalizálni a kockázatokat, még a szakemberek sem jutottak konszenzusra.
Van, aki szerint az adóhatóság módszere úgy, ahogy van, hibás. Van, aki szerint nem, az viszont visszás, hogy az ellenőrzések mindig csak a „kishalakat” érik el. Van, aki sorolja a rossz tapasztalatokat, van, aki alig talál kivetnivalót a vizsgálatokban.
Nehéz tehát igazságot tenni a vitázó felek között, az azonban biztos: ha a vagyonosodási vizsgálatokkal a kormány célja az adómorál javítása volt, akkor bizony kudarcot vallott. Az adózók szemében ugyanis a hivatali „önkény” egyik szimbólumává váltak ezek az eljárások. Hírnevükön sokat rontott az a néhány eset, amikor a revizorok valóban a mindennapi megélhetéssel küszködőket találták meg. Alig akad olyan ma Magyarországon, akinek e vizsgálatokról az igazságosság és a közérdek jut eszébe, holott eredeti céljuk éppen ez volt: a feketén szerzett jövedelmek felderítése és adó alá vonása.
A kapkodás azonban ezúttal is a hosszú távú érdekek rovására ment. A korábbi kormányfő által célul kitűzött darabszám, tízezer vizsgálat lebonyolítása még az adóhivatalt is kemény feladat elé állította, az adózókat pedig hideg zuhanyként érte a hirtelen jött kormányzati figyelem. Akkoriban minden a vagyonosodási vizsgálatokról szólt, az utóbbi időben azonban már alig esik szó róluk, és számuk is néhány ezerre csökkent. Pedig kár lenne, ha a mára kifinomultabb módszerekkel bonyolított vizsgálatok visszatartó ereje is semmivé válna.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.